© 2024 Auto.ro
In Romania masinile sunt impartite cam 50/50 din punctul de vedere al carburantului folosit. Unii circula pe motorina, altii pe benzina, dar toti isi sustin cauza si au impresia ca alegerea facuta e cea mai buna. De fapt, ce masina este mai buna, cea diesel sau cea pe benzina?
Conform statisticilor, in Romania sunt inscrise 55% masini pe benzina si 45% pe motorina. Asta dupa ce in anii '90 procentajul era de 90% in favoarea masinilor pe benzina. Ulterior, in 2005, lucrurile au stat altfel, adica numarul masinilor diesel a explodat, acestea fiind majoritare. Iar acum, in ultima perioada, de cand motorizarile pe benzina s-au micsorat si au primit turbocompresoare, benzinarele au prins iarasi teren. Dar ce masina e mai bine sa conducem in Romania?
Masina diesel este pentru facut multi kilometri, deoarece este mai scumpa la achizitie si intretinere, asadar merita cumparata doar daca facem calatorii lungi. Pentru cineva care circula aproape exclusiv in mediul urban, nu este recomandata o masina diesel. Din cateva motive: isi pierde fiabilitatea, deoarece la turatii mici se infunda filtrul de particule, se colmateaza EGR-ul si injectoarele, din cauza motorinei de slaba calitate in principal. Un alt motiv este ca pe timp de iarna o masina diesel se incalzeste foarte greu, ceea ce inseamna, pe langa disconfortul pentru pasageri, si o temperatura ineficienta de functionare pe termen indelungat. Ca un plus semnificativ, mentionam consumul redus.
Masina pe benzina este ideala pentru oras, acolo unde nu avem nevoie de performante. Mai ales daca e vorba de o masina moderna, echipata cu Start/Stop, cu mod ECO si cu propulsor turbo, care reuseste sa aiba consumul unui motor turbo-diesel in oras. Aceste motoare pe benzina sunt fiabile si au intretinere mult mai ieftina ca in cazul celor pe motorina, nefiind pretentioase la viteze mici.
Ca sa ne dam seama ce vrem de la o masina, trebuie sa stim pe unde urmeaza sa circulam. De exemplu, daca mergem in fiecare zi la serviciu facand naveta pe distante mai lungi, e recomandat un diesel. Dar daca tu mergi de acasa pana la Victoriei, 5 kilometri in 1 ora prin aglomeratie bara la bara, nu merita un motor diesel, ci mai degraba unul pe benzina.
Intr-o lume ideala, vom avea pentru oras un autoturism din clasa subcompacta cu motor pe benzina, cu Start/Stop si mod ECO, pe care sa-l haituim prin aglomeratie. Iar pentru week-end, pentru iesiri in aer liber, vacante si calatorii, o masina diesel cu motor mai mare, de 2.0 litri, care sa ne ofere performante si demaraj la drum intins.
Daca nu ar exista impozitul auto aberant, ar mai exista o varianta si mai buna. E vorba de masina pe benzina cu motor mare, dotata cu instalatie GPL. Adica un SUV sau monovolum cu motor V6 sau V8 de generatie noua, care, dupa ce tragem linie la consum pe GPL, ne vom da seama ca am cheltuit ca si cum masina ar fi avut un consum de 7-8 motorina in oras. Dar aceeasi masina o putem folosi si in vacante, bucurandu-ne de performante excelente.
Din pacate, statul roman nu cam interzice masinile cu motoare mari prin intermediul unor impozite prohibitive. Asa ca ne ramane sa alegem ce carburant vrem sa folosim, in functie de regimul de conducere. Iar concluzia ramane aceeasi: benzina in oras, motorina la drum lung si distante intinse. TU CE PARERE AI?