© 2024 Auto.ro
Pensiile, asigurarile de sanatate, pretul petrolului, concurenta japoneza si zapaceala creata de acestea aproape ca au scufundat cele trei mari companii americane, care pur si simplu par incapabile sa-si revina chiar si atunci cand fac ceea ce trebuie sa faca.
Disperati sa revina intr-un segment de piata pe care l-au pierdut din vedere ani de zile – piata vehiculelor ultraeficiente –, “The Big 3” cauta o salvare (si) in SUV-urile ecologice, insa consumatorii nu se lasa convinsi asa de usor.
Motivul este unul cat se poate de simplu: niponii au facut efectiv ce au vrut in acest segment din ce in ce mai atractiv pentru yankei (si nu numai), anticipand corect trend-ul industriei auto in noul context al economiei mondiale chiar si atunci cand concurentii din Detroit si fanii lor le radeau in nas, aratand spre preturile ridicol de mici afisate la pompele statiilor de realimentare.
Tratata cu indiferenta si uneori hulita la inceput, Toyota Prius aproape ca are azi un statut de erou atat in randul consumatorilor (printre care se numara, bineinteles, si o groaza de staruri de la Hollywood), cat si in cel al celorlalti fabricanti niponi, care pot – si vor – profita de aceasta excelenta reclama din categoria “Noua ne pasa”.
De partea cealalta, GM, Ford si Chrysler nu pot decat sa spere ca recent lansatele lor programe ecologice pot recupera terenul pierdut, insa acum, la jumatatea lui 2008, lucrurile nu arata deloc grozav pentru ei. Fostul numar unu mondial, spre exemplu, a mizat pe o combinatie intre eficienta si traditie, implementand sisteme de propulsie hibride pe o serie de SUV-uri full-size intr-o incercare de bun-simt de a demonstra ca varza si capra pot trai fericite impreuna.
Cumva insa clientela nu a inghitit hapul, asa ca sefii fostului numar unu mondial nu au putut decat sa constate ca, din ianuarie si pana acum, numai 1.100 de modele Chevrolet Tahoe si GMC Yukon au fost vandute – cu mult sub target-ul anual de 12.000 de unitati.
La o aruncatura de bat distanta, Chrsyler inca isi linge ranile si a anuntat ca programul de modele ecologice, printre care si cateva SUV-uri hibride, va debuta de-abia in aceasta vara, insa nu putem sa ne abtinem sa nu ne gandim la faptul ca replica va fi – cel putin initial – una destul de timida, dat fiind faptul ca vorbim de un concern care isi calculeaza cu mare grija fiecare dolar investit.
Cat despre Ford, situatia sa este ceva mai roza: recent, purtatorii de cuvant ai Ovalului Albastru au declarat ca nu se vor arunca intr-un razboi al “mastodontilor” prietenosi cu natura, preferand o serie de crossover-e si autoturisme familiale compacte dotate cu motoare moderne si eficiente, sustinute de SUV-uri mici si medii cu diverse modalitati de reducere a emisiilor de noxe (vezi Escape Hybrid si urmasul conceptului Edge HySeries Drive).
Intre timp, Toyota si-a trecut in cont peste un milion de modele Prius vandute, dintre care 64.000 doar in primele luni ale lui 2008.
Iar gluma nici macar nu a inceput sa se ingroase: intr-un viitor nu prea indepartat, japonezii au de gand sa il transforme pe Prius intr-o marca de sine statatoare, iar viitoarea masina, ce va apare undeva in 2010, nu numai ca va arata mai bine, dar va avea si mai multe versiuni de caroserie. Chiar nu e de ras...
Dragos Stoica