Primul BMW Seria 5 cu un sistem de propulsie electric nu a avut inca premiera mondiala, dar a trecut deja un test de anduranta extrem. Noul BMW i5 a demonstrat in mod repetat atat stabilitatea sistemului sau de propulsie electric, cat si calitatile sale de performante dinamice pe parcursul testelor dificile in conditii de iarna. Programul de testare pe gheata si zapada a durat in total aproximativ un an, de la testele initiale pana la etapele finale de reglaje fine. In timpul testelor ample pe drumuri nationale, autostrazi si piste special pregatite, inginerii de dezvoltare si-au concentrat atentia in principal asupra capacitatii automobilului de a rula la temperaturi scazute si pe suprafete care ofera putina aderenta.
Sistemele inovatoare de propulsie si de control al sasiului de la bordul noului BMW i5 au o contributie mare la optimizarea tractiunii, dinamici si stabilitatatii la condus, demonstrand asta pe circuite de zapada, drumuri de munte cu polei sau lacuri inghetate. Testele dinamice de iarna ale sedanului electric s-au incheiat recent exact acolo unde au inceput: in frigul teribil al centrului de teste de iarna al BMW Group din Arjeplog, in nordul Suediei.
Test de anduranta pentru tehnologia BMW eDrive, functionare continua la temperaturi extreme sub zero
Ca parte a procesului de dezvoltare de productie, noul BMW i5 a trebuit in primul rand sa-si dovedeasca performanta inca din februarie 2022, cand a incheiat o calatorie de la Munchen la centrul de testare BMW de la Arjeplog. Un model prototip al BMW Seria 5 electric, complet camuflat cu o folie speciala, atasamente din plastic, grile, faruri si stopuri provizorii, a pornit intr-un drive test de cinci zile de la poalele Alpilor Bavarezi pana in Danemarca, apoi pana la limita Cercului Polar din Laponia suedeza.
Calatoria de aproximativ 3.000 km a oferit o oportunitate initiala pentru motoare, electronica de putere, bateria de inalta tensiune si sistemul integrat de incalzire si racire pentru habitaclu si acumulator de a-si demonstra nivelul avansat de pregatire intr-o calatorie pe distante lungi. Dispunand de tehnologie de ultima ora pentru celulele de baterii si managementul termic controlat inteligent, tehnologia BMW eDrive de a cincea generatie a fost imbunatatita suplimentar pentru noul BMW i5. Aceasta formeaza baza pentru autonomii mari si un timp redus de incarcare in timpul pauzelor de calatorie, chiar si in situatii cu temperaturi ambientale extreme sub zero grade.
Destinatia finala Arjeplog a oferit echipei de ingineri de dezvoltare si testare locul ideal pentru programul lor de testare. Drumurile acoperite cu zapada si lacurile inghetate din nordul Suediei, cu intinderile lor vaste de gheata, creeaza cadrul perfect pentru a explora modul in care componentele sasiului, sistemele de directie si de franare si sistemele de condus dinamic si de stabilitate a condusului interactioneaza intre ele in conditii extrem in aer liber. Prin urmare, bazele pentru manevrabilitate cu autoritate, sigura si caracteristic sportiva a noului BMW i5 au fost deja puse la primele drive teste de la Arjeplog.
Testare in conditii de condus zilnic si pe drumurile de iarna de la poalele Alpilor
Ulterior au urmat mai multe teste pe parcursul anului 2022, atat la alte centre de testare ale BMW Group, cat si pentru condus zilnic in si in jurul orasului Munchen, precum si in vecinatatea uzinei BMW Group din Dingolfing. Aici, misiunea a fost sa continuam sa perfectionam tehnologia sasiului si proprietatile acustice ale automobilului intr-o mare varietate de conditii, precum si sa perfectionam livrarea de putere a sistemului de propulsie, pentru a produce o experienta de condus foarte buna in orice moment.
Din nou, o parte din lucrarile de dezvoltare au fost efectuate in mod deliberat in lunile mai reci pe drumuri inghetate si inzapezite de la poalele Alpilor. Iarna trecuta, prototipurile BMW i5 - care acum au avut mai putin camuflaj si faruri aproape de productie - au fost trimise in mod regulat pentru testare pentru a verifica functionalitatea si fiabilitatea sistemelor lor de propulsie si control al sasiului in conditii de drum si vreme extrem de solicitante. Inginerii BMW implicati in proiectul auto au putut sa inspecteze in mod direct starea actuala de dezvoltare prin teste in Bavaria, inainte de a veni timpul sa revina la testele de anduranta langa Cercul Polar in februarie 2023.
BMW i5 emotioneaza prin manevrabilitatea de neegalat pe gheata si zapada
Obiectivul acestei a doua runde de teste in Suedia a fost de a regla toate sistemele de propulsie si control al sasiului. Datorita suprafetelor cu aderenta redusa, zonele de testare situate pe lacurile inghetate din jurul Arjeplog au fost foarte potrivite pentru reglarea delicata a sistemului de control al cuplului motor al BMW i5 in conditii reproductibile cu precizie. La noul BMW i5, sistemul DSC (Controlul Dinamic al Stabilitatii), functia de control al patinarii rotilor (ARB) si sistemul de control al cuplului motor sunt interconectat0065, astfel incat sa poata interactiona si sa se completeze reciproc in mod flexibil in orice situatie de condus. Drept urmare, sedanul electric functioneaza pe gheata si zapada cel putin la fel de bine ca orice model cu motor termic.
Aplicarea integrata a tuturor sistemelor de propulsie si sasiu sustine abilitatile remarcabile de manevrabilitate afisate de BMW i5 in testele de iarna. Cu cat erau mai dificile conditiile, cu atat mai impresionante erau viteza si precizia sistemelor de control in versiunea electrica a noului BMW Seria 5 Sedan. BMW i5 ofera o combinatie armonioasa de tractiune optima la deplasare si stabilitate suprema la volan in viraje sau la franare, ceea ce este unic in mediul competitiv.