© 2024 Auto.ro
Eficienta nu este tocmai termenul pe care cineva l-ar alege pentru a defini realizarile industriei auto americane. In definitiv, cine poate ignora uriasele cantitati de materii prime si combustibil consumate timp de un secol pe malul celalalt al Atlanticului pentru ca produsele sa fie la acelasi nivel al performantelor cu cele europene si japoneze?
Lucrurile se vor schimba insa radical si definitiv, caci GM ii calca pe urme lui Ford cu un program in care “mic” si “economic” sunt legi imuabile...
Fostul numar unu mondial are mai multi asi in maneca in acest joc de totul sau nimic, insa parca nici unul nu este atat de valoros precum noul laborator de dezvoltare a viitoarelor generatii de propulsoare (localizat in Detroit).
O facilitate care lucreaza 24 de ore din 24, centrul de cercetare pune accent pe orice tehnologie care l-ar aduce pe GM in postura unui scutier pentru Mama Natura: sisteme de propulsie hibrida, operatiuni de inlocuire a cilindreei cu turbocompresoare si compresoare mecanice, misiuni de reducere a maselor grupurilor motopropulsoare si inventii noi precum HCCI (motoare pe benzina care functioneaza – si consuma – precum cele diesel).
Important este insa si faptul ca munca celor de acolo va fi contorizata rapid in plan real, fiindca gigantul din Detroit este gata sa elibereze nu mai putin de 16 modele hibrid in urmatorii 4 ani (incluzand aici si mult-asteptatul Chevrolet Volt).
Volt va face inca un pas important in directia propulsiilor 100% nepoluante, el inversand practic rolurile celor doua entitati ale sistemului hibrid: motorul electric va fi actorul principal, responsabil cu deplasarea masinii, in timp ce motorul pe benzina de dimensiuni liliputane se va ocupa doar cu incarcarea bateriei litiu-ion.
In alta ordine de idei, masinile care au nevoie de un numar consistent de CP vor renunta treptat la motoarele de cilindree mare, urmand a saluta solutia supraalimentarii. Este o strategie care s-a dovedit buna in cazul lui Pontiac Solstice – masina dotata cu un agregat de doi litri turbo de 260 CP – si care ar putea avea rezultate cel putin la fel de bune si pe celelalte modele GM; totusi, americanii ar putea sa se abtina in unele cazuri, mai ales in cele in care traditiile sunt subiecte tabu (de exemplu, Corvette).
Oricum, GM nu va renunta complet la motoarele mari; in schimb, va “dimensiona” acest mare in conformitate cu standarde cu care noi, europenii, suntem mai degraba obisnuiti.
Bunaoara, intr-un viitor destul de apropiat, cel mai voluminos propulsor diesel va avea o cilindree de “numai” 4,5 litri si va fi montat doar pe anumite camionete si SUV-uri.
Intre timp, cele mai “sportive” autoturisme diesel vor avea in dotare doar agregate V6, asa cum este si cel dezvoltat impreuna cu VM Motori si asezat sub capota lui Cadillac CTS. Smell the wind of change...