rss

FIAT Panda Aria soseste la Frankfurt

  1. 04/09/2007
  2. Tags: Fiat, Panda Aria
Viitorul auto este mai verde decat o pajiste din Alpi, iar salonul auto de la Frankfurt – ca de altfel si ultimele evenimente de acest gen organizate in ultima vreme – o va dovedi cat se poate de clar, aproape fiecare participant urmand a avea la stand cel putin un automobil ecologic.

Este cazul si lui FIAT, care, printre altele, va prezenta un Panda numai bun pentru flota celor de la Grenpeace, numit Aria Concept.

Italienii au facut tot posibilul pentru ca micul automobil sa fie unul din preferatii Mamei Natura: caroseria semitransparenta este realizata dintr-o rasina ecologica speciala, materialele folosite la interior sunt parte reciclate, parte reciclabile (precum bumbacul, inul si tesaturi din fibrele de pe nucile de cocos), in timp ce motorul, piesa de rezistenta, propaga in atmosfera numai 69 g de CO2 la fiecare km.

Ecologia isi are insa pretul ei, agregatul cu doi cilindri de numai 900 cmc folosindu-se de cateva tehnologii de ultima ora pe care putem paria ca nu sunt deloc ieftine. Modificat sa poata merge cu benzina si CNG (un amestec de combustibil cu 70% metan si 30% hidrogen), motorul dispune de un sistem de supraalimentare (responsabil in mare parte pentru puterea respectabila de 80 CP) si de sistemul de control electronic al admisiei numit Multiair.

Pe scurt, Multiair se lipseste de clapeta de acceleratie in misiunea de a controla fluxul de aer in sistemul de admisie, folosindu-se de o supapa electrohidraulica ce insereaza o anumita cantitate de ulei intre arborele cu came si valva de admisie.

Acest lucru permite ca modul de actionare a sistemului sa varieze in functie de cantitatea de aer ceruta de motor si viteza de rulare a masinii, putand fi aplicate trei “strategii” diferite – EIVC (early inlet valve closing), LIVC (Late inlet valve closing) si Multilift – pentru a optimiza eficienta combustiei, cu rezultate excelente in ceea ce priveste raportul putere si cuplu dezvoltate/ consum de combustibil si emisii poluante.

Noul motor al lui FIAT are multiple avantaje fata un motor cu patru cilindri cu aceeasi caracteristica de putere, fiind cu 20% mai usor si cu 25% mai mic. In plus, ajutat si de sistemul Start&Stop (capabil sa reduca consumul de combustibil cu circa 10%), conceptul Panda respecta deja norme de poluare ce vor fi impuse mult mai tarziu (asa cum sunt, de exemplu, cele Euro 6, propuse pentru 2014).
Vizualizari: 1038