Mult laudatul
“automobil verde” al celor de la
GM ar putea ajunge in garajul oricui peste trei ani, conform declaratiei vicepresedintelui departamentului de
cercetare-dezvoltare,
Larry Burns.
Pe masura ce cititi aceste randuri,
americanii schiteaza deja primele planuri ingineresti, hotarasc
platforma tehnica ce va sta la baza constructiei masinii (probabil, viitoarea
Delta) si aloca
sumele necesare dezvoltarii proiectului, estimate la aproximativ
500 de milioane de dolari.
O decizie care ar putea fi luate este crearea a
doua versiuni distincte: una care sa se foloseasca de un
motor pe benzina mic si economic si cealalata tehnologia
fuel-cell. Rolul principal in misiunea de a propulsa masina va fi insa detinut de un
motor electric, in timp ce
agregatul cu aprindere interna sau
celula de combustibil vor fi simple dispozitive auxiliare folosite in exclusivitate la incarcarea bateriei.
In orice caz,
Volt se va putea apropia foarte mult si chiar atinge obiectivul de
zero emisii poluante, devenind, din acest punct de vedere, mult mai reusit decat o
Toyota Prius.
In plus,
bateriile vor putea fi incarcate si de la o priza obisnuita, o asemenea sesiune de incarcare asigurand o
autonomie de aproape 65 km.
Sigur, exista si unele probleme care isi asteapta solutiile. Iar una dintre cele mai importante este cea referitoare la posibilitatea ca producatorii de baterii litiu-ion sa furnizeze produse ieftine si fiabile.
GM nu se poate lauda inca cu o situatie foarte buna in acest sens si un
pas gresit acum ar ruina practic constructia anevoioasa a imaginii de
“producator verde” inca de la prima caramida.
Yankeii au totusi trei ani la dispozitie pentru a gasi raspunsurile la acest gen de intrebari si, daca le vor afla, vom vedea primele unitati chiar si aici, in
Europa.
Si asta pentru
Volt va deveni o masina globala, urmand a satisface, spun cei din Detroit, mai toate gusturile manifestate pe piata. Ceea ce inseamna ca
locuitorii Batranului Continent vor avea la dispozitie inca o versiune, propulsata – cum altfel? – de un
diesel foarte economic.