Viitorul auto este mai verde decat o pajiste din
Alpi, iar
salonul auto de la Frankfurt
– ca de altfel si ultimele evenimente de acest gen organizate in ultima
vreme – o va dovedi cat se poate de clar, aproape fiecare participant
urmand a avea la stand cel putin un automobil ecologic.
Este cazul si lui
FIAT, care, printre altele, va prezenta un
Panda numai bun pentru flota celor de la
Grenpeace, numit
Aria Concept.
Italienii au facut tot posibilul pentru ca micul automobil sa fie unul din preferatii
Mamei Natura: caroseria semitransparenta este realizata dintr-o rasina ecologica speciala, materialele folosite la interior sunt parte reciclate, parte reciclabile (precum
bumbacul, inul si tesaturi din fibrele de pe
nucile de cocos), in timp ce motorul, piesa de rezistenta, propaga in atmosfera numai 69 g de
CO2 la fiecare km.
Ecologia isi are insa pretul ei, agregatul cu doi cilindri de numai 900 cmc folosindu-se de cateva
tehnologii de ultima ora pe care putem paria ca nu sunt deloc ieftine. Modificat sa poata merge cu benzina si
CNG (un amestec de combustibil cu 70% metan si 30% hidrogen), motorul dispune de un sistem de
supraalimentare (responsabil in mare parte pentru puterea respectabila de 80 CP) si de sistemul de control electronic al admisiei numit
Multiair.
Pe scurt, Multiair se lipseste de
clapeta de acceleratie in misiunea de a controla fluxul de aer in sistemul de admisie, folosindu-se de o supapa electrohidraulica ce insereaza o anumita cantitate de ulei intre arborele cu came si valva de admisie.
Acest lucru permite ca modul de actionare a sistemului sa varieze in functie de cantitatea de aer ceruta de motor si viteza de rulare a masinii, putand fi aplicate trei “strategii” diferite –
EIVC (early inlet valve closing),
LIVC (Late inlet valve closing) si
Multilift – pentru a optimiza eficienta combustiei, cu rezultate excelente in ceea ce priveste
raportul putere si cuplu dezvoltate/ consum de combustibil si emisii poluante.
Noul motor al lui FIAT are multiple avantaje fata un motor cu patru cilindri cu aceeasi caracteristica de putere, fiind cu 20% mai usor si cu 25% mai mic. In plus, ajutat si de sistemul
Start&Stop (capabil sa reduca consumul de combustibil cu circa 10%), conceptul Panda respecta deja
norme de poluare ce vor fi impuse mult mai tarziu (asa cum sunt, de exemplu, cele
Euro 6, propuse pentru 2014).