© 2024 Auto.ro
Criza economica reconfigureaza industria auto, grav afectata de scaderea cererii. Pentru a supravietui, gigantii auto formeaza aliante strategice sau cer ajutor de la stat.
Fiat si Chrysler vor trece criza impreuna
Grupul italian Fiat a preluat o participatie de 35% in cadrul Chrysler, formand o alianta strategica
menita sa asigure viitorul constructorului american, in timp ce Franta
a cerut industriei auto sa mentina tintele de productie in schimbul
unor ajutoare guvernamentale, relateaza Reuters.
Chrysler a anuntat astazi ca afacerea, ce nu implica investitii in numerar, este o componenta cheie a planurilor de asigurare a viitorului companiei si ca ii va oferi acces la tehnologia Fiat, ce permite fabricarea unor autoturisme cu un consum mai redus de carburant.
Acordul dintre Fiat si Chrysler ii va oferi fabricantului italian marimea necesara pentru a supravietui, in timp ce gama de autoturisme Chrysler se va putea extinde pentru a include modele mai mici, mai putin poluante.
Chrysler a primit din partea guvernului american un imprumut de 4 miliarde dolari
pentru a evita falimentul, iar directorul executiv a anuntat saptamana
trecuta ca grupul va mai beneficia de alte 3 miliarde dolari.
Insa, ca si General Motors, ce a primit bani de la guvern, Chrysler a trebuit sa reduca masiv costurile si sa prezinte planuri viabile de dezvoltare.
Francezii vor sa ajute sectorul auto cu 5-6 miliarde euro
In Europa, premierul francez Francois Fillon a spus ca sectorul are
nevoie urgenta de fonduri si ca Franta ia in considerare un pachet de
ajutor de 5-6 miliarde euro, in contextul in care guvernele se
straduiesc sa dea un raspuns coordonat la cea mai grava criza din
sectorul auto din ultimele decenii.
"Cred ca toate guvernele europene impartasesc aceasta parere si nu vom mai astepta. Este un caz de urgenta. Trebuie sa dam un raspuns rapid la nevoia de finantare a sectorului auto", a spus Fillon.
Printre masurile ce urmeaza sa fie anuntate in urmatoarele zile, Fillon
a spus ca producatorii auto francezi si-ar putea lua angajamentul de a
mentine cotele de productie si acordurile cu furnizorii, in schimbul
ajutorului guvernamental.
Ministrul francez al industriei, Luc Chatel, a
spus ieri ca Franta ar putea prelua participatii in cadrul
fabricantilor de autoturisme, in schimbul ajutorului financiar acordat
industriei auto.
"Nevoile fabricantilor de autoturisme nu tin neaparat de majorarea
capitalului, insa, in schimbul ajutorului financiar, preluarea unei
participatii in cadrul companiilor poate fi, uneori, o afacere
corecta", a declarat Chatel pentru cotidianul Le Figaro.
Producatorii germani vor si ei ajutor de stat
Producatorii auto din Germania au luat, de asemenea, masuri pentru consolidarea rezervelor de capital, desi cancelarul german Angela Merkel
a criticat subventiile acordate de Statele Unite sectorului auto si a
avertizat ca ajutoarele de stat pun in pericol concurenta si nu ofera
solutii pe termen lung la criza.
Directorul executiv Peugeot, Christian Streiff,
a avertizat ieri ca anul 2009 va fi unul "teribil", in timp ce
directorul executiv Renault-Nissan, Carlos Ghosn, a prevazut marti ca
situatia de criza din sectorul auto va fi una de lunga durata.
In Germania, un purtator de cuvant al Daimler, ce detine 20% din Chrysler,
a declarat ca grupul german isi continua eforturile de a vinde
participatia si a salutat orice initiativa ce serveste la stabilizarea
situatiei constructorului american.
Constructorul auto german BMW a anuntat astazi ca va trimite 26.000 de angajati in somaj partial. Masura, ce are ca scop reducerea costurilor in cadrul unui context economic nefavorabil, va afecta patru fabrici din Germania si ar trebui sa dureze pana la sfarsitul lunii martie, arata un comunicat al producatorului auto.
Toyota are director nou
In Japonia, Toyota Motor Corp a prevazut pentru acest an prima pierdere operationala din istorie si l-a numit pe nepotul fondatorului in functia de director executiv al companiei.
Gigantul auto nipon a anuntat marti o scadere cu 4% a vanzarilor din
2008, la 8,97 milioane de automobile, din cauza incetinirii cresterii
economice mondiale, ce a afectat puternic cererea.
Vanzarile pe piata locala au scazut cu 5%, la 2,15 milioane unitati,
iar cele din strainatate au coborat cu 4%, la 6,82 milioane automobile,
a anuntat cel mai mare constructor auto japonez intr-un comunicat.
De asemenea, Mazda Motor Corp
. a anuntat ieri ca va scadea salariile directorilor filialelor din
Japonia, pentru a reduce costurile, in contextul in care cererea pe
piata de profil a fost sever afectata de criza financiara.
Sursa: Bloombiz