© 2025 Auto.ro
Bosch aniverseaza anul acesta 25 de ani de la demararea productiei de serie a primului sistem de navigatie din Europa – Bosch TravelPilot.
In 1989, Bosch
incepea in Germania productia de serie a sistemului TravelPilot IDS
(Identification of Digitized Streets), primul sistem autonom de navigatie si
localizare a destinatiei utilizat pe drumurile europene. Cu o harta fisata pe un monitor de 4,5 inch, acesta il
informa constant pe sofer privind pozitia autovehiculului in cadrul retelei de
drumuri si utiliza o sageata simpla pentru a indica directia catre destinatie,
precum si legaturile rutiere disponibile care duceau catre destinatie.
TravelPilot IDS utiliza
navigatia estimata pentru a calcula o pozitie precisa in cadrul retelei rutiere
digitalizate. Sistemul utiliza informatiile primite de la senzorii de roata
instalati special pentru a determina ce sectiuni ale traseului au fost parcurse
de autovehicul si detecta schimbarile de directie prin intermediul unei busole
electrice cu un giroscop magnetic. Aceasta metoda de estimare era asistata
suplimentar de datele incluse in hartile rutiere. Configuratiile rutiere ale
marilor orase germane si reteaua rutiera cu care se interconectau erau stocate
pe un CD.
Sistemul a fost
actualizat in 1993 cu un receptor pentru Sistemul de Pozitionare Globala (GPS).
In primii ani, sistemele de navigatie Bosch au fost utilizate in mai multe
zone, desi in pricipal in scop profesional. La acea vreme, departamentul de
pompieri din Los Angeles, de exemplu, a montat sistemul de navigatie Bosch in
peste 400 din autovehiculele sale, pentru a ajunge mai rapid la destinatie.
La mijlocul anilor ’90,
sistemele de navigatie erau deja capabile sa furnizeze instructiuni soferilor
prin simboluri directionale si recomandari verbale usor de inteles. Aplicatiile
software imbunatatite dezvoltate de inginerii Bosch, care le ofereau soferilor
informatii specifice despre destinatii turistice, culturale si gastronomice si
despre parcari, statii de alimentare si service-uri auto au impulsionat din nou
domeniul tehnologiei de navigatie pentru autovehicule la momentul respectiv.
In 1998, inginerii Bosch au dezvoltat navigatia dinamica, astfel incat
sistemele puteau procesa informatiile din trafic de la Traffic Message Channel
(TMC), permitandu-le sa reactioneze in timp util la problemele din trafic.
Generatia de dispozitive din prima decada a noului mileniu a fost puternic caracterizata
de segmentul de piata nou aparut al dispozitivelor portabile de navigatie
(PND). Aceste unitati compacte puteau fi montate rapid si usor pe orice
autovehicul si puteau fi utilizate prin intermediul unui ecran tactil.
Generatia de dispozitive mobile Bosch oferea deja primele functii de asistenta
pentru sofer, precum avertismente grafice si sonore privind limitele de viteza.
Intre timp, navigatia auto a devenit de cele mai multe ori o componenta a
sistemelor de infotainment conectate ce ofera o ampla varietate de optiuni.
Cele mai recente sisteme de navigatie pe baza de harti oferite de Bosch asigura
acum perspective bidimensionale si tridimensionale, o optiune de traseu
economic pentru reducerea consumului de carburant, asistenta de mentinere a
benzii de circulatie, un asistent de avertizare in curbe si conectivitate
pentru aplicatii care suporta functii de navigatie. In plus, soferii isi pot
planifica traseul in mod confortabil, pe PC, tableta sau smartphone si potr
trimite adresa destinatiei catre sistemul autovehiculului direct de acasa.
Navigatia Bosch asigura un „orizont electronic”, ceea ce inseamna ca
sistemele privesc mult inainte si furnizeaza informatii despre drumul pe care
mergeti, precum detaliile despre viraje, pante si benzi de circulatie. Acestea
le permite sistemelor de navigatie Bosch sa recomande trasee deosebit de
eficiente in materie de consum energetic, incurajand astfel conducerea cu un
consum redus de carburant.
In primavara anului 2014, Bosch a dezvoltat un sistem pentru autovehiculele
hibride deschis ca o „tehnologie inovatoare pentru reducerea emisiilor de CO2”.
Sistemul utilizeaza datele de navigatie pentru a ajusta nivelul de incarcare al
bateriei autovehiculului. Utilizand datele topografice de navigatie precum
gradul de inclunare al pantelor si rampelor si raza virajelor, sistemul Bosch
poate determina ce sectiuni ale traseului sunt adecvate pentru recuperarea
energiei la franare. Pe baza acestor date, sistemul ajusteaza nivelul de
incarcare al bateriei cu mult inainte ca autovehiculul sa ajunga la acele
sectiuni, pentru a permite o recuperare optima.