© 2024 Auto.ro
Fiecare masina, inca din momentul inventarii automobilului, este echipat cu faruri care sa-i lumineze drumul pe timp de noapte. Acum, masinile beneficiaza de ultima tehnologie in materie de iluminat, avand faruri echipate cu Xenon, LED sau chiar Laser. Dar ce tehnologie este cea mai buna?
Piesele auto sunt de multe feluri. Insa unele din cele mai cunoscute si folosite sunt farurile de masina. Fiecare masina le are si sunt folosite zilnic. Nu sunt precum aerul conditionat pe care il utilizam doar cand e cald, sau ca ESP-ul, care ne salveaza ocazional, daca pierdem controlul. Farurile sunt folosite mereu, ceea ce le face destul de pretentioase. Adica au nevoie de ingrijire si, daca nu suntem atenti, chiar de inlocuire. Unde mai pui ca, fiind in fata masinii, in cazul unui accident usor, sunt primele care se strica?
Farurile auto fac parte din sistemul de iluminare al masinii. Si toate sunt cam la fel, fiind realizate din plastic. In trecut se folosea sticla, dar acum, din motive de siguranta, dar si ca sa pastreze costurile joc, producatorii le fac 100% din plastic. Dar, chiar daca sunt aparent la fel, adica un corp in care sunt becurile si o parte transparenta, farurile sunt de mai multe tipuri.
Farurile cu halogen sunt faruri obisnuite, care folosesc becuri cu incadescenta clasice. Astfel de faruri au majoritatea masinilor de pe strada. Nu produc o lumina foarte eficiena, insa sunt ieftine si usor de intretinur. De obicei ajunge o inlocuire de bec, ca farul sa functioneze din nou.
Farurile cu Xenon, aparute pentru prima oara pe BMW Seria 7 in anii '90, au devenit populare prin anii 2000. In general, doar masinile ceva mai scumpe sunt echipate cu asa ceva, sau variantele de varf ale unor modele. Xenonul este un sistem mai complex, format dintr-un balast si un bec ce functioneaza la tensiune mare. Xenonul produce o lumina alba, mai puternica, fiind mult mai bun ca un far cu halogen. Farurile sunt speciale pentru Xenon, nu pot fi folosite cele clasice, deoarece este nevoie de o lupa care sa centreze fascicolul de lumina, dar si un sistem de auto-nivelare. Altfel, un far cu Xenon ar putea produce o lumina prea mare care sa-i orbeasca pe ceilalti soferi.
Nu demult, au aparut farurile cu LED. Sunt faruri care utilizeaza un bec cu LED, in locul becului cu Xenon. Si acestea sunt speciale si au lupa, dar folosesc un alt sistem. Si acestea au un balast, dar, spre deosebire de becul cu Xenon, nu produce asa de multa caldura si nici nu are nevoie de o tensiune inalta. In plus, un bec cu LED se arde mult mai greu si rezista timp indelungt.
Ultima inventie a producatorilor auto este farul cu Laser. Momentan, acestea sunt intalnite doar pe cateva masini extrem de scumpe, deci nu le putem incadra in top. Functioneaza destul de simplu, adica un fascicol laser produs de un sistem este reflectat de niste oglinzi si apoi transmis catre exterior.
Dar ce tip de far este cel mai bun? Ideal este farul cu Xenon, deoarece produce o lumina buna si este destul de intalnit si la un pret accesibil. In mod realist, farurile cu LED sunt mai bune, dar sunt intalnite numai la masinile mai noi si nu gasim faruri la dezmembrari sau aftermarket cu LED care sa se potriveasca la masina noastra mai veche. Insa atat Xenonul, cat si LED-ul, au o problema: sunt mai costisitoare. Daca se strica un balast sau chiar becul, vom scoate multi bani din buzunar. Motiv pentru care romanii tot la clasicul far cu bec halogen apeleaza. Un bec este 5 lei si se schimba in 5 minute. Ajunge sa avem farul curat si sticla clara, nematuita, ca lumina produsa va fi suficienta pentru orice conditii.