Activul presedinte al lui Tracinda Corporation este precum ratoiul Daffy din celebrele Looney Toones: apare indiferent ce usa ai deschide, indiferent ca vrei sa il vezi la fata sau nu.
Dupa ce a dat in judecata
DaimlerChrysler si a incercat din rasputeri sa sprijine
alianta GM-Renault-Nissan, abilul
om de afaceri rasare de te miri unde si, in al unsprezecelea ceas, face o oferta de
4,5 miliarde de $ pentru preluarea
Chrysler.
In aceasta suma este inclus si un avans de
100 de milioane de $, dat in schimbul exclusivistatii dreptului de a negocia
suma de achizitionare a companiei.
Kerkorian este atat de decis sa castige aceasta
licitatie, incat este gata sa faca un
parteneriat pe picior de egalitate cu sindicatul lucratorilor din industria auto (
UAW) in cadrul conducerii Chrysler, in schimbul ajutorului acestuia in rezolvarea problemelor ridicate de
costurile asigurarilor de sanatate.
Interesanta oferta i-ar putea conferi lui Kerkorian anumite avantaje in lupta cu competitorii sai, numai ca exista anumite probleme peste care nu se poate trece asa de usor.
In primul rand, mogulul nu are o istorie prea fericita in
afacerea Chrysler. El a detinut
13% din actiunile numarului trei din Detroit inainte de achizitia companiei de catre
Daimler-Benz din 1998, dupa care a dat in judecata
gigantul industrial nou format pe motiv ca fuziunea a fost declarata ca fiind facuta de pe picior de egalitate (in final, a pierdut procesul).
In al doilea rand, specialistii considera ca oferta lui Kerkorian nu include o solutie la cei 30 de miliarde de $ blocati in datorii catre fondurile de pensionare si asigurarile de sanatate.
Si, ca tacamul sa fie complet, cele 4,5 miliarde de $ nu sunt nici macar pe aproape cu suma minima pe care
Dieter Zetsche, presedintele DaimlerChrysler, o asteapta sa o incaseze din vanzarea jumataii americane:
8 miliarde de $.
Kerkorian pare sortit sa piarda din nou. Doar pare...