© 2024 Auto.ro
Guvernul roman a aprobat noua taxa auto, denumita taxa de poluare, care va intra in vigoare la 1 iulie si are caracter retroactiv.
Taxa de poluare auto va fi stabilita in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, si va scadea odata cu valoarea autovehiculului, noul sistem de calcul, discutat astazi in prima lectura, fiind aprobat de Executiv.
Taxa pentru masinile cu motorizari tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculata in functie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon.
„Proportia va fi de 30% dioxid de carbon si 70% alte noxe, pentru masinile Euro 4 si Euro 3. Am luat in considerare nu numai emisiile de noxe privind standardul Euro 4, dar si emisiile de praf", a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, mentionand ca valoarea taxei scade odata cu valoarea masinii la acelasi tip de poluare.
In cazul acestor masini, taxa va fi calculata pe baza emisiei de CO2, exprimata in grame/km inscrisa de constructor in documentele de identificare cu ocazia omologarii, de taxa specifica exprimata in euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrica, de taxa specifica pe cilindree, la care se aplica o cota de reducere in functie de vechime, conform proiectului de ordonanta de urgenta discutat, luni, de Guvern.
Pentru masini cu motoare Euro 5, hibride si electrice nu se plateste taxa auto.
In cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a aratat ca taxa auto va creste cu cat masina polueaza mai mult.
"Principiul se pastreaza. Masinile, cu cat au o tehnologie mai veche si in acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci cu cat polueaza mai mult ca tehnologie, au o taxare mai mare", a spus Vosganian.
El a precizat ca taxa de poluare auto va reprezenta 2-3% din valoarea masinii si a prezentat exemple in acest sens.
Astfel, pentru un Logan nou pe benzina cu motor Euro 4 de 1.400 cmc, cu 75 CP, noua taxa auto, aplicabila de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, fata de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelasi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvolta 90 CP, noua taxa va fi de 387,6 euro, fata de 183,6 euro in prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, fata de 172,1 euro dupa Codul fiscal actual.
Renault Clio, cea mai bine vanduta masina de import anul trecut si a doua ca vanzari pe piata romaneasca, va avea o taxa de 188 euro pentru motorul pe benzina de 1.200 cmc (75 CP), fata de 137 euro. Aceeasi masina, dar echipata cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxa de 315 euro, in crestere de la 172,1 euro.
Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vanzari si pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxa va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzina de 1.400 cmc (100 CP), fata de 160,6 euro, in timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeasi masina taxa va fi de 553,7 euro, in crestere de la 508 euro.
Masina situata pe locul al patrulea la capitolul vanzari si pe locul al treilea in randul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxa de 217,6 euro, fata de 160,6 euro in prezent, pentru motorul pe benzina de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxa, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul in vigoare.
Noul sistem de clacul indica valori in scadere la jumatate pentru taxele aplicate autovehiculele Euro 2 si Euro 1 cu motoare de pana la 2.000 de centrimetri cubi si reduceri chiar mai mari la masinile non-euro.
Astfel, la vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc si o vechime de 6-7 ani, noua taxa va fi de 1.213 euro, fata de 2.604 euro in prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeasi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 euro in prezent) si cu 1.622 euro la vechime de 8-9 ani.
Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urca la 3.300 euro, dar sub valoarea actuala de plata, de 4.007 euro. Aceleasi masini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 euro.
Taxa devine mai mare decat nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmand sa fie platiti 10.710 euro, fata de 6.868 euro in prezent.
La categoria Euro 1, taxa coboara de aproape trei ori la masinile cu vechime de 10-11 ani si capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenta dintre nivelurile actuale si cele propuse de Guvern scade odata cu cresterea capacitatii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, fata de 4.121 in prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro fata de 4.894 euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.
Noua taxa va depasi nivelurile actuale la masinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plati 6.750 euro, fata de 6.439 de euro in prezent. Aceeasi situatie se regaseste la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creste de la 7,727 euro la 11.340 euro.
La vehiculele non-euro, vechi de 15 -16 ani, grila stabilita de Guvern indica taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (fata de 4.007 euro in prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) si 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).
Noul sistem de calcul a taxei auto a fost agreat de catre Comisia Europeana.