© 2024 Auto.ro
Cand iti cumperi o masina noua sau second-hand, prima intrebare este: ce fel de combustibil sa consume? Unii prefera masinile pe motorina, altii pe benzina. Dar in mod realist, ce masina este mai buna, cu ce motorizare?
Un "razboi rece" se duce dintotdeauna intre posesorii de diesel si benzinari, care sustin in cor ca masina lor e cea mai buna. Romania este o tara in care tehnologia si evolutia tehnica isi fac loc mai greu in randul soferilor, iar acest lucru se vede clar. Pana in 2004, in tara noastra erau mai multe masini pe benzina decat diesel, dupa care balanta s-a schimbat. Acum, in tarile civilizate, lucrurile s-au intors din nou: dieselul pierde teren si unii producatori au incetat chiar sa mai produca modele pe motorina.
Europa duce un razboi in toata regula pentru stoparea si interzicerea motoarelor diesel din cauza noxelor cancerigene pe care le scoate pe esapament, mult mai nocive ca Co2-ul. Urmeaza interziceri de acces in centrele marilor orase si taxe suplimentare pentru posesorii de diesel, deci viitorul nu pare pra roz...
In Romania insa, motorul diesel este preferatul romanilor. Ofera putere si cuplu de la turatie mica, un consum redus si... cam atat. Dar suficient pentru marea majoritate, adica consumul mic si puterea reprezinta tot ce vor de la o masina. Asa ca este usor de explicat de ce romanii vor TDI-uri la mana a doua si dieseluri cumparate de noi.
Insa trebuie sa stim si ca tehnologia motoarelor pe benzina a avansat si acum diferenta de consum sau putere nu prea mai exista. Adica sunt motoarele de capacitate mica dotate cu turbo care ofera cuplu si putere de la turatii mici, exact ca un motor diesel. In plus, exista sisteme ECO ce micsoreaza puterea, dar ofera pentru oras un consum foarte mic. Unde mai pui un urias avantaj, pe care de obicei romanii nu-l iau in calcul? Si anume, faptul ca nu mai arunci in atmosfera funingini cancerigene...
Majoritatea producatorilor bat acum moneda pe motoarele turbo benzinare. Chiar si Dacia ofera mai multe motoare turbo pe benzina, in timp ce in oferta exista doar unul diesel. Insa chiar si asa, romanii tot dieselul prefera la orice ora.
In concluzie, dieselul nu prea mai are avantaje in ziua de azi. Mai ales ca este un motor complex, cu o fiabilitate mai mica decat cea a unui benzinar. Dar cumva, romanii il prefera. Si nu poti spune ca fac numai drumuri pe afara, in vacante, lucru la care un diesel s-ar justifica in ceea ce priveste costurile si functionarea. Care sa fie explicatia oare? Ce motor este mai bun pentru Romania?