rss

Infrastructura pentru combustibili alternativi: Consiliul adopta o noua lege pentru mai multe statii de reincarcare si de realimentare in intreaga Europa

  1. 06/08/2023

In urma adoptarii Regulamentului privind infrastructura pentru combustibili alternativi (RICA), in intreaga Europa vor fi instalate, in urmatorii ani, mai multe statii de reincarcare si de realimentare cu combustibili alternativi, ceea ce va permite sectorului transporturilor sa isi reduca in mod semnificativ amprenta de carbon.
Noua lege reprezinta o etapa importanta a politicii noastre „Pregatiti pentru 55”, care prevede o capacitate publica de reincarcare mai mare pe strazile oraselor si de-a lungul autostrazilor din intreaga Europa. Suntem optimisti ca, in viitorul apropiat, cetatenii isi vor putea incarca autoturismele electrice la fel de usor ca in prezent in statiile de benzina traditionale.
Raquel Sanchez Jimenez, ministra spaniola a transporturilor, mobilitatii si agendei urbane.
Principalele obiective de implementare pentru 2025 si 2030
Textul regulamentului prevede obiective specifice de implementare care vor trebui indeplinite in 2025 sau 2030, in special:
  • incepand din 2025, trebuie instalate statii de reincarcare rapida de cel putin 150 kW pentru autoturisme si camionete la fiecare 60 km de-a lungul principalelor coridoare de transport ale UE, asa-numita „retea transeuropeana de transport (TEN-T)”
  • statiile de reincarcare pentru vehicule grele cu o putere de iesire de minimum 350 kW trebuie instalate la fiecare 60 km de-a lungul retelei centrale TEN-T si la fiecare 100 km in reteaua globala TEN-T mai mare incepand cu 2025, cu o acoperire completa a retelei pana in 2030
  • statiile de realimentare cu hidrogen care deservesc atat autoturisme, cat si camioane trebuie instalate incepand cu 2030 in toate nodurile urbane si la fiecare 200 km de-a lungul retelei centrale TEN-T
  • porturile maritime care primesc un numar minim de nave mari de pasageri sau nave-container trebuie sa furnizeze energie electrica de la mal pentru astfel de nave pana in 2030
  • aeroporturile trebuie sa furnizeze energie electrica aeronavelor stationate pana in 2025 si la toate pozitiile de stationare la distanta pana in 2030
  • utilizatorii de vehicule electrice sau pe baza de hidrogen trebuie sa poata plati cu usurinta la punctele de reincarcare sau de realimentare cu carduri de plata sau dispozitive fara contact, fara a fi nevoie de abonament si in conditii de transparenta deplina a preturilor
  • operatorii punctelor de reincarcare sau de realimentare trebuie sa furnizeze consumatorilor informatii complete prin mijloace electronice cu privire la disponibilitatea, timpul de asteptare sau pretul la diferite statii
Etapele urmatoare
In urma adoptarii oficiale de catre Consiliu, noul regulament va fi publicat in Jurnalul Oficial al UE dupa vara si va intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii. Noile norme se vor aplica incepand cu sase luni de la intrarea in vigoare a regulamentului.
Informatii generale
Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (RICA) face parte din pachetul legislativ „Pregatiti pentru 55”. Prezentat de Comisia Europeana la 14 iulie 2021, acest pachet urmareste sa permita Uniunii Europene sa isi reduca emisiile nete de gaze cu efect de sera cu cel putin 55 % pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, si sa atinga neutralitatea climatica in 2050.
La 2 iunie 2022, Consiliul Transporturi a ajuns la o abordare generala cu privire la propunere si, in urma negocierilor cu Parlamentul European, cei doi colegiuitori au ajuns la un acord provizoriu cu privire la regulament la 28 martie 2023.

Vizualizari: 637