© 2024 Auto.ro
In 2017, Romania a inghitit in jur de 1.000.000 de autoturisme aduse din strainatate si inmatriculate usor, datorita eliminarii TAXEI AUTO. Expertii spun insa ca majoritatea sunt masini vechi, cumparate pe bani putini si vandute pe profit in tara noastra. Si mai spun ca aproape 60% dintre cele aduse de persoane care se ocupa cu asa ceva, samsari, au numarul de kilometri fals.
Cine si-a cumparat si inmatriculat in 2017-2018 o masina adusa de afara, cu norma de poluare Euro 3 sau Euro 4, trebuie sa se uite de doua ori inainte sa bage mana in foc ca acea masina are kilometrajul real. Pentru ca aceste masini au suferit cele mai multe modificari la numarul de kilometri.
Pe prima pozitie se afla masinile din gama Volkswagen cu motorizarile TDI. Adica Passat si Golf, majoritatea aduse din Germania, Austria si Spania. Masinile au fost cumparate acolo pe bani putini, in jur de 1800-2500 de Euro, fie din flote de taximetrie, fie de la companii, cu numar mare de kilometri dar in stare buna, dupa care aduse in Romania, dati kilometrii inapoi la o valoare medie de 130.000 si vandute ulterior cu cate 1500-2000 de Euro profit.
Si alte masini, frantuzesti, japoneze sau americane au fost aduse in numar mare si inscrise prin aceasta metoda, dupa ce au fost vandute unor cumparator de buna credinta care credeau ca au luat o masina rulata putin. Insa in realitate, masinile au peste 400.000 de kilometri si, dupa doar 1-2 ani de circulat in Romania, vor pica cu miile.
Chiar daca o masina adusa de afara are in mod real 400.000 de kilometri, nu inseamna ca e o masina proasta. Dar dupa ce va rula in Romania, cu carburantul de proasta calitate, cu piese aftermarket ieftine si pe drumurile din tara noastra, isi va da imediat varsta pe fata. Primele care cad sunt masinile diesel, ale caror injectoare, pompe, senzori si filtre de particule vor trimite masina direct in service.
Datul kilometrajului inapoi se face prin doua metode: cea clasica, prin laptop, sau cea noua, direct prin telefon. Adica se scot ceasurile de bord si se conecteaza printr-o mufa la un calculator care are instalat un program. Prin acest program se modifica numarul de kilometri la ce valoare doreste clientul.
Metoda moderna, de ultima generatie, folosita de tot mai multi profesionisti in falsificarea masinilor, este direct prin telefon. Adica se mufeaza un port direct in mufa de diagnoza a masinii, fara sa fie date ceasurile jos. Portul se conecteaza Wi-Fi la telefonul care are instalata o aplicatie speciala. Si, din telefon, in cateva secunde se modifica kilometrajul cu valoarea dorita.
In Romania, datul kilometrajului inapoi nu este ilegal. Insa vanzarea unei masini cu kilometri falis este infractiune, deoarece trece sub incidenta codului penal, fapta fiind incadrata drept inselaciune. Insa acolo unde este cerere, mereu va fi si oferta. Asadar, singura solutie este sa mergi cu masina la o expertiza profesionala care va pune masina si pe tester si o va interoga in baza de date a producatorului.