O stire legata de Golf VI mi-a trezit interesul. Compacta ce va fi prezentata in toamna, la Salonul Auto de la Paris, va avea o gama de motoare mici, semn ca politica de
downsizing a fost imbratisata total.
Modelele Volkswagen folosesc deja excelentul propulsor
1.4 TSI - dotat atat cu turbina, cat si cu un compresor -, dar Golf VI va primi versiuni si mai mici, de
1 sau
1,2 litri, cu o putere maxima de aproximativ
75 CP. Mai mult, aceste motorizari ar putea avea
doar trei cilindri si vor fi lansate anul viitor.
Dar ce inseamna acest downsizing pentru Volkswagen si ce inseamna pentru Porsche?
Ei bine, este inca un pas semnificativ pe care cei din Wolfsburg il fac spre pozitia de
lider in ceea ce priveste
emisiile de noxe, germanii adaptandu-se foarte repede noilor cerinte impuse de UE. Portofoliul de solutii “verzi” contine agregatele
Bluemotion (motoare diesel ultra-curate), care, in curand, vor aparea si pe un
hibrid diesel-electric (ce va consuma doar 3,5 litri/100 km), dar si
optimizarea aerodinamica,
managementul electronic mai eficient al motoarelor sau adoptarea
pneurilor cu rezistenta scazuta la rulare.
Toate aceste masuri au fost luate inca de pe vremea cand Volkswagen anunta ca vrea sa detroneze Toyota la un moment dat. Intre timp, insa, Porsche si-a bagat coada in “ciorba” celor din Wolfsburg, iar planurile initiale au fost date peste cap. Compania din Zuffenhausen detine deja
50% din VW, iar ultimele zvonuri sustin ca preluarea va avea loc in curand. In plus, faptul ca Wendelin Wiedeking forteaza preluarea a dus la
frictiuni in relatia cu managementul Volkswagen, dipsus sa demisioneze daca Porsche va face schimbari radicale.
Un motiv evident pentru aceasta actiune ar fi faptul ca Porsche este si el interesat sa-si reduca consumul de flota. De fapt este fortat, ca toti ceilalti producatori. Iar daca preia pachetul majoritar la Volkswagen, brusc consumul de flota nu va mai fi o problema pentru ca Porsche va pune mana pe toate tehnologiile proprietate VW.
De cealalta parte a “baricadei”, VW vrea sa-si pastreze independenta si sa-si vada de planurile de a deveni numarul unu mondial. Insa compania are prea multe probleme organizatorice si trece printr-o perioada de restructurare dificila, deci nu-i va pune bete in roti prea curand lui Toyota.
Dar puterea financiara a celor de la Porsche (de departe cea mai profitabila companie auto), impreuna cu volumul si capacitatile de productie reprezentate de Volkswagen, peste cativa ani, pot emite pretentii, preluarea cerandu-se de la sine din acest punct de vedere.