Mentionez din capul locului ca nici
Felipe Massa, nici
Lewis Hamilton nu se numara printre favoritii mei. Brazilianul este un pilot incomplet si mult prea instabil emotional: si-a aratat de mai multe ori limitele in conditii de ploaie, este mereu incurcat cand pleaca din spate pe grila si nu se descurca deloc bine atunci cand este nevoit sa faca depasiri. E drept, cand pleaca din pole position are mari sanse sa castige cursa, iar sfaturile bunului sau prieten
Michael Schumacher si-au aratat roadele anul acesta, cand
Massa a reusit sa-si depaseasca de multe ori adversarii directi,
Lewis Hamilton,
Kimi Raikkonen si, pana la un moment,
Robert Kubica.
De cealalta parte,
Hamilton m-a surprins placut anul trecut. Un pusti tupeist, care in primul sezon de Formula 1 se lupta pentru titlu cu veteranii
Raikkonen si
Fernando Alonso. Insa, desi are talent cu caru', caracterul sau, aroganta si comportamentul mult prea agresiv pe pista, de multe ori peste limita regulamentului, dupa cum spun ceilalti piloti, au reusit sa il faca antipatic in ochii mei.
Referitor la cursa de la
Interlagos... e drept, aici s-a decis titlul pe 2008 si din acest punct de vedere a fost o cursa interesanta. Altfel, una dintre cele mai plictisitoare din intreg sazonul. Un pic de adrenalina la inceput, cand
Nelson Piquet si
David Coulthard au parasit cursa in urma unui accident si apoi in ultimul tur, cand
Sebastian Vettel a trecut "fluierand" pe langa un
Hamilton visator. Britanicul s-a trezit abia cand i s-a comunicat de la standuri ca daca nu termina in fata germanului de la
Toro Rosso pierde titlul. Dar nu a fost de ajuns, pentru ca
Vettel era, clar, mai rapid decat pilotul
McLaren Mercedes.
"Habar n-aveam pe ce pozitii ne aflam. Asfaltul era incredibil de alunecos si in fiecare moment trebuia sa ma concentrez asupra pistei, asa ca nu am fost atent la informatiile pe care le-am primit in acele momente de la boxe", a explicat
Vettel. Insa zana cea buna pentru
Hamilton s-a dovedit a fi
Timo Glock. Tanarul care alearga pentru
Toyota a fost si el depasit de
Sebastian Vettel, astfel ca ajunsese pe locul cinci, in fata lui
Hamilton. Incaltat cu cauciucuri de uscat, desi afara ploaia reincepuse si toti revenisera la pneurile de ploaie, germanul nu a schitat niciun gest cand
Lewis Hamilton l-a depasit in ultimul viraj, recastigandu-si pozitia a cincea. Astfel,
Lewis Hamilton si-a adjudecat titlul mondial avand cu un punct mai mult decat
Felipe Massa, cel care a plecat din
pole position si in cele din urma a castigat
Marele Premiu al Braziliei, dupa ce l-a controlat fara drept de apel de la un capat la altul.
Nu o sa spun rautati, asa cum ironic a aparut in presa straina, cum ca
Timo Glock pariase ca
Hamilton va cuceri
Campionatul si s-a lasat depasit cu gandul la potul cel mare - o acuzatie fara rost, dupa parerea mea, n-o sa spun nici ca
Felipe Massa merita mai mult titlul - pentru ca nu este asa...
Pentru cum a decurs intreg sezonul, cred ca britanicul merita titlul, insa trebuie sa il imparta cu
Glock. Pentru ca pilotul
Toyota este cel care l-a ajutat, vrand-nevrand, sa intre in posesia lui si, avand in vedere maniera cum s-au desfasurat lucrurile in ultima etapa, mi-as fi dorit ca altcineva sa fi luat titlul. Poate
Kubica, poate
Vettel... Si nu pentru ca as da crezare vocilor care sustin ca
Glock s-a lasat depasit de britanic, ci pentru ca este inadmisibil ca
Sebastian Vettel, cu un
monopost de doua ori mai slab decat
McLaren Mercedes, sa il surclaseze atat de evident pe
Lewis Hamilton, cel care nu o data s-a autoproclamat "cel mai bun pilot din
Formula 1".
"
Vettel a trecut de mine si mi s-a spus ca trebuie sa il depasesc. Nu-mi venea sa cred. Am tras cat de tare am putut ca sa il ajung din urma, dar era la fel de rapid ca si mine, daca nu chiar un pic mai rapid. Apoi, in ultimul viraj, am trecut de
Glock. A fost extraordinar. A fost una dintre cele mai dificile curse din viata mea, daca nu cea mai dificila", a declarat noul
Campion Mondial. Intrebat ce parere are referitor la usurinta cu care
Timo Glock s-a lasat depasit,
Hamilton a spus: "Ei bine, nu cred ca eu... a facut o treaba excelenta. Multumesc lui Dumnezeu ca nu mi-a stat in cale si ca nu ne-am acrosat. Deci, ii spun un mare "multumesc" pentru ca a stat deoparte".
Nu putini sunt cei care isi pun intrebari legate de purtarea lui
Timo Glock.
