Audi va oferi in serie faruri cu tehnologie LED
- 14/08/2007
-
Tags:
Led
Marca din Inglostadt se va lauda in curand cu statutul de pionier al blocurilor optice cu tehnologie LED oferite in serie, dupa ce Uniunea Europeana i-a acordat permisiunea de a monta asemenea faruri pe supercar-ul R8.
Audi s-a remarcat prin cercetarile din acest domeniu inca din 2003, atunci cand toata lumea a putut remarca farurile de ceata LED aflate in dotarea conceptului Pikes Peak si intreg sistemul de iluminatie frontal cu aceeasi tehnologie de pe conceptul Nuvolari.
Totusi, desi de acum incolo ii vom tot auzi pe germani mentionand cu mandrie cine este primul producator din lume care a oferit asa ceva pe un model de serie, trebuie spus ca ei nu au fost singurii implicati in acest proiect, Philips Lumileds Lightning din SUA si Automotive Lightning din Germania aducand la randul lor o contributie serioasa la acest proiect.
Intregul bloc optic LED este complet functional pentru lumina de zi (deja disponibila pe R8, A5/S5, S6 si, din 2004, A8 W12 Quattro), dar si pentru semnalizare, faza scurta si faza lunga.
Fiecare far foloseste 54 de surse de lumina si se remarca in special printr-un consum de energie mic (50W pentru faza scurta si doar 6W pentr lumina de zi). Diodele electroluminiscente sunt aranjate in grupuri sau “formatuni” ce functioneaza impreuna ca o singura sursa de lumina.
Un intreg ansamblu corespunzator unui far este compus din patru zone separate: modulul pentru faza scurta (cu o distributie de baza a luminii, prin intermediul unei formatiuni de patru LED-uri pentru fiecare din cele doua oglinzi ale faurilor), modulul pentru faza lunga (compus dintr-o formatiune cu patru LED-uri per oglinda), modulul pentru semnalizare (format din opt LED-uri galbene de inalta performanta) si modulul pentru farurile de zi (un sir de 24 de LED-uri albe, dotate cu fibre optice pentru o iluminatie omogena).
Pe langa acese patru sectiuni, constructia unui asemenea far mai include si doua ventilatoare, care, surprinzator, nu au rolul de a raci LED-urile (potrivit inginerilor Audi, acestea genereaza o cantitate redusa de caldura), ci de a circula caldura catre lentilele de plastic in topul topirii ghetii sau zapezii pe timp de iarna.
Probabil, acesta nu va ramane mult timp singurul Audi echipat cu asemenea tehnologie. Avantajele indiscutabile pe care micii semiconductori (doar 1 mmp suprafata) bazati pe silicon le au comarativ cu becurile clasice – dimesniuni mici, durabilitate mare, perioada de viata lunga si consum mic de energie – ii vor convinge probabil pe germani sa le adopte curand pe majoritatea modelelor viitoare, un exemplu care va fi cu siguranta urmat si de ceilalti producatori de top.