Audi a urcat in premiera pe scena mobilitatii electrice in anul 2018, cu Audi e-tron, modelul ce a dat startul in viitorul electric al producatorului premium de automobile. Si de atunci, modelul a definit reperele si standardele in segmentul SUV-urilor electrice de lux. Noul Audi Q8 e-tron construieste acum pe fundatia succesului acestui avangardist electric. SUV-ul si crossover-ul electric din varful gamei Audi impresioneaza cu sistemul de propulsie optimizat, caracteristici aerodinamice rafinate, performante crescute la incarcarea electrica si o capacitate marita a bateriei, la care se adauga autonomia crescuta la pana la 582 kilometri pentru versiunea SUV si la 600 de kilometri pentru varianta Sportback. Modificarile semnificative, mai ales la designul partii frontale a automobilului, confera SUV-ului reprezentativ al marcii o alura improspatata.
De la lansarea pe piata in urma cu circa 4 ani a electricei Audi e-tron, marca a inregistrat vanzari de 150.000 de unitati din acest model, urmand un roadmap electric sistematic. Astfel, portofoliul Audi de automobile electrice se ridica acum la 8 modele. Iar pana in 2026, cifra va creste la peste 20. Din acelasi an, Audi va lansa pe piata internationala exclusiv automobile 100% electrice. "In strategia noastra "Vorsprung 2030", ne-am definit o data ferma pentru renuntarea la motoarele cu ardere interna si am decis ca Audi va fi o marca 100% electrica in termen de 11 ani," a explicat Markus Duesmann, Presedintele Consiliului de Administratie AUDI AG. "Noul Audi Q8 e-tron, cu eficienta sa optimizata, autonomia crescuta si designul actualizat, reprezinta inca o componenta importanta a portofoliului nostru electric ce incanta clientii, gratie modelor noastre electrice emotionale, ce se preteaza fara rezerve mobilitatii de zi cu zi." La randul sau, Oliver Hoffmann, membru al Consiliului de Administratie Audi, responsabil pentru Dezvoltare Tehnica, s-a concentrat, de asemenea, asupra avantajelor de care beneficiaza clientii gratie acestor optimizari tehnice: "Pentru noul Q8 e-tron am reusit sa crestem semnificativ capacitatea bateriei, precum si performantele la incarcare. Astfel putem asigura echilibrul optim intre densitatea energetica si capacitatea de incarcare, crescand totodata eficienta," a detaliat Hoffmann. "Mai mult, am optimizat pentru toate variantele Q8 e-tron motoarele, directia progresiva si sistemele de control al sasiului, accentuand astfel si mai mult caracteristicile dinamice avansat specifice tuturor automobilelor Audi."
Chip nou, nume nou, corporate identity nou
Botezandu-l Q8, Audi transmite un mesaj fara echivoc: Audi Q8 e-tron este modelul din varful gamei de modele electrice SUV si crossover. Audi Q8 e-tron si Q8 Sportback e-tron pot fi identificate inca de la prima privire ca fiind modele electrice, datorita noilor trasaturi de design vizibile atat in fata, cat si in spate. Acestea duc sistematic mai departe limbajul de design al modelelor electrice Audi. In calitate de SUV electric prestigios al gamei Audi, Q8 e-tron introduce noua identitate vizuala Audi pentru exterior, cu designul bidimensional al celor patru inele. Nou este si inscrisul denumirii modelului cu emblema Audi de pe montantul B.
Spatiu si confort la niveluri maxime
La o lungime exterioara totala de 4,915 metri, latimea de 1,937 metri si inaltimea de 1,619 metri la versiunea Sportback si 1,633 la SUV, Q8 e-tron ofera niveluri maxime de spatiu si confort. SQ8 e-tron si SQ8 Sportback e-tron sunt ambele cu 2 milimetri mai scunde si cu 39 milimetri mai late. Ampatamentul de 2,928 metri asigura si pentru ocupantii locurilor din spate spatiu generos la picioare. Volumul portbagajului este, de asemenea, mare, de 569 litri la SUV si 528 litri la Sportback. La portbagajul clasic din spate, se adauga si portbagajul frontal, asa-numitul frunk", unde incap inca 62 de litri de bagaje.
Trei variante de motorizare
Pentru ambele versiuni de carosiere, clientii pot alege unul dintre cele trei variante de motorizare disponibile. Echipate cu cate doua motoare, modelele de baza Audi Q8 50 e-tron si respectiv Audi Q8 50 Sportback e-tron genereaza 250 kW in modul Boost si un cuplu de 664 Nm. Autonomia lor se ridica la 491 km (SUV) si respectiv 505 km (Sportback), conform standardului de masurare WLTP.
Echipate, de asemenea, cu cate doua motoare, modelele de baza Audi Q8 55 e-tron si Audi Q8 55 Sportback e-tron au o putere de 300 kW in modul Boost si cuplul de 664 Nm. SUV-ul ofera o autonomie de pana la 582 km si Sportback-ul de pana la 600 km, conform WLTP. Viteza lor maxima si viteza maxima a modelului Q8 50 e-tron sunt limitate la 200 km/h.
In varful gamei se situeaza Audi SQ8 e-tron si Audi SQ8 Sportback e-tron si sunt echipate fiecare cu cate 3 motoare. Puterea lor se ridica