© 2024 Auto.ro
In schimb putem face scenarii vizavi de calendarul competitional. Avand in vedere ca pana acum in IRL erau 16 etape, iar in ChampCar erau 14, este evident ca nu se poate sa existe un campionat cu 30 de runde. Pana la momentul in care s-a hotarat unirea, cele doua serii aveau programate pentru 2008 noua etape suprapuse, lucru care, evident, nu se va intampla. Avand in vedere cain noua serie IRL va juca rolul principal, probabil ca multe evenimente din ChampCar vor ramane in afara programului in acest sezon.
Solutia de viitor este ca cele mai importante si mai populare evenimente din ambele serii sa ramana in calendar, pentru ca fanii sa fie cat mai multumiti. Evident, programul din 2008 va fi un compromis, insa 2009 va fi anul in care vom vedea cu adevarat noua serie IRL la potentialul sau maxim, anul in care aceasta va trebui sa demonstreze ca isi merita numele de "IndyCar World Series".
Privind spre viitor, voi incerca sa fac un posibil calendar competitional pentru 2009. In SUA si in lume exista peste 30 de ovaluri, plus cel putin tot atatea circuite virajate. Asadar, locatii exista, insa trebuiesc alese cele mai interesante atat pentru sportivi, cat si pentru fani, respectiv sponsori. Sa luam insa problemele pe rand.
1. Cate curse sa fie intr-un sezon? Cred ca 20 este un numar OK.
2. Cat de multe ovaluri si cate circuite virajate? Probabil ca cel mai bine pentru toata lumea ar fi ca repartitia sa fie de 50%-50%.
3. Cate etape in afara SUA? Este clar ca noua serie trebuie sa aiba si etape in alte tari, in special din America de Nord, asa cum era si pana la momentul unirii. In plus, etapa din Australia este una de succes, iar o runda in Japonia este logica din punct de vedere al afacerii. Ramane de vazut daca si Europa va fi interesanta pentru organizatori.
4. Cand sa inceapa si cand sa se termine sezonul? Este clar ca nu are nici un rost ca etapele din IRL sa se suprapuna cu cele de NASCAR. In plus, liderii IRL nu vor sa aiba foarte multe evenimente in ultima parte a anului, cand incepe si sezonul de NFL. Astfel ca perioda ideala pentru cursele de monoposturi pare intre februarie si septembrie, timp in care sunt aproximativ 30 de weekend-uri, in care sa se desfasoare 20 de curse. In plus, este evident ca IRL va vrea ca etapele de inceput si de sfarsit sa aiba loc in SUA.
5. Cat de mult va conta traditia? Daca se scurteza evenimente gen Indy500, lasandu-se la dispozitia sportivilor mai putine zile de antrenamente, se poate face loc pentru inca o cursa la inceputul lunii mai. Unele circuite mai vechi merita sa ramana in calendar, dar trebuie sa mai fie remaniate.
6. Cat de mult se poate baza IRL pe circuitele ce apartin International Speedway Corporation (ISC)? Din moment ce ISC este, de fapt, NASCAR, va trebui sa se tina cont de calendarul competitional din aceasta serie, care este cea mai populara in America de Nord. IRL poate ca va incerca sa ajunga la un acord cu NASCAR si cele doua serii sa isi faca impreuna programul, astfel ca totul sa fie bine pentru toata lumea.
Tinand cont de toate aspectele mentionate mai sus, un potential calendar pentru 2009, care sa includa 20 de etape, ar arata in felul urmator:
Etapa 1: 20-22 februarie, St. Petersburg, Florida. Sezonul poate incepe in Florida la o saptamana dupa Daytona 500 si inainte de inceputul cantonamentelor echipelor de baseball, pentru ca este posibil ca Tampa Rays sa isi construiasca un nou stadion in centrul orasului St. Petersburg, ceea ce poate afecta traseul circuitului stradal.
Etapa 2: 7-8 martie, Phoenix International Raceway. O locatie de traditie si populara in IRL, careia i se poate da sansa in urmatoarele 2-3 sezoane sa demonstreze ca aceasta competitie de monoposturi este in continuare populara in zona.
Etapa 3: 13-15 martie, Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City. Cu cat vor fi mai multe curse in locatii cu vreme buna in prima parte a anului, inainte de Indy500, cu atat vor putea fi folosite mai tarziu, in timpul verii, circuitele din nordul SUA si Canada.
Etapa 4: 27-28 mrtie, Las Vegas Motor Speedway. O locatie care nu poate lipsi din orice serie americana. In plus, s-ar putea face o etapa speciala, care sa se alerge sambata seara.
Etapa 5: 3-5 aprilie, Long Beach, California. Doar Los Angeles Lakers si finalul sezonului regulat din NBA pot afecta audienta etapei in aceasta perioada.
Etapa 6: 17-18 aprilie, Twin Ring Motegi, Japonia. Din Los Angeles, masinile si restul echipamentului pot pleca cu vaporul de cealalat parte a Oceanului Pacific, timpul fiind suficient pentru transport.
Etapa 7: 25-27 aprilie, Kansa Speedway. Incepe serie de ovaluri, care le ajuta pe echipe sa se pregateasca pentru Indy500.
Etapa 8: 2-3 mai, Kentucky Speedway. Inca un antrenament, probabil ultimul, inainte de sosirea la Indianapolis.
Etapa 9: 8-10 mai, 13-15 mai, zilele de antrenamente. Un numar mai mic de zile ar aduce mai multi fani si ar reduce costurile echipelor.
16-17 mai, calificari Indianapolis 500. Doua zile sunt suficiente pentru calificari.
24 mai, a 91-a editie a Indianapolis 500.
Etapa 10: 29-30 mai, Texas Motor Speedway. O cursa traditionala, care merita sa fie primul eveniment dupa Indy.
Etapa 11: 6-7 iunie, The Milwaukee Mile. Urmatoarele sezoane vor demonstra daca in acest stat cursele de monoposturi mai sunt populare sau nu.
Etapa 12: 19-21 iunie, Portland International Raceway. In aea zona exista o piata foarte mare, unde NASCAR inca nu este foarte populara. Un sponsor principal motivat poate aduce fanii in tribune.
Etapa 13: 26-28 iunie, Edmonton Airport. Din punct de vedere al costurilor si al distantelor, este logic ca aceasta runda sa fie dupa cea din Portland.
Etapa 14: 3-5 iulie, Cleveland Airport. Acest eveniment unic poate capata dimensiuni uriase daca se suprapune cu ziua nationala a SUA.
Etapa 15: 17-18 iulie, Richmond International Raceway. Ar fi un weekend tocmai potrivit, pentru ca urmeaza apoi etapa de NASCAR.
Etapa 16: 24-26 iulie, Toronto. Este momentul potrivit sa se readuca la viata celebra Molson Indy, acum cand va disparea confuzia din randul fanilor, care nu se vor mai intreba "Ce este ChampCar?"
Etapa 17: 7-9 august, Mid-Ohio Sports Car Course. O locatie favorita a celor de la Honda, desi producatorul jponez s-ar putea sa isi doresca sa sponsorizeze si etapa din Cleveland.
Etapa 18: 14-16 august, Road America. Cel mai rapid si cel mai provocator circuit din America de Nord merita sa fie in calendar.
Etapa 19: 5-7 sepembrie, Detroit Belle Isle. Ar fi interesant ca aceasta cursa sa aiba loc de Ziua Muncii.
Etapa 20: 11-12 septembrie, Chicago Speedway. Finla sezonului ar putea sa aiba loc chiar sambata seara, pentru ca a doua zi, duminica, incepe sezonul de NFL.
Cam asa ar arata un posibil calendar competitional in IRL. Evident ca au mai ramas pe afara circuite interesante, iar daca toata lumea va fi de acord sa fie mai mult de 20 de etape, lor li s-ar putea gasi spatiu in timpul verii. Printre locatiile pe care le-am omis, dar care pot fi luate in calcul, sunt Watkins Glen International si Iowa Speedway din vechiul program IRL, respectiv Houston si Laguna Seca din vechiul program ChampCar.