© 2024 Auto.ro
In urma cu vreo doua saptamani a fost facut anuntul oficial al tranzactiei prin care grupul indian TATA Motors a achizitionat de la Ford, pentru 2 miliarde de dolari, brandurile de lux britanice Jaguar si Land Rover, la capatul unor negocieri incepute in luna iunie 2007.
A fost una dintre cele mai mari afaceri din industria auto a ultimilor ani, insa cu siguranta nu si cea din urma. Se tot vorbeste in ultima vreme ca o mare companie auto din Europa a pus „gand rau” fabricii Zastava, insa oficialitatile de la Belgrad au pastrat secretul foarte bine.
Misterul a fost insa deslusit zilele trecute de ziarul Daily Danas, care a scris ca o delegatie a grupului Volkswagen AG a avut o intrevedere cu reprezentantii Zastava si cu oficialitati din cadrul Ministerului Economiei din tara vecina.
In spatele usilor inchise s-a discutat posibilitatea achizitionarii acestei fabrici de catre nemti si conditiile in care s-ar putea realiza tranzactia, VW fiind interesat sa-si deschida noi zone de productie in Estul Europei. Zastava este detinut in prezent in proportie de 99,9% de Guvernul Serbiei, care doreste sa vanda 98,8% dintre actiuni.
Interesul celor de la Volkswagen pentru Zastava nu este o noutate, ci dateaza inca de la sfarsitul anilor 80, in perioada in care sarbii planuiau sa exporte modelele Yugo in Statele Unite ale Americii. Germanii intentionau sa transforme brandul Zastava in ceva similar cu ceea ce au facut cu Skoda.
Planurile de atunci ale nemtilor au fost date peste cap deoarece administratia sarba negocia la acea vreme cu Fiat pentru a forma o companie comuna la Kragujevac. Acest lucru nu a fost posibil la acea vreme din cauza embargoului international impus fostei Iugoslavii.
In atare conditii, VW a decis sa o coteasca spre Cehia unde intentiona sa transforme Skoda intr-un brand respectat pretutindeni. Ceea ce s-a si intamplat de altfel. In 1991, VW a cumparat 30% din actiunile producatorului ceh, investind in uzina de la Mlada Boleslav, in cercetare, dezvoltare si in noi modele aproape 4 miliarde de dolari (aproximativ 2,5 milioane de euro). In 2001, VW a preluat controlul total asupra Skoda, marca ce a devenit foarte repede una de mare succes pe toate pietele unde patrunsese.
Decizia finala in ceea ce priveste un eventual joint-venture intre Zastava si VW nu mai depinde acum doar de administratia Zastava, ci numai de grupul din Wolfsburg care trebuie sa se decida daca pachetul de conditii pus de compania sarba ii este favorabil sau nu. Oricum, nemtii vor trebui sa se hotarasca repede pentru ca pe fir au intrat deja gigantul american General Motors, Fiat, Ford Motor, TATA si grupul chinez FAW. Termenul limita pentru depunerea dosarelor de candidatura este 15 aprilie.
Cum rivalitatea in industria auto germana este uriasa, cei de la Mercedes nu s-au lasat mai prejos decat conationalii lor si au anuntat ca sunt interesati sa achizitioneze brandul britanic Aston Martin.
Desi informatia nu a fost confirmata, dar nici infirmata, totusi exista unele dovezi cum ca cele doua marci ar colabora la mai multe proiecte, pornind de la motoare, tehnologii si terminand cu masinile. Marturie in acest sens sta interesul celor de la Aston Martin pentru tehnologia hibrida a constructorului de la Stuttgart asa ca un sambure de adevar exista in tot acest caz.
De asemenea, recenta stire potrivit careia Mercedes va inceta productia supercar-ului SLR si se va separa de McLaren reprezinta un alt indiciu.
Actionarul majoritar al Aston Martin este grupul kuweitian Investment Dar, iar Autoritatea pentru Investitii din Kuweit detine 7% din Daimler AG, compania-mama a lui Mercedes. Cu doar trei modele in gama – DBS, DB9 si V8 Vantage – Aston Martin poate fi considerat un producator relativ mic si ar putea primi o infuzie de bani masiva din partea unui gigant din industria auto asa cum este Mercedes.
Daca toate aceste informatii se vor adeveri, iar tranzactia se va realiza, atunci este posibil ca viitoarea generatie a lui Mercedes SL sa fie baza pentru un varf de gama Aston Martin si pentru alte modele foarte similare din punctul de vedere al specificatiilor mecanice.