Drive Volvo S80 - Revolutionarul silentios
- 01/12/2006
Noul Volvo S80 are un aspect familiar, dar felul cum merge si motorul V8 de 4,4 litri sunt foarte diferite de ceea ce simteai in cazul generatiei anterioare. Daca te pricepi cat de cat la masini, vei crede ca stii la ce sa te astepti de la noul Volvo S80. Scaune confortabile, poate; am incercat si am testat ergonomia interiorului; totul in materie de siguranta, bineinteles. Nu este greu de realizat faptul ca, dintre toti rivalii din clasa lui BMW Seria 5, vechiul S80 a fost achizitionat de clientii cu cea mai ridicata medie a varstei. A fost acel gen de masina care le era dedicata. Dar noul S80 este diferit, dupa cum se spune. Vom vedea daca este asa testand versiunea V8 de 4,4 litri.
Sigla V8 de pe grila frontala lasa de inteles faptul ca aceasta masina ofera noul motor Volvo V8 de 4,4 litri si 315 CP, montat transversal inaintea axului frontal. Asta presupune si faptul ca ofera si sistem de tractiune integrala si un sasiu cu sistem de amortizare adaptiv. Acesta poate fi comutat din interior si a fost dezvoltat pe drumurile din Marea Britanie de catre omul aflat in spatele sasiurilor Ford excelente din deceniul trecut, Richard Parry-Jones. Ar trebui sa fie bun, in concluzie.
Masina ofera si mai multe „jucarii”, de asemenea: o cheie care se lupta (sau hraneste) paranoia proprietarului, indicandu-i daca cineva se ascunde in masina sa, precum si un sistem audio foarte puternic, creat cu putin ajutor de la Alpine si Bang and Olufsen.
Asta se intampla intr-o era a corporatiilor care detin mai multe marci, iar impartirea tehnologiei duce la asemanarea perfecta a masinilor, chiar daca au caroserii diferite. Volvo este o marca detinuta de Ford, dar acest lucru nu se observa la interior – este o exceptie imbucuratoare. Trebuie sa fie – S80 se lupta cu rivali foarte puternici pe piata limuzinelor. Are si versiunile necesare pentru a concura; pe langa versiunea de top V8 cu tractiune integrala - atintita spre piata americana, unde detinerea unui V8 in gama este vitala - Volvo ofera o gama larga de modele cu tractiune fata: noul motor cu sase cilindri in linie, de 3,2 litri, care va echipa si Jaguar, precum si motorul turbo de 2,5 litri, cu cinci cilindri in linie. Sunt disponibile si doua versiuni diesel – un D5 de 185 CP si un 2.4 D de 163 CP.
Interiorul lui S80 este unul dintre cele mai bune la nivelul sau de pret. Piesa de rezistenta este consola centrala subtire – la fel ca cea vazuta in premiera pe S40, ofera un spatiu de depozitare inutil, dar este mai usor de operat – iar amestecul de forme si teme, designul detaliilor si calitatea materialelor este de prima clasa. Iar cei de la Volvo nu minteau in legatura cu sistemul audio: ofera o profunzime si o putere atat de mare incat preferi sa asculti muzica in masina si nu in camera.
Pe autostrada, S80 este in elementul sau. Motorul V8 nu scoate nici un sunet la vitezele de croaziera, zgomotul la vant este izolat bine, iar scaunele ofera confort excelent. Nu iti trebuie mult timp pentru a realiza ca amortizoarele variabile functioneaza cel mai bine in modul „confort” pe astfel de sosele. Acest lucru este cauzat de faptul ca tinuta de drum confortabila este alterata in setarea „sport”. Modul „advanced” pare sa fie potrivit numai pentru sosele super-netede.
La iesirea de pe autostrada, am reglat greutatea directiei din meniu (sunt trei niveluri de rezistenta a directiei), pentru a face fata drumurilor virajate. S80 se comporta din nou bine, oferind un raspuns foarte placut. Directia este perfect de grea pentru uz zilnic in modul „mediu” si foarte ferma pentru o folosire sportiva in modul „heavy”. Desi sistemul Servotronic nu este o mina de informatii, este consistent si permite asezarea masinii pe sosea in mod precis. Te-ai putea astepta sa supralicitezi sistemul de suspensii din cauza motorului V8 din fata, dar, chiar si pe drumuri foarte ondulate, acesta nu are probleme.
S80 nu se conduce la fel de placut precum un BMW Seria 5 sau ca Jaguar S-Type, dar nu se simte nici prost, iar tractiunea integrala permanenta isi face datoria. Motorul V8 maraie brusc la apasarea acceleratiei, sunetul ascutit creste odata cu urcarea in turatii si ajunge sa geama la apropierea de linia rosie. Raspunde nerabdator la acceleratie si, in afara de o vibratie ciudata la turatii medii, care se simte si in volan, este un motor fin – desi nu la fel de fin precum cel de pe BMW 550i. Dar Volvo nu este la fel de costisitor precum BMW. La preturi cuprinse intre 56.000 si 60.000 euro, versiunea V8 este mai avantajoasa decat rivalii sai, desi nu e de asteptat sa fie vazuta foarte des pe strazi, din cauza costurilor mari de intretinere si valorii slabe la revanzare. Gama S80, per total, are, totusi, preturi competitive si echipari de top. Este si o alternativa tentanta fata de norme.