Motorul rotativ a implinit 50 de ani
- 21/03/2007
-
Tags:
Motor rotativ, Wankel
Se implinesc 50 de ani de la aparitia motorului rotativ. In 1957, inginerul german Felix Wankel crea prototipul unui nou motor cu combustie interna, care in loc de pistoane cu miscare rectilinie folosea pistoane rotative pentru a completa fiecare ciclu al motorului.
Aceasta noua abordare de design permitea constructia unui propulsor compact, usor, cu mult mai putine componente in miscare, mult mai silentios, in special la turatii mari.
Dupa 50 de ani de la acest eveniment, motorul rotativ Wankel traieste prin intermediul unor automobile moderne precum Mazda RX-8.
Si, chiar daca multe companii constructoare de automobile au depus patente pentru diferite concepte care foloseau acest tip de motor, numai Mazda a reusit sa vinda publicului un numar mare de masini care folosesc motorul rotativ Wankel.
Prima masina propulsata de un motor rotativ a fost un Prinz din 1960 care apartinea companiei germane NSU, iar primul model de productie s-a numit NSU Wankel Spider si a fost lansat in 1964. Dupa lansarea acestei masini, tehnologia a cistigat adepti si nu a trecut mult pina cind producatori de prima mina, precum Citroen, Daimler-Benz, Alfa-Romeo si Mazda au inceput sa experimenteze cu aceasta tehnologie.
Din nefericire, proiectele initiale nu erau suficient de fiabile si in plus lipseau si cunostintele necesare intretinerii unui astfel de motor. In combinatie cu alte dezavantaje, cum ar fi consumul ridicat de carburant, garnituri de slaba calitate si probleme generate de arderea incompleta, acestea au condus la abandonarea acestui proiect de majoritatea producatorilor, in afara de Mazda, care speram ca va continua in aceasta directie si in cazul urmatoarei generatii RX.