Motor pe benzina cu aprindere prin compresie de la MIT
- 06/08/2007
Specialistii de la MIT au dezvoltat un motor pe benzina ce se foloseste de tehnologia HCCI (Homogenous Charge Compresion Ignition – o forma de apridere prin compresie, similara cu cea a unui motor diesel) pentru a reduce consumul de combustibil cu pana la 25%.
Practic, motorul cere un numar similar de litri de caburant ca si un agregat diesel, insa, datorita combustiei mai uniforme obtinuta cu ajutorul lui HCCI, el este mult mai "curat" decat o "motorina".
Asadar, propulsorul echipei de la MIT se lipseste de aportul bujiilor si, la fel ca si tehnologia DiesOtto propusa de Mercedes, nu necesita un combustibil special, putand functiona cu orice fel de benzina disponibila la statiile de alimentare din America de Nord.
Problemele cu un motor normal pe benzina apar in momentul in care masina parcurge distante lungi la o viteza moderata, atunci cand acesta foloseste mai putin “aur negru” pentru a crea amestecul aer-benzina. Inima de metal de sub capota creeaza atunci un vacuum in camera de ardere pentru a mentine un raport optim intre cele doua componente ale amestecului, ce consuma energie si deci scade eficienta motorului.
HCCI evita tocmai acest vacuum si efectele sale negative prin pastrarea unei cantitati de gaze calde, rezultate de la precedentul ciclu de ardere, in camera de combustie. Motorul se foloseste apoi de temperatura acestora si de cea rezultata in urma compresiei noului volum de aer-benzina intrat in cilindru pentru a creste caldura pana la un nivel la care carburantul se aprinde prin compresie, nemai fiind nevoie de scanteia bujiei.
Teoria suna bine, insa HCCI are si cateva scapari. Necazurile apar fie atunci cand motorul este rece (spre exemplu, cand este pornit pentru prima ora in acea zi), moment in care amestecul nu este suficient de fierbinte pentru a arde, fie atunci cand este fortat, temperaturile prea mari provocand aprinderi prea devreme, nesincronizate cu ciclul propulsorului (putand rezulta fenomenul de rateu).
De aceea, chiar cei de la MIT recunosc ca un sistem hibrid bujie/compresie este ideal, adica exact ceea ce au dezvoltat atat cei de la Mercedes, cat si cei de la Volkswagen. Totusi, HCCI este deja folosit de Volvo, suedezii urmand sa dea o replica cat de curand germanilor in aceasta noua si interesanta directie de evolutie pe care au apucat-o motoarele cu apindere interna.