rss

Dakar 2009: editia premierelor

  1. 19/01/2009
  2. Tags: Dakar 2009, Firdaus Kabirov, Giniel de villiers, Kamaz, Marc coma, Mitsubishi Racing Lancer, Romeo duicu


La 18 ianuarie 2009 s-a lasat cortina peste cea de-a 31-a editie a Dakar-ului, prima care nu s-a desfasurat in Africa. O editie trista, indoliata de moartea a trei persoane. Primul, motociclistul francez Pascal Terry, a decedat in urma unui stop cardiac. Ceilalti doi, care nici macar nu faceau parte din raliu, au murit intr-un accident in care a fost implicat un camion care apartinea de partea logistica a cursei.

Pe segmentul de legatura care ducea spre etapa a noua, camionul care apartinea unei echipe argentiniene si transporta anvelope a intrat pe contrasens si a lovit un autovehicul care circula regulamentar. Cei doi ocupanti ai automobilului au decedat pe loc, iar soferul camionului, pe care primele cercetari ale politiei chiliene il indica vinovat, se afla in arest pana la finalizarea anchetei.

Un al patrulea om se afla in continuare in coma, dupa un teribil accident petrecut in etapa cu numarul 10 a Dakar-ului. Motociclistul spaniol Cristobal Guerrero, de 48 de ani, a suferit un accident in timpul probei speciale derulata in desertul Atacama.

Dar, dincolo de toate acestea, au fost si bucurii. Bucuria lui Giniel de Villiers, care a obtinut prima victorie din cariera in extrem de dificilul Raliu Dakar. A mai fost fericirea echipei Volkswagen, care a reusit sa intrerupa dictatura Mitsubishi - 12 victorii, ultimele 7 consecutive! A fost primul succes al unui autovehicul dotat cu motor diesel si a fost, evident, tristetea din tabara uzinei japoneze, care s-a vazut invinsa clar de rivalii germani.

Ramasa inca de la jumatatea intrecerii cu un singur reprezentant in cursa, Joan "Nani" Roma, echipa Mitsubishi a reusit o singura victorie de etapa in Dakar 2009. Un rezultat poate rusinos, dar de inteles pe undeva, daca ne gandim ca niponii au concurat cu o masina noua, un Mitsubishi Racing Lancer dotat cu motor diesel. Hiroshi Masuoka, Luc Alphand si apoi Stephane Peterhansel, toti au fost nevoiti sa se retraga prematur din competitia desfasurata in premiera in America de Sud. In final, Roma s-a clasat abia al patrulea, in spatele lui Giniel de Villiers, Mark Miller (Volkswagen) si Robby Gordon (Hummer).

Singurul echipaj suta la suta feminin ce a luat startul la 3 ianuarie in categoria automobilelor, Florence Migraine Bourgnon si Clemence Joyeux, a terminat pe locul 86. Ultimul clasat in aceasta categorie, Jose Manuel Salinero, sosit pe pozitia 91, a castigat si el la clasa sa, fiind singurul sportiv care a trecut linia de sosire intr-un automobil cu un singur loc, fara navigator.

Volkswagen a obtinut cei mai buni timpi in 10 dintre cele 13 etape, insa a ratat un podium in intregime "albastru" dupa ce Carlos Sainz a abandonat in urma unui accident (a cazut cu masina intr-o groapa nesemnalizata si nu a mai putut continua).

La motociclete, Marc Coma (KTM) nu a avut nicio problema in a se impune inca de la inceput. Spaniolul a preluat sefia clasamentului in prima zi si nu a cedat-o pana la final, performanta ce a mai fost obtinuta doar de Stephane Peterhansel, in 1997, intr-o editie in care startul si sosirea au avut loc in capitala senegaleza Dakar. Pe atunci, francezul inca alerga la categoria moto.

Coma, aflat la a treia victorie in Dakar, a fost urmat in clasamentul general de un Ciryl Despres (KTM) lovit de tot felul de probleme tehnice in prima parte a concursului, cea de-a treia pozitie a podiumului revenindu-i lui David Fretigne (Yamaha 450). Olandeza Mirjam Pol, clasata a 53-a, a devenit cea mai de succes femeie care a concurat pe doua roti in Dakar, iar concetateanul ei, Rob Van Pelt, locul 33 la "general", a castigat competitia amatorilor (sportivii care alearga pe cont propriu, fara asistenta tehnica).

Echipa romana Vectra Racing a avut un parcurs bun, chiar daca cei mai bine clasati nu au fost motociclistii romani, ci David Casteu (KTM), locul 4, si olandezul Frans Verhoeven (KTM), pozitia a opta. Singurul roman care a terminat Dakar-ul, Romeo Duicu, a trecut linia de sosire cu al 62-lea timp.

Josef Machacek (Yamaha), in varsta de 52 de ani, a castigat competitia quad-urilor pentru a cincea oara in cariera. Cehul a fost urmat la peste 2 ore si jumatate de Marco Patronelli. Locul trei a fost ocupat de Elisabeth Kraft, prima femeie ce trece linia de sosire a Dakar-ului la ghidonul unui quad.

In categoria camioanelor, castigator a iesit rusul Firdaus Kabirov pe Kamaz, dupa o cursa extrem de disputata, in care pe la conducere s-au mai perindat Van Vliet si De Rooy. Kabirov s-a luptat pana pe ultima suta de metri cu coechiperul si conationalul sau, Vladimir Chagin, in final surclasandu-l cu numai 3 minute si jumatate, adjudecandu-si cea de-a doua victorie in Dakar. Pe locul trei a sosit Gerard De Rooy, pe patru terminand un alt Kamaz, pilotat de Mardeev.

A fost un Dakar impropriu numit asa din moment ce competitia nu se mai desfasoara in Africa, insa un Dakar in care premierele s-au tinut lant. O cursa dificila, pe care au terminat-o doar 113 motociclisti, 13 quad-uri, 91 automobile si 54 de camioane.

Pentru galerie foto completa dati click aici .

Vizualizari: 1110