Keke Rosberg, fost
Campion Mondial de Formula 1 in 1982 si actual comentator TV, spunea chiar in timpul cursei: "Nu sunt sigur daca
Glock incearca sa-i faca o favoare lui
Hamilton sau nu". La randul sau, intrebat despre acest incident, pilotul
Toyota a raspuns: "
Monopostul meu era dotat cu
pneuri de uscat si in ultimul tur a fost aproape imposibil sa il mentin pe pista, cand ploua destul de tare. In niciun caz nu i-am cedat locul deliberat. Ce mi-a trecut in acel moment prin minte? Un cuvant german care incepe cu S-C-H si se termina cu E!".
Eu, personal, tind sa il cred pe german cand spune ca nu a cedat de buna-voie, pentru ca acesta este unul dintre pilotii care il acuzau pe
Lewis Hamilton de lipsa de fair-play pe pista. Ba chiar, scos pe jumatate in afara circuitului de catre britanic, intr-una din cursele acestui sezon,
Timo Glock promitea ca atunci cand se vor mai intalni pe pista ii va plati cu aceeasi moneda. Si acum ar fi fost sansa lui... Evident ca indoiala asupra acestui incident ramane si titlul cucerit de primul pilot de culoare din istoria
Formulei 1 le-a lasat multora un gust amar. In acest context, locul 2 ocupat de
Fernando Alonso si revirimentul evident de care da dovada
Renault in ultima perioada aproape ca au trecut neobservate.
Una peste alta,
Felipe Massa trebuie felicitat pentru ca a stiut sa piarda. Cu lacrimi in ochi, brazilianul s-a comportat demn in fata propriilor suporteri. "Astea sunt cursele. Felicitari lui
Lewis pentru sezonul facut! A adunat mai multe puncte decat mine, deci merita sa fie
Campion", a declarat pilotul de 27 de ani. Cu atat mai laudabila atitudinea sa cu cat, pentru ca infrangerea sa fie si mai dureroasa, in haosul creat la finele cursei cei de la
Ferrari nu au observat ca
Lewis Hamilton isi recastigase pozitia a cincea (prin care acumula 4 puncte, suficient cat sa intre in posesia titlului) si au sarit in sus de bucurie pentru cucerirea celor doua titluri... doar pentru cateva secunde, fericirea mutandu-se repede in tabara adversa.
De asemenea, nu trebuie uitat nici
Kimi Raikkonen, care si-a indeplinit cu brio sarcina de "locotenent" al brazilianului in ultimele curse. Atat de bine, incat ai putea crede ca si-a gasit noua vocatie.
Ferrari ramane cu satisfactia de a fi castigat titlul pus in joc la "constructori", in timp ce
McLaren a aratat ca a iesit din pasa proasta din ultima vreme si are acum o masina capabila sa lupte pentru ambele titluri.
Iar
Lewis Hamilton, devenit cel mai tanar Campion din istoria
F1, are acum argumente care sa il sustina cand mai face afirmatii de genul: "Eu sunt cel mai bun pilot din
Formula 1". Cu siguranta, insa, ca nu se va opri aici si, pe masura ce se va maturiza, va creste si numarul de "coroane" adunate in
Marele Circ.
Pentru galerie foto completa
dati click aici.
Clasament Marele Premiu al Brazilei:
1. Felipe Massa Ferrari 1:34:11.000
2. Fernando Alonso Renault 13.298
3. Kimi Raikkonen Ferrari 16.235
4. Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari 38.011
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 38.907
6. Timo Glock Toyota 44.368
7. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 55.074
8. Jarno Trulli Toyota 1:08.433
9. Mark Webber Red Bull-Renault 1:19.666
10. Nick Heidfeld BMW Sauber +1 tur
11. Robert Kubica BMW Sauber +1 tur
12. Nico Rosberg Williams-Toyota +1 tur
13. Jenson Button Honda +1 tur
14. Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari +1 tur
15. Rubens Barrichello Honda +1 tur
16. Adrian Sutil Force India-Ferrari +1 tur
17. Kazuki Nakajima Williams-Toyota +1 tur
18. Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari +1 tur
Abandon: Nelson A. Piquet Renault - accident in primul tur
Abandon: David Coulthard Red Bull-Renault - accident in primul tur
Clasamente finale Formula 1 2008:
Piloti:
1. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 98
2. Felipe Massa Ferrari 97
3. Kimi Raikkonen Ferrari 75
4. Robert Kubica BMW Sauber 75
5. Fernando Alonso Renault 61
6. Nick Heidfeld BMW Sauber 60
7. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 53
8. Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari 35
9. Jarno Trulli Toyota 31
10. Timo Glock Toyota 25
11. Mark Webber Red Bull-Renault 21
12. Nelsinho Piquet Renault 19
13. Nico Rosberg Williams-Toyota 17
14. Rubens Barrichello Honda 11
15. Kazuki Nakajima Williams-Toyota 9
16. David Coulthard Red Bull-Renault 8
17. Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari 4
18. Jenson Button Honda 3
Constructori:
1. Ferrari 172
2. McLaren-Mercedes 151
3. BMW 135
4. Renault 80
5. Toyota 56
6. Toro Rosso-Ferrari 39
7. Red Bull-Renault 29
8. Williams-Toyota 26
9. Honda 14