© 2024 Auto.ro
Vanzarile de autoturisme au crescut in ultimii ani, semn ca bancile ofera conditii mai bune de creditare, dar si ca populatia incepe sa-si permite vehicule noi. Exista insa o dilema in randul doritorilor de masini noi: ce motorizare sa aiba automobilul pe care vreau sa-l tin chiar si 10 ani?
Romanii au fost mereu adeptii masinilor diesel, dupa anii 2000. Pentru ca acele TDI-uri ofereau consum redus, performante bune, dar si fiabilitate. Si cum pretul motorinei a crescut simtitor, toata lumea se orienta dupa consumul redus, dar fara sa renunte la performanta, motive destule ca vanzarile de vehicule diesel sa explodeze. In 2005, 8 din 10 masini vandute in Romania aveam motorizare pe motorina.
Acum, lucrurile s-au mai schimbat. In primul rand din cauza legislatiei internationale care incepe sa-i puna bete in roate motorului diesel. Exista deja orase care au interzis accesul masinilor diesel mai vechi de Euro 5 in anumite zone, iar pana in 2020, marile capitalei anunta ca vor limita accesul acestora. La fel sunt si zone care interzic total circulatia masinilor diese, iar producatorii au inceput sa renunte la majoritatea motorizarilor pe motorina. E clar, sunt semne ca motorul diesel pe vehicule de persoane nu mai are viata lunga. Din cauza ca polueaza si elimina in atmosfera funingini cancerigene.
Variantele pentru motorul diesel nu au intarziat sa apara. E vorba de motoarele pe benzina de capacitate mica, dotate cu turbo-compresor. Incep sa traga de la turatie mica, au putere, consuma putin, exact ca un diesel. Practic, tehnologia le-a permis producatorilor sa dezvolte motoare pe benzina care au aceleasi avantaje ca cele diesel.
Nici tehnologia motorizarilor hibride nu a intarziat sa apara. Mai toti producatorii au dezvoltate masini hibrid cu motorul termic exclusiv pe benzina, care ofera niste consumuri extrem de reduse, implicit si poluarea este mica. La fel si segmentul vehiculelor electrice, care este tot mai aglomerat, toata lumea oferind si masini electrice pe langa cele conventionale. Dar dintre toate astea, care este cea mai buna pentru romani, in urmatoarea perioada?
Autoturismele diesel raman o varianta buna pentru soferii care fac drumuri lungi in afara orasului. Daca cineva circula exclusiv in oras, zi de zi, in aglomeratie, o masina diesel nu are justificare. Pentru ca in scurt timp va incepe sa aiba probleme cu filtrul de particule, injectoarele, valva EGR si alte piese care cedeaza daca mergem numai la viteza redusa, pe distante scurte in care motorul nu ajunge sa atinga temperatura maxima.
Daca circulam mai mult in oras, masinile cu motoare pe benzina supra-alimentate cu o turbina sunt cea mai buna varianta. Ofera consum redus, performante optime si fiabilitate pe termen lung. Desi, pana si vehiculele pe benzina au inceput sa fie dotate cu filtru de particule, ceea ce mai scade din fiabilitate.
"In ultimii 5 ani, numarul pieselor auto cautate de soferii vehiculelor pe benzina s-a micsorat simtitor. Majoritatea celor care cauta piese sunt proprietari de vehicule diesel care au inceput sa cedeze. Este clar ca masinile pe benzina sunt mai fiabile in timp si necesita investitii mult mai mici. De exemplu, la fiecare 10 turbo-suflante dedicate motoarelor diesel se cumpara o singura turbina pentru un motor pe benzina" spun specialistii de la www.PieseAuto.ro.
Cat despre masinile hibrid, pretul ridicat inca nu le face sa fie o solutie viabila. Economia de carburant nu este atat de mare incat sa merite achizitia unui asemenea autoturism. Mai mult, acumulatorii isi pierd din eficienta in timp, iar asta presupune alte costuri pe termen lung.
Raman masinile 100% electrice, tot mai numeroase in Romania. Vehiculele electrice, momentan, nu au rost in Romania. Din cauza infrastructurii slabe a statiilor de incarcare, care face imposibila calatoria la drum intins fara opriri indelungate. In plus, masinile electrice, cu tot cu subventia de la Stat prin Programul Rabla Plus, au preturi mari de achizitie. Momentan, exista locuri publice in care incarcarea vehiculelor electrice este gratuita, dar daca ar fi sa platim pentru curentul luat de la priza, am ajunge la niste costuri destul de mari, echivalente cu cele ale unei masini care consum circa 5.5 l/100km.
In concluzie, momentan, pentru Romania, cele mai bune vehicule sunt cele cu motorizari pe benzina, turbo. Ofera consum bun, performante excelente de la turatie mica, pot fi alimentate oriunde in benzinarii fara sa astepti cate 1-2 ore pentru o incarcare, se descurca bine si in oras, dar si la drum intins. Restul au mai multe dezavantaje care, pe termen lung, duc la costuri suplimentare. Poate peste 10 ani lucrurile vor sta altfel, dar acum, aceasta se pare ca e cea mai buna solutie.