© 2025 Auto.ro
Euro 6 reprezinta o
reglementare a Uniunii Europene care stabileste standardele de emisii pentru
autovehicule. „Euro 6 va face ca autovehiculele cu motor diesel sa fie la fel
de ecologice ca cele cu motor cu aprindere prin scanteie”, a declarat Dr. Rolf
Bulander, membru al consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH,
responsabil pentru tehnologia sistemelor de propulsie.
Principalul obiectiv al
noii reglementari este stabilirea unor limite mai scazute privind emisiile de
particule si oxizii de azot ale autovehiculelor. Incepand cu 1 septembrie 2014,
autovehiculele diesel pot emite cel mult 80 de mg de oxizi de azot per
kilometru (in timp ce autovehiculele cu motor cu aprindere prin scanteie pot
emite cel mult 60 de mg per km). Aceste valori inlocuiesc limita anterioara de
180 de mg/km. Incepand cu 1 ianuarie 2015, toate autovehiculele noi puse in
vanzare trebuie sa respecte limitele impuse de Euro 6.
De la adoptarea
standardului Euro 1 in 1993, emisiile provenite din traficul rutier au fost
reduse drastic. Tehnologia auto avansata reduce emisiile de compusi cum ar fi
CO2, oxizi de azot si particule. Progresul tehnic in materie de sisteme de
propulsie are, de asemenea, efect: din 1990, emisiile de particule ale
motoarelor diesel au fost reduse cu aproximatix 99%, iar motoarele diesel
moderne emit cu aproximativ 98% mai putini oxizi de azot fata de autovehiculele
echivalente de la inceputul anilor 1990.
Preturile pentru
modelele care respecta standardul Euro 6 se afla la acelasi nivel cu preturile
modelelor comparabile ce respecta standardul Euro 5. Uneori, modelele cu Euro 6
sunt prevazute cu dotari suplimentare – de exemplu, o transmisie diferita sau
pneuri diferite – care ridica pretul. Daca inlaturati costul suplimentar al
acestor dotari aditionale, veti constata ca nu exista o crestere considerabila
a pretului modelelor care respecta standardul Euro 6.
Autovehiculele diesel
necesita un sistem de tratare a gazelor de evacuare perfect adaptat pentru a
respecta limitele mai scazute stabilite de standardul Euro 6. Pentru
autovehiculele cu o greutate de pana la aproximativ 1.700 de kg, este suficient
un catalizator cu stocarea oxizilor de azot, ce are un cost redus.
Standardul Euro 6 nu schimba nimic pentru persoanele care detin deja autovehicule. Acestia pot continua sa isi utilizeze autovehiculele la fel ca inainte. Cumparatorii de autovehicule noi trebuie sa tina cont de trecerea la standardul Euro 6 in cazul in care dorect sa aiba un model echipat cu tehnologie de ultima ora.