© 2024 Auto.ro
Chiar daca unele masini moderne din zilele noastre sunt dotate cu senzori care ne spun daca trebuie sa inlocuim diverse elemente consumabile, de cele mai multe ori trebuie sa ne luam dupa alte criterii. Cum ar fi numarul de kilometri sau starea vizuala a pieselor.
In cazul elementelor de franare, cel mai bun mod in care ne putem da seama de starea lor este chiar ceea ce ne "spune" masina. Adica masina e in stare sa-i transmita soferului atunci cand are o problema la frane. De exemplu, daca simtim ca apar niste vibratii in volan cand punem frana, daca auzim zgomote metalice sau scartaituri cand punem frana, e clar ca trebuie sa aruncam un ochi asupra lor.
Este de preferat sa nu ajungem in situatia asta si mai bine este sa ne uitam la elementele de franare. Insa franele nu inseamna doar placute si discuri... Asa ca daca ajungem la un mecanic care ne ridica masina pe elevator, ar fi bine sa verificam tot traseul franelor de la pompa la etriere. Adica trebuie sa ne uitam la conductele de frana, sa nu aiba scurgeri, urme de umezeala, dupa care trebuie sa verificam furtunele de frana din apropierea rotilor, dupa care etrierele, placutele si discurile.
Discurile de frana pot fi stricate in doua feluri: defecte vizuale si defecte transmise in volan. Adica uzura mare, vizibila pe suprafata discului, crapaturi, santuri, denivelari. Dar pot fi si discuri ce par nou-noute, dar care sunt ovalizate, acest fenomen facandu-se simtit doar cand conducem si punem frana, volanul vibrand.
Indiferent de caz, discurile dau semne ca trebuie sa fie inlocuite. Trebuie retinut ca, de fiecare data cand inlocuim discurile de frana trebuie sa punem placute noi. In schimb, un set de discuri poate sa tina 3-4 schimburi de placute.
Cu placutele de frana lucrurile stau diferit. Adica placutele, cand se uzeaza, dau alte semne pe care soferul trebuie sa le citeasca. De exemplu, unele au martor de uzura, care este, de fapt, o mica piesa metalica menita sa scartaie cand atinge discul. Deci daca auzim scartait cand punem frana, trebuie sa verificam placutele. In alte cazuri, uzura majora a placutelor ne face sa apasam pedala mai adanc decat de obicei, ceea ce ar trebui sa ne dea iar de gandit. Si in unele situatii se intampla ca suprafata de frictiune a placutei sa se desprinda de placa de metal care o fixeaza in etriere. De aceasta problema ne dam seama auzind zgomote metalice, niste lovituri usoare, cand punem frana. Si, evident, vizual, daca observam ca mai avem doar 2-3 mm de suprafata de frecare.
Franele masinii sunt elemente foarte importante pe care nu trebuie sa le lasam la voia intamplarii. Si la primele semne ca se intampla ceva e recomandat sa mergem la mecanic. Degeaba ne ingrijim noi sa mearga masina mai tare si sa se comporte bine la drum daca nu reusim sa o oprim in siguranta.