rss

Cat de des trebuie sa verificam nivelul de ulei la masina noastra?

  1. 05/04/2019
  2. Tags: piese auto, revizie, ulei, ulei motor

Romania este una din tarile cu cei mai multi soferi care circula cu nivelul scazut la ulei. Nu multa lume stie ca majoritatea motoarelor "mananca" ulei. Deoarece majoritatea sunt turbo-diesel de generatie noua, complexe, cu sisteme de ungere mai complicate, cu pompe de ulei care ofera o presiune mai mare si cu mai multe piese in miscare. Asa se face ca nivelul tot scade, dar nimeni nu se uita la el...

Din capul locului trebuie stiut ca atunci cand se aprinde martorul din bord care ne spune ca avem prea putin ulei in motor, lucrurile ar putea fi deja tardive. Fara ulei, un motor se va strica 100%, deoarece uleiul are mai multe roluri. Principalul este de ungere, iar fara ungere piesele metalice se vor freca pana vor atinge temperaturi inalte ce vor duce la dilatarea materialelor si la calarea intre ele. Uleiul mai are si rol de racire, curatare, antioxidare, presiune si etansare.

Uleiul "dispare" din motoarele noastre prin mai multe feluri. Cel mai des intalnit este turbo-compresorul care, in timp, capata un joc destul incat sa permita pierderea uleiului care ajunge in admisie. Uleiul mai poate fi "mancat" pe sus, pe la supape, pe la chiulasa, pe la o sumedenie de garnituri si semeringuri invechite.

Exista chiar si motoare noi, cu 10.000 de kilometri, care mananca ulei. Ba chiar producatorii spun in manualul de utilizare ca este normal ca acel motor sa manance ulei. Dar sunt motoare si motoare, pentru ca daca, intre schimburi, ti-au disparut 200 ml de ulei, nu e mare lucru. Daca insa ti-au disparut 2 din cei 5 litri, e ceva necurat.

Uleiul se schimba la un anumit interval, care poate fi de timp sau de kilometri. Unii producatori te cheama la revizie la fiecare 30.000 de kilometri, ceea ce este foarte mult pentru un motor care functioneaza in conditiile din Romania. Asa ca trebuie facuta revizia schimbului de ulei si filtre la fiecare 15.000 km maxim sau la 2 ani.

Insa daca avem o masina putin mai veche, pe care o stim "mancatoare" de ulei, nu strica sa verificam macar o data la 3 luni nivelul uleiului din motor: "Principala problema este ca nu avem de unde sa stim ce fel de ulei avem in motor. Poate fi unul semi-sintetic, asa cum baga reprezentantele auto care au uleiul la butoi mare de 300 de litri. Sau poate fi un ulei cumparat din targ, dar care sa fie contrafacut. Asa ca nu strica sa verificam mai des uleiul daca avem dubii cu privire la sursa originala a uleiului pe care il avem in motor", spun reprezentantii platformei www.PieseAuto.ro.

Din pacate, masinile vechi sunt majoritare in parcul auto al Romaniei. Adica masini aduse de afara, obisnuite sa circule pe autostrazi multe, ingrijite cum trebuie si alimentate cu carburanti de calitate. Odata ajunse in Romania, o tara in care motorina este slaba, in care reparatiile se fac cu piese ieftine si conditiile de trafic sunt haotice, motoarele incep sa se strice: "Posesorii de vehicule mai vechi de 10 ani trebuie sa fie foarte atenti cu verificarea uleiului. Macar atat pot face, daca nu se pricep la mecanica mai avansata. In orice clipa, din cauza schimbarilor de temperatura, o garnitura de cauciuc se poate crapa si uleiul poate sa se scurga. Sau e posibil sa se scurga undeva unde metalul este cald si sa fie ars, fara sa vedem vreo pata sub masina, dar uleiul dispare din motor" mai adauga cei de la PieseAuto.ro

In concluzie, posesorii de masini pot verifica nivelul uleiului de fiecare data cand ridica capota ca sa bage lichid de parbriz. Este nevoie doar de o carpa sau servetel. Neaparat sa fie facuta masuratoarea cu motorul cald, adica dupa ce am venit de la un drum, lasam masina pe suprafata dreapta circa 15-20 de minute, dupa care ne intoarcem si verificam nivelul. Daca este la nivelul maxim al jojei, totul e in regula. Daca e mai jos, adaugam. Si daca este sub nivelul inferior sau joja e uscata, motorul are o problema si trebuie sa ajungem la service urgent.

Vizualizari: 5161