© 2024 Auto.ro
Congresul American le-a cerut leaderilor General Motors sa vina cu un plan de restructurare concret si credibil pentru ca fostul numar unu mondial sa primeasca mult ravnitul ajutor financiar, iar acestia s-au conformat, dezvaluind ce se va intampla cu marcile pe care le incorporeaza in acest moment.
Iar pentru multe dintre acestea (si angajatii lor), viitorul nu suna tocmai bine.
Doar patru nume din cadrul GM vor fi ferite de furtuna restructurarilor, "The General" vazand in Chevrolet, Cadillac, GMC si Buick calea cea dreapta spre iesirea din criza.
Intre timp, din celula condamnatilor, Saturn va intra primul pe esafod: desi nu a spus-o foarte clar (propozitia exacta a fost "exploram posibilitati pentru acest brand"), se pare ca tanara marca va fi executata intocmai cum s-a intamplat acum patru ani si jumatate cu Oldsmobile.
Il vor urma alte trei nume, ce vor avea insa o soarta mai blanda: Hummer si Saab vor fi vandute, iar Pontiac va fi redus pana la rolul unui jucator de nisa. Bineinteles, in atare situatie, nici dealerii General Motors nu o vor duce mai bine, conducerea constructorului american punctand reducerea numarului lor de la 6.450 la 4.700.
"Macelul" se va incheia en fanfare cu o noua sarja drastica de concedieri, in urma carora aproximativ 25.000 de oameni vor trebui sa isi gaseasca de lucru in alta parte.
Sigur, acum sa nu credeti ca oamenii din birourile ultimelor etaje ale lui Renaissance Center sunt pusi doar pe taiat in carne vie: concomitent cu masurile anterior mentionate, ei vor crea premizele accelerarii dezvoltarii de masini ecologice, cu Chevrolet Volt in rol de primadona (masina, ce este capabila sa functioneze numai pe baza energiei electrice vreme de aproape 65 km, va fi produsa incepand cu 2010).
Pentru toate acestea, GM cere Congresului American 12 miliarde de $ (patru miliarde pana la sfarsitul acestei luni), bani care l-ar ajuta sa supravietuiasca in 2009 in conditiile in care se anticipeaza ca piata din SUA va contoriza vanzari de numai 12 milioane de masini.
Suma ar trebui insa suplimentata cu inca sase miliarde de $ in caz ca recesiunea va provoca o cadere a pietei pana la 10,5 milioane de autoturisme.
Banii vor fi returnati de GM pana in 2012, an in care se anticipeaza ca mult-incercata companie americana va reveni pe profit. Asta, normal, in conditiile in care Congresul va aproba planul de salvgardare, lucru de care multi dintre specialistii de peste Atlantic se indoiesc.
La urma-urmei, nu ar fi in cel mai pur spirit al capitalismului, nu?