© 2024 Auto.ro
Tot mai multi soferi aleg masinile cu o cutie automata de viteze pentru ca are mai multe avantaje ca una manuala. Insa daca ai luat o masina automata, e bine sa stii cateva detalii care iti vor face viata mai usoara.
O cutie automata transforma aglomeratia urbana intr-o placere, deoarece nu mai esti nevoit sa apesi pedala de ambreiaj de mii de ori pe zi, mai ales daca esti femeie. Mai mult, cutiile automate din ziua de azi sunt la fel de performante sau chiar mai performante ca cele manuale. In cazurile transmisiilor automate fabricate in ultimii ani, acestea sunt controlate de computere care stiu sa schimbe treptele in momentul oportun, astfel incat si consumul sa fie redus. Asadar, nu mai poate spune nimeni ca o masina automata este lenta sau ca are consum mai mare.
Soferii stiu acum avantajele masinilor automate, asa ca incep sa le cumpere in numar cat mai mare, atat noi, cat si second-hand. Dar temerea soferilor inca ramane, si anume, ca zvonul cutiilor automate care se strica devine realitate. Ceea ce, candva, era adevarat.
La baza impresiei ca o cutie automata se strica mai repede ca una manuala sta perioada anilor '90, cand au fost aduse primele autoturisme cu asemenea cutii conduse de publicul larg. Insa acele cutii se stricau deoarece romanii care nu aveau acces la informatii credeau ca se pune tot ulei obisnuit, in loc de ulei hidraulic. Ulterior, cand au aparut si pe piata uleiuri de tip ATF, problema disparuse, insa prea tarziu, deoarece transmisia automata deja fuseze stigmatizata drept vulnerabila si lipsita de fiabilitate.
Acum, cutiile automate sunt la fel de fiabile ca unele manuale. Dar necesita o intretinere ceva mai aparte. De exemplu, daca la cutia manuala poti sa lasi uleiul chiar si 10 ani, la cutia automata trebuie sa-l schimbi periodic. In rest, nu este nicio alta intretinere de speriat. Dar sunt cateva sfaturi demne de urmat cand conducem o cutie automata, daca vrem sa o tinem in stare buna mult timp.
Primul sfat ar fi sa nu scoti levierul cutiei la punctul mort, adica din Drive in Neutral, in mers. Ci doar cand masina se opreste de tot. Deoarece cutia automata functioneaza hidraulic si trebuie sincronizata cu turatia motorului, altfel, riscam sa facem uzura prematura.
Cutia automata functioneaza mai greu in primele 5-10 minute dupa pornirea motorului, deoarece uleiul nu este asa de vascos cand e rece si are nevoie de cateva minute ca sa se incalzeasca. Asadar, te sfatuim sa nu fortezi masina cand e rece si sa nu o calci prea tare.
Cand opresti masina pe loc, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa tragi frana de mana, dupa care sa bagi levierul in Park. Daca tu nu folosesti frana de mana si doar functia Park, masina se va mai misca putin pana cand cutia va bloca rotile. Trebuie stiut ca in pozitia Park, un singur pin metalic, subtire, blocheaza toata transmisia, iar atunci cand pornim masina si scoatem levierul din Park, o sa simtim un soc si un zgomot metalic. Ideal este ca masina sa se tina in frana de mana, nu in pozitia Park, care este pozitie de stationare, nu si de franare. Mai ales daca nu suntem pe un teren perfect plat.
Citeste mai multe sfaturi despre conducera unei masini automate.