© 2024 Auto.ro
Reglementarile locale ambigue, legislatia europeana, marketingul sufocant, precum si declaratiile contradictorii ale autoritatilor nasc o stare generala de confuzie in randul soferilor. Cum vor fi aplicate ultimele reglementari legislative si cat de legale sunt anvelopele “all season”, vom incerca sa deslusim in randurile ce urmeaza.
Potrivit OG 5/2011, este sanctionata "conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna".
Asadar, obligativitatea echiparii cu anvelope de iarna se instaleaza numai in cazul in care drumurile prezinta zapada, gheata sau polei. Cum conditiile climaterice nu pot fi intotdeauna estimate corect, este recomandat ca soferii sa isi echipeze autoturismele pentru a nu fi luati prin surprindere.
Politistii vor putea da amenzi numai in prezenta unui reprezentat RAR
Pe langa pericolul la care se expun, echipe mixte formate din reprezentati ai Politiei Rutiere si ai RAR vor verifica prin intermediul unor laboratoare mobile masinile aflate in trafic. Filtrele vor fi prezente la inceputul tronsoanelor cu gheata, zapada sau polei.
Potrivit Ordonantei Guvernului 5/2011, neechiparea autoturismelor cu anvelope de iarna pe drumurile acoperite cu polei, gheata sau zapada se va sanctiona cu retinerea talonului auto si amenda de pana la 4.000 de lei.
Totusi, sanctionarea va avea loc numai dupa ce un reprezentat RAR va hotari ca anvelopele utilizate nu respecta prevederile legale. Asadar, Politia Rutiera nu va putea amenda daca la fata locului nu se afla si un echipaj RAR.
M+S, singurele marcaje necesare
Potrivit OG 5/2011, anvelopele de iarna sunt cele reglementate prin Directiva Europeana 92/23/CE din 31.03.1992, care spune ca anvelopele trebuie sa prezinte simbolurile M si S (noroi plus zapada - n.r.), in una din combinatiile: M+S, M/S, M-S, M.S. sau M&S.
Unele anvelope prezinta suplimentar si alte marcaje, precum un fulg de zapada si/sau o creasta alpina, insa acestea nu sunt obligatorii, ceea ce inseamna ca inscriptia M+S este suficienta pentru clasifica o anvelopa ca fiind de iarna.
Indiferent daca exista unul sau ambele insemne suplimentare (fulg de zapada si creasta alpine), daca marcajul M+S lipseste, soferii se pot trezi cu amenzi usturatoare. Asadar, mare atentie la reclamele mincinoase, care promoveaza anvelope neagreate de lege.
Misterul anvelopelor all season
Referitor la anvelopele all season, permise sunt numai cele care prezinta cele doua litere (M+S, M/S, M-S, M.S. sau M&S). Asadar, unele anvelope vor fi acceptate, altele nu. Totusi, denumirea “all season” nu se regaseste in reglementarile in vigoare, aceasta expresie fiind rezultatul campaniilor de marketing, o denumire pur comerciala, si nu legislativa.
Desi sunt acceptate, RAR-ul mentioneaza: “ ... din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandata pentru utilizarea pe tot parcursul anului in tari cu o clima ca a Romaniei, acestea fiind destinate mai degraba unor tari cu o clima mai temperata".
Cauciucurile de iarna sunt obligatorii pentru toate rotile, nu doar in cazul celor de tractiune, potrivit unui anunt al Brigazii Rutiere. Mai mult decat atat, soferii sunt pasibili de amenda indiferent daca au provocat sau nu un ambuteiaj sau un accident.