La 18 ianuarie 2009 s-a lasat cortina peste cea de-a 31-a editie a
Dakar-ului, prima care nu s-a desfasurat in
Africa. O editie trista, indoliata de moartea a trei persoane. Primul,
motociclistul francez
Pascal Terry, a decedat in urma unui stop cardiac. Ceilalti doi, care nici macar nu faceau parte din raliu, au murit intr-un accident in care a fost implicat un
camion care apartinea de partea logistica a cursei.
Pe segmentul de legatura care ducea spre etapa a noua,
camionul care apartinea unei echipe argentiniene si transporta
anvelope a intrat pe contrasens si a lovit un
autovehicul care circula regulamentar. Cei doi ocupanti ai
automobilului au decedat pe loc, iar soferul camionului, pe care primele cercetari ale politiei chiliene il indica vinovat, se afla in arest pana la finalizarea anchetei.
Un al patrulea om se afla in continuare in coma, dupa un teribil accident petrecut in etapa cu numarul 10 a
Dakar-ului.
Motociclistul spaniol
Cristobal Guerrero, de 48 de ani, a suferit un accident in timpul probei speciale derulata in desertul Atacama.
Dar, dincolo de toate acestea, au fost si bucurii. Bucuria lui
Giniel de Villiers, care a obtinut prima victorie din cariera in extrem de dificilul
Raliu Dakar. A mai fost fericirea echipei
Volkswagen, care a reusit sa intrerupa dictatura
Mitsubishi - 12 victorii, ultimele 7 consecutive! A fost primul succes al unui
autovehicul dotat cu
motor diesel si a fost, evident, tristetea din tabara uzinei japoneze, care s-a vazut invinsa clar de rivalii germani.
Ramasa inca de la jumatatea intrecerii cu un singur reprezentant in cursa,
Joan "Nani" Roma, echipa
Mitsubishi a reusit o singura victorie de etapa in
Dakar 2009. Un rezultat poate rusinos, dar de inteles pe undeva, daca ne gandim ca niponii au concurat cu o masina noua, un
Mitsubishi Racing Lancer dotat cu
motor diesel.
Hiroshi Masuoka,
Luc Alphand si apoi
Stephane Peterhansel, toti au fost nevoiti sa se retraga prematur din competitia desfasurata in premiera in America de Sud. In final,
Roma s-a clasat abia al patrulea, in spatele lui
Giniel de Villiers,
Mark Miller (
Volkswagen) si
Robby Gordon (
Hummer).
Singurul echipaj suta la suta feminin ce a luat startul la 3 ianuarie in categoria
automobilelor,
Florence Migraine Bourgnon si
Clemence Joyeux, a terminat pe locul 86. Ultimul clasat in aceasta categorie,
Jose Manuel Salinero, sosit pe pozitia 91, a castigat si el la clasa sa, fiind singurul sportiv care a trecut linia de sosire intr-un
automobil cu un singur loc, fara navigator.
Volkswagen a obtinut cei mai buni timpi in 10 dintre cele 13 etape, insa a ratat un podium in intregime "albastru" dupa ce
Carlos Sainz a abandonat in urma unui accident (a cazut cu masina intr-o groapa nesemnalizata si nu a mai putut continua).
La
motociclete,
Marc Coma (
KTM) nu a avut nicio problema in a se impune inca de la inceput. Spaniolul a preluat sefia clasamentului in prima zi si nu a cedat-o pana la final, performanta ce a mai fost obtinuta doar de
Stephane Peterhansel, in 1997, intr-o editie in care startul si sosirea au avut loc in capitala senegaleza
Dakar. Pe atunci, francezul inca alerga la categoria
moto.
Coma, aflat la a treia victorie in
Dakar, a fost urmat in clasamentul general de un
Ciryl Despres (
KTM) lovit de tot felul de probleme tehnice in prima parte a concursului, cea de-a treia pozitie a podiumului revenindu-i lui
David Fretigne (
Yamaha 450). Olandeza
Mirjam Pol, clasata a 53-a, a devenit cea mai de succes femeie care a concurat pe doua roti in
Dakar, iar concetateanul ei,
Rob Van Pelt, locul 33 la "general", a castigat competitia amatorilor (sportivii care alearga pe cont propriu, fara asistenta tehnica).
Echipa romana
Vectra Racing a avut un parcurs bun, chiar daca cei mai bine clasati nu au fost motociclistii romani, ci
David Casteu (
KTM), locul 4, si olandezul
Frans Verhoeven (
KTM), pozitia a opta. Singurul roman care a terminat
Dakar-ul,
Romeo Duicu, a trecut linia de sosire cu al 62-lea timp.
Josef Machacek (
Yamaha), in varsta de 52 de ani, a castigat competitia
quad-urilor pentru a cincea oara in cariera. Cehul a fost urmat la peste 2 ore si jumatate de
Marco Patronelli. Locul trei a fost ocupat de
Elisabeth Kraft, prima femeie ce trece linia de sosire a
Dakar-ului la ghidonul unui
quad.
In categoria
camioanelor, castigator a iesit rusul
Firdaus Kabirov pe
Kamaz, dupa o cursa extrem de disputata, in care pe la conducere s-au mai perindat
Van Vliet si
De Rooy.
Kabirov s-a luptat pana pe ultima suta de metri cu coechiperul si conationalul sau,
Vladimir Chagin, in final surclasandu-l cu numai 3 minute si jumatate, adjudecandu-si cea de-a doua victorie in
Dakar. Pe locul trei a sosit
Gerard De Rooy, pe patru terminand un alt
Kamaz, pilotat de
Mardeev.
A fost un
Dakar impropriu numit asa din moment ce competitia nu se mai desfasoara in Africa, insa un
Dakar in care premierele s-au tinut lant. O cursa dificila, pe care au terminat-o doar 113
motociclisti, 13
quad-uri, 91
automobile si 54 de
camioane.
Pentru galerie foto completa dati click aici .