In sfarsit,
producatorii americani par sa fi inteles ca viitorul nu le apartine motoarelor mari consumatoare de
hidrocarburi si unii dintre ei chiar fac primii pasi pentru ai convinge si pe cei din jur de acest lucru.
Spre exemplu, cei de la
General Motors, care pregatesc pentru
2009 un
diesel V8 cu un
raport CP/cuplu/cilindree similar cu al concurentilor europeni.
Acesta va avea
4,5 litri cilindree si va face parte din seria
Duramax (din care mai face parte un urias de
6,6 litri dezvoltat impreuna cu cei de la
Isuzu), dar va fi dezvoltat integral
in-house de
numarul doi mondial.
Americanii sunt decisi sa mentina dimensiunile exterioare ale agregatului pe cat de reduse posibil, astfel incat sa incapa si sub capota unor masini care, actualmente, folosesc asa numitele
V8-uri “small-block” pe benzina; totusi, asta nu inseamna ca vor lasa pe dinafara
solutiile constructive moderne,
4.5L Duramax urmand a avea
doi arbori cu came in cap,
patru supape pe cilindru, un
turbocompresor cu geometrie variabila si capete de cilindru din aluminiu.
Conform declaratiilor celor din Detroit, motorul va dezvolta
cel putin 310 CP si 705 Nm, fapt care l-ar pune, teoretic si din acest punct de vedere, pe picior de egalitate cu
agregatele diesel V8 ale trio-ului
Mercedes-BMW-Audi.
Mai important insa decat acest lucru este faptul ca noul motor GM va fi suficient de puternic pentru a inlocui lacomele V8-uri pe benzina sub capotele unor modele renumite in acest sens: Chevrolet Silverado, GMC Sierra si Hummer H2.
Conform celor care l-au proiectat, el va consuma cu
25% mai putin combustibil, va reduce emisiile de
dioxid de carbon cu 13% si va elimina cu pana la 90% mai putine particule si
noxe in atmosfera decat o fac in acest moment
pick-up-urile full-size si uriasul H2, fiind inca de pe acum capabil sa respecte
normele de poluare valabile pentru motorele diesel, ce vor intra in vigoare abia in 2010.
Mai mult decat atat,
No.1 din Detroit este decis ca, in viitorul apropiat, sa-l monteze pe 4.5L Duramax si pe modelele mari din sectorul autoursimelor, cum ar fi, de exemplu,
Chevrolet Impala.
Ce-ati zice insa de un
Cadillac STS V8 diesel, eventual cu
tractiunea integrala a versiunii
V6?