© 2024 Auto.ro
Dupa ce, initial, aproape ca isi pierduse orice speranta de a se salva de la faliment, General Motors se afla acum in situatia de a declara ca nu mai are nevoie de alte imprumuturi guvernamentale in caz ca situatia economica din SUA nu se inrautateste.
Banii primiti gratie interventiei presedintelui Bush par a fi suficienti pentru a trece puntea, mai ales ca si ramura financiara GMAC s-a ales recent cu 6 miliarde de $.
Fostul numar unu mondial a primit primele miliarde (patru la numar) de la Trezoreria Statelor Unite pe data de 31 decembrie 2008, banii provenind din fondurile destinate programului de redresare a institutiilor financiare (TARP). Inca 5,4 miliarde de $ vor intra in conturile lui GM luna aceasta, urmand ca ultimele 4 miliarde sa soseasca luna viitoare in caz ca membrii Congresului vor aproba si cea de-a doua jumatate a fondurilor TARP, in valoare de 350 de miliarde de $.
"Imprumutul de 13,4 miliarde de $ din partea Trezoreriei, coroborat cu cel acordat lui GMAC, intruneste nevoia de lichiditati a grupului nostru in cazul in care se va respecta scenariul subliniat de noi in fata Congresului", a declarat purtatorul de cuvant al lui GM, Greg Martin.
Mare parte din miliardele primite vor fi folosite de gigantul american pentru plata restantelor catre creditori, dar nu este exclus ca nevoia acuta de cash sa ii oblige la vanzarea marcilor Saturn si Saab. La urma-urmei, "The General" trebuie, in virtutea conditiilor imprumutului, sa-si injumatateasca datoriile si sa purceada la consolidarea dealership-urilor, din greu afectate de prabusirea pietei auto.
Din pacate pentru GM, ajutorul guvernamental este un cutit cu doua taisuri: concernul din Detroit va avea mult de furca cu liderii Sindicatului Auto, atrasi inevitabil de mirosul muntelui de bani.
Reprezentantii UAW vor avea luni o prima discutie cu managementul General Motors, iar Rick Wagoner & Co. va incerca sa obtina o intelegere cat mai avantajoasa pentru compania pe care o conduce, fie macar si pe termen scurt.
Oricum, aceasta va fi una din acele griji "de calibru mic", in conditiile in care GM se asteapta sa vanda in 2009 doar vreo 10,9 milioane de masini - cu 5,6 milioane mai putin decat in 2007 si cu 2,7 milioane sub rezultatul din 2008.