Intr-o rasturnare spectaculoasa de situatie,
Cerberus, aparent iesita din cursa de achizitie a companiei americane,
a castigat duelul sau cu Magna International si a intrat in posesia a
80,1 procente din Chrysler contra a
7,45 miliarde de dolari (aproximativ
5,5 miliarde de euro).
DaimlerChrysler va pastra restul de
19,9% din actiuni, iar mare parte din suma platita de uriasul
grup de investitii va contribui la viitorul noii companii
Chrysler Holding LLC.
Mai precis,
5 miliarde se vor transforma in investitii pentru grupul auto al holding-ului (
Chrysler Corporation LLC.), in timp ce
1,05 miliarde vor ajunge la
divizia financiara (
Chrysler Financial Services LLC.); intre timp, cei de la DaimlerChrysler vor primi restul de
1,35 de miliarde de dolari.
Din pacate, pentru
actionarii concernului format in 1998, ceea ce previzionau analistii la inceputul zvonurilor privind vanzarea lui Chrysler – faptul ca DaimlerChrysler va plati pentru a scapa de controlul asupra ramurii nord-americane – s-a adeverit:
conform intelegerii intre Cerberus si numarul trei din Detroit, ultimii trebuie sa-l dea pe Chrysler fara datorii, ceea ce inseamna ca trebuie sa scoata din “buzunare”
1,6 miliarde de dolari (pierderea suferita de Chrysler la finalul anului trecut).
In plus, conform aceluiasi contract,
DaimlerChrysler se angajeaza sa imprumute nou creatul holding cu inca 400 de milioane de dolari (bani care vor fi folositi de divizia auto). In total sunt
2 miliarde de dolari cheltuiti care, “amorsati” cu castigul de pe urma vanzarii (cele 1,35 miliarde de dolari), se transforma intr-un
cash out-flow de 0,65 miliarde de dolari.
Totusi, fiecare dintre parti pare fericita.
Dieter Zetsche, omul care odata a dus
Chrysler pe culmile succesului, a declarat ca este increzator in aceasta solutie de despartire. “Cu aceasta tranzactie, am creat conditiile corecte pentru un nou inceput atat pentru Chrysler, cat si pentru
Daimler. Noi vom deveni
fabricantul numarul unu de automobile premium si vom asigura servicii de calitate in fiecare segment de piata deservit la nivel mondial”, a mentionat germanul.
De partea cealalta, Tom La Sorda, presedintele lui Chrysler, are mare incredere in noii patroni: “Cerberus este cumparatorul strategic corect al grupului, dovedind ca are pus la punct un plan pe termen lung solid cu privire la cresterea si succesul lui Chrysler. Ei sunt decisi sa lucreze constructiv atat cu sindicatul, cat si cu conducerea companiei pentru a o ajuta sa functioneze la parametrii maximi”.
Foarte importanta (si asteptata) a fost reactia sindicatului lucratorilor din industria auto (
UAW) care, din fericire pentru ambele parti, a fost una pozitiva. “
Tranzactia dintre DaimlerChrysler si Cerberus a servit perfect atat interesului membrilor sindicali, cat si al celor doua companii”, a declarat, scurt si la obiect, presedintele UAW
Ron Gettelfinger.
Asadar, toata lumea e de acord si fericita cu un
scenariu care incepuse sa prinda un usor contur inca din
2004, cand ruperea relatiilor cu
Mitsubishi incepusera sa trimita in trecut un mega-concern macinat de
probleme interne precum
lipsa sinergiilor si cea a unor directii concrete in ceea ce privea strategiile de piata.
Ceea ce am semnalat atunci, semnalam si acum: DaimlerChrysler pare condamnat sa devina din nou
Daimler-Benz si
Chrysler Corporation, impotriva visului megalomanic al lui
Juergen Schrempp si conform unei realitati normale in care cele doua concerne dupa parerea noastra, isi vor regasi
identitatea intr-un mediu tot mai neiertator cu esecurile.