Analiza: De ce Saab nu merita sa moara
- 26/02/2009
-
Tags:
Analiza, Autoeconomie, Saab
Auto.ro
Criza financiara si economica face noi victime in industria auto. Saab, filiala 100% a General Motors, a intrat in reorganizare judiciara la 20 februarie, pentru a evita falimentul.
La 17 februarie, oficialii GM au declarat ca daca guvernul suedez nu aloca un ajutor financiar de 5 miliarde de coroane suedeze necesar pentru desfasurarea activitatii pina la inceputul lui 2010, Saab va intra in reorganizare judiciara in 10 zile. Din pacate, statul suedez a refuzat, ministrul suedez al industriei declarand: "Statul suedez nu vrea sa devina proprietar de fabrici de masini".
Astfel, la 20 februarie, Saab a intrat in reorganizare judiciara, situatie echivalenta in SUA cu Legea 11 de protectie impotriva falimentului. Directorul general al Saab, Jan-Ake Jonsson a declarat ca "aceasta a fost cea mai buna cale de a crea o entitate cu adevarat independenta pregatita pentru investitii".
Se vehiculeaza ca BMW, grupul Hyundai, Renault si Tata Motors ar fi interesati sa cumpere Saab si vom vedea daca vreuna dintre aceste intentii se va concretiza. Pana atunci, sa facem putina istorie. GM a preluat 50% din actiunile Saab in 1990 cu 600 milioane USD si a cumparat restul de actiuni in 2000, fiind proprietar 100% al diviziei suedeze.
De ce ar fi pacat ca Saab sa moara? Sunt cel putin trei motive pentru care un investitor ar merita sa se implice la Saab.
1. Marca suedeza a vandut in 2008 mai multe masini in Europa decat Jaguar.
2. Saab are planul de modele foarte bine pus la punct pana in 2012, iar platformele exista deja, fiind preluate de la Opel si Cadillac.
3. Saab are o traditie solida, putand fi alternativa la marcile premium.
Saab a vandut 65.000 masini in Europa in 2008. Nu pare mult in valoare absoluta, dar este aproape dublu comparativ cu Jaguar.
Planul de modele este deja finalizat, iar majoritatea noilor Saab sunt in faza finala de dezvoltare.
1. 9-4X este un SUV modern construit pe aceeasi platforma cu noul Cadillac SRX. Fata de fostul 9-7X, care era un Chevrolet Trailblazer rebranduit, 9-4X este dezvoltat de la zero impreuna cu Cadillac si are o plansa de bord si un design exterior tipic Saab. 9-4X are mari sanse pe ambele maluri ale Atlanticului: motoarele turbo pe benzina cu 4 cilindri se potrivesc ca o manusa si in SUA si in Europa, iar dieselul V6 de 2,9 litri proiectat pentru Cadillac este ideal pentru piata europeana. 9-4X va incepe sa se produca din august 2009 in uzina GM de la Ramon Arizpe.
2. Noua generatie 9-5 este in faza finala de testare. 9-5 utilizeaza o platforma alungita a lui Opel Insignia si este mai lung, mai lat si are un ampatament mai mare decat actualul model, fiind un veritabil model de clasa mare concurent cu BMW Seria 5. Limuzina 9-5 va aparea in 2010, versiunea break urmand dupa un an. Acesta este unul din cele mai frumoase breakuri construite vreodata, semanand foarte mult cu conceptul Saab Aero X. Montantii fata sunt practic camuflati, partea frontala fiind similara cu carlinga unui avion.
3. In 2011, se va lansa noul 9-3, care se va baza pe platforma noii Astra. Acesta va fi oferit in versiuni limuzina, cabrio si break.
4. In plan pentru 2013 se afla si un Saab 9-1 bazat pe viitoarea generatie Opel Corsa. Fostul 9-2X, bazat pe Subaru Impreza rebranduit, a fost de asemenea un esec.
Saab are destule puncte forte, insa actuala conjunctura economica este dificila. In plus, cine va prelua Saab, va avea o problema, pentru ca marca suedeza este foarte mult legata de GM. Platforma si dieselul V6 de 2,9 litri pentru 9-4X apartin lui GM, ca si uzina de productie de la Ramon Arizpe. Platforma lui 9-5 este cea de la Insignia, iar planurile viitoare pentru 9-3 si 9-1 se leaga tot de GM.
Cum ar arata Saab cu un alt investitor?
1. Nu credem ca BMW ar fi realmente interesat, pentru ca este inevitabil un conflict de interese, ambele marci activand in zona premium. Iar BMW a inghetat cel putin 6 proiecte proprii din cauza crizei. De ce ar investi in Saab cand nu are bani pentru modele proprii gen CS, X7, Z2, Seria 1 limuzina?
2. Renault ar putea fi o optiune prin prisma faptului ca francezii nu se pot impune cu numele Renault in clasa premium. Esecurile lui Vel Satis, Avantime si chiar Laguna sunt o marturie. Platforma lui Laguna ar putea fi utilizata pentru viitorul 9-3, iar un V6 dCi ar putea inlocui V6 diesel de la GM. Plus ca Renault isi doreste cu ardoare sa joace un rol in segmentul premium.
3. Hyundai ar putea fi de asemenea o optiune. Are forta financiara necesara si preluarea Saab nu ar concura in nici un fel cu modelele Hyundai destinate pietei europene. Poate doar Veracruz ar fi un rival pentru 9-4X.
4. Tata Motors are deja mari probleme cu Jaguar. Asadar, e greu de crezut ca Ratan Tata va face o noua investitie de portofoliu.
5. O ultima speculatie se refera la posibilitatea ca Opel si Saab sa se desprinda de GM si sa se creeze un grup european in care cele doua firme sa functioneze dupa modelul VW-Audi: Opel marca de volum si Saab marca premium.
Ce ar trebui sa faca Saab pentru a reveni pe linia de plutire?
1. Concentrarea productiei lui 9-3, 9-5 cu toate versiunile pe o linie de productie flexibila la uzina din Trollhattan.
2. Pastrarea fabricatiei lui 9-4X la Ramon Arizpe, alaturi de Cadillac 9-4X.
3. Lansarea unui nou 9-3 mai repede, pentru ca actualul model este destul de vechi, fiind bazat pe platforma vechii Vectra. Un 9-3 nou pe platforma noii Astra poate asigura volumele necesare rentabilitatii intreprinderii.
Saab are astfel mult mai multe sanse de succes decat Hummer sau Saturn. Cei de la GM stiu acest lucru numai ca nu mai au fonduri pentru a pompa in Saab. Pamantul le fuge de sub picioare chiar la ei acasa, in SUA, si prioritatea este sa se salveze pe ei insisi. GM vrea sa vanda Hummer si Saturn pentru ca nu au viitor. In cazul lui Saab, GM vrea sa se desparta de marca suedeza nu pentru ca nu ar fi viabila pe viitor, ci pentru ca nu mai are resurse financiare pentru a sustine programul de modele noi.
Ar fi pacat ca Saab sa moara. In ciuda contextului economic dificil, Saab va fi suficient de interesanta si atractiva pentru a fi preluata de un alt constructor. Sau, si mai probabil, Saab sa mearga impreuna cu Opel pentru ca este foarte mult legata tehnic vorbind de Opel.