© 2024 Auto.ro
In Romania cica ar exista peste 10.000 de vehicule inmatriculate cu volan pe dreapta. Momentan, legea nu impiedica inscrierea in Romania a acestor vehicule, dar, in curand, lucrurile s-ar putea schimba. Sunt sanse sa vedem legi noi care vor interzice masinile care au volan pe dreapta de la circulatie si inmatriculare.
Acum, oricine isi poate inmatricula masina cu volan pe dreapta in Romania. Singura cerinta de la RAR este ca farurile sa fie schimbate cu unele de la o masina cu volan pe stanga, astfel incat fascicolele sa lumineze partea dreapta, fara sa-i orbeasca pe ceilalti soferi de pe contrasens.
Insa, dupa iesirea Marii Britanii din UE, Romania va interzice inmatricularea vehiculelor cu volan pe dreapta in tara noastra. Chiar si acum, normele de omologare au fost schimbate, iar masinile care nu sunt aduse din UE, sau cele noi, care au volan pe dreapta, nu mai pot fi inscrise. Iar pe viitor, nicio alta masina cu volan pe dreapta nu va mai putea fi inscrisa, iar cele care deja au fost inmatriculate, vor fi nevoite sa-si mute postul de conducere pe partea stanga, daca vor mai vrea sa obtina ITP-ul.
Asa ca nu e de mirare ca tot mai multi posesori ai unor asemenea masini vor sa-si schimbe volanul pe stanga. Este o operatiune care costa undeva intre 800 si 5000 de Euro, in functie de model. Pretul contine piesele necesare si manopera.
Printre piesele care trebuie sa fie schimbate se numara caseta de directie, bordul, ceasurile de bord, oglinzile laterale, fetele de usi cu comenzi, scaunele daca sunt diferite, farurile, instalatia electrica si pedalierul, plus cotiera sau alte accesorii.
Nu doar inlocuirea pieselor este dificila, ci si manopera in sine. Deoarece trebuie dat motorul jos, pentru o schimbare mai buna. In plus, trebuie gaurit panoul dintre habitaclu si motor, daca acesta nu e prevazut cu gauri din fabrica pentru coloana de directie.
Insa cea mai dificila parte, care presupune si cea mai multa munca, dar si greseli care duc pe viitor la erori, este prelungirea firelor electrice. Adica modificarea instalatiei electrice. Pentru ca trebuie sa lungesti firele de la ceasurile de bord, contact, comenzi portiere, comenzi butoane si asa mai departe. Asta presupune o munca migaloasa, iar cea mai mica greseala face sa ai bordul aprins ca un pom de Craciun.
Din pacate, nu merita investitia intr-o asemenea modificare. Ulterior, toate aceste modificari necesita omologare RAR, care costa alti bani. Unde mai pui ca toate aceste schimbari trebuie facute intr-un service autorizat pentru asemenea interventii mecanice, dar care sa aiba si autorizatie pentru demontarea, dezmembrarea si vanzarea pieselor second-hand.
La final, te vei trezi ca schimbarea volanului costa mai mult decat ai dat pe masina. Asa ca, mai degraba o dezmembrezi si iti cumperi alta cu volanul pe partea care trebuie...