rss

Analiza: (Noua) febra galbena

  1. 02/07/2008

Cine ar fi crezut ca vom ajunge aici, atat de repede? Stiam cu totii ca asiaticii vor cuceri lumea mai devreme sau mai tarziu – la urma-urmei, asta o spune si Biblia –, dar stirea care a asezat oficial Hyundai-KIA pe locul cinci in topul celor mai mari producatori auto (in ceea ce priveste vanzarile) tot te obliga sa ridici o spranceana in timp ce faci ochii cat cepele.

Pe de alta parte, nu e tocmai un caz de “Ce a facut Hyundai-KIA ca sa ajunga in Top 5?”, ci... ce au facut ceilalti.

Sigur, ar fi o crima sa ii iei ceva din merite grupului coreean. In doar 20 de ani, el a reusit sa spuna adio clasei producatorilor de masini ieftine, la fel de bine facute ca jucariile dintr-un balci chinezesc, si sa intre in cea a jucatorilor seriosi, unde si-a facut un nume gratie unor produse ale caror raport pret/fiabilitate/performante a intrecut chiar pe cele ale unor producatori consacrati.

Aplauze merita si influentul presedinte Chung Mong-Koo, omul care a venit la Hyundai-KIA in 1999, cand gigantul asiatic era pe locul 11 in lume, si a urcat-o sase pozitii mai sus in mai putin de un deceniu; totusi, nu poti sa nu te gandesti ca toate aceste succese au fost intr-un fel favorizate si de masivele migratii de pe piata auto internationala (in general) si de pe cea americana (in special).

Mai concret, producatorii americani sunt in cadere libera de cativa ani buni si asa vor fi inca niste ani de acum incolo, iar germanii abia acum incep sa-si revina dupa o perioada in care strategia confuza de marketing si slabirea calitatii produselor au fost doar doua dintre cauzele care le-au afectat serios profiturile.

Intre timp, companiile asiatice au facut ceea ce stiau ele mai bine, preferand sa raspunda rapid nevoilor consumatorilor in loc sa anticipeze cam ce si-ar dori ei cu adevarat, investind bani si timp in proiecte cu un risc minim in ceea ce priveste succesul.

Rezultatele vorbesc de la sine: Toyota e lider mondial cu 9.366.000 de masini vandute in 2007, Ford a ajuns pe locul 4 cu sub 6 milioane de unitati comercializate, iar Hyundai-KIA a vandut cu aproape 1,5 milioane mai multe masini decat au facut-o anul trecut Chrysler sau FIAT.

Coreenii au invatat de la maestrii – japonezii – si, probabil, nu le va lua mult pana sa ii depaseasca; daca nu credeti, priviti ce se intampla pe celalalt mal al Atlanticului (locul unde practic toate companiile din Tara Soarelui Rasare si-au cladit actualele imperii): cu exceptia lui VW, toti cei de deasupra lui Hyundai-KIA au inregistrat vanzari sensibil mai mici in primele sase luni ale acestui an comparativ cu volumul de anul trecut (insasi “Invincibila Armada” a lui Toyota a suferit un “soc” de -6,8%).

Noul numar cinci mondial nu isi permite insa sa se culce pe o ureche: toate acestea se intampla inainte ca cel mai rau lucru posibil pentru oricine de acolo – debarcarea chinezilor – sa aiba loc. Totusi, si ei tot asiatici sunt...

Vizualizari: 646