Kitt reloaded - tehnologiile auto contemporane
- 07/09/2007
-
Tags:
Dbc, Eba, Kitt, Night vision, Presafe
Prin 1983, cand una din marile realizari ale omenirii se prefigura a fi
spray-ul umplut cu gaz inert, ecologic (care propulsa minunatul fixativ pe parul vedetelor), David Hasselhoff, in serialul Knight Rider, beneficia de serviciile lui KITT. Pe numele sau complet Knight Industries Two Thousand, Pontiac-ul Firebird Trans Am T-top, desi doar in calitatea sa de personaj dintr-un serial de televiziune, era la acea vreme cea mai avansata masina de pe Terra.
Gadget-urile sale, ce alcatuiesc o lunga lista, transmiteau un mesaj important: nazuinta inginerilor de a integra, candva, destula tehnologie intr-o masina pentru a o face impecabila din toate punctele de vedere.
Asistare la schimbarea benzilor de circulatie
Pilotul automat adaptiv mentine constanta (si, mai ales, sigura) distanta fata de traficul din fata, dar ramane in continuare de evitat "incalecarea" care este cauzata de punctul mort al oglinzilor.
Ai impresia ca multi soferi se urca pe tine atat in oras, cat si pe autostrada, pentru ca sunt de-a dreptul nesimtiti, dar adevarul e ca de cele mai multe ori ei, pur si simplu, nu te vad.
Aici intervine acest sistem, care, cu ajutorul unor camere si senzori, monitorizeaza punctul mort si te avertizeaza sa nu mai faci manevra daca este cazul.
Asistare la depasirea involuntara a liniei de marcaj
Senzorii urmaresc marcajul (daca acesta exista, nu-i asa...) si te anunta, prin vibratiile transmise in scaun sau contrabracarea usoara a volanului, ca ai depasit linia continua.
Este, de asemenea, un remediu foarte bun pentru cei obositi la volan, o alarma foarte importanta de luat in seama.
Sistemul de prevenire al rasturnarii/pregatirea pentru impact
SUV-urile sunt o categorie de vehicule foarte la moda, preferate mai ales de femei care, spune ele, se simt foarte in siguranta la volanul unor mastodonti de metal. Totusi, aceste masini prezinta multe pericole, date de masa totala foarte mare si centrul de greutate ridicat.
Aceste doua elemente comporta factori – inertia si ruliul exagerat – care pot duce la rasturnare. ESP-ul tempereaza oarecum efectele sofatului imprudent, dar acest sistem (printr-un complicat proces de dozare al franelor si acceleratiei) poate preveni rasturnarea.
Cel de-al doilea este ultima frontiera inainte de accident. Simte ca impactul este inevitabil si face tot posibilul ca sa scapam cat mai teferi din el.
Aparut prima oara pe masinile Mercedes, sub denumirea de PRESAFE, acesta tensioneaza centurile, ridica geamurile, respectiv inchide trapa, dupa care se pregateste sa trimita semnale SOS.
EBA (Emergency Brake Assist) sau DBC (Dynamic Brake Control)
Doua denumiri, acelasi lucru. Inregistreaza cu ajutorul senzorilor viteza si presiunea exercitata de sofer asupra pedalei de frana si aplica forta maxima de franare posibila.
Poate lucra impreuna cu sisteme gen PRESAFE sau sa aiba o functie suplimentara, prin care distribuie inegal forta de franare catre cele patru roti, astfel incat tendinta de supravirare ce se manifesta in cazul franarilor violente in viraje sa fie evitata sau temperata.
Faruri adaptive si night vision
Citroen DS le-a avut primul acum multi ani. Este vorba de proiectoarele ce urmaresc conturul virajelor (ca raspuns la rotirea volanului) pentru a oferi vizibilitate maxima.
Pot fi coordonate cu viteza de deplasare, in sensul ca timpul de reactie va fi direct proportional mai mic. Night vision-ul este o tehnologie mai noua si foarte eficienta in a detecta obstacole care nu pot fi vazute nici cu ajutorul celor mai performante faruri cu xenon.
Sistem de asistare a parcarii dotat cu camera
Evident, ca rol general, este menit sa te ajute sa eviti mici ciocniri, ce pot fi foarte costisitoare. Dar, cand vine vorba de siguranta, poate preveni si accidentarea unor persoane (mai ales copii) care se afla intr-un moment nefast chiar in spatele masinii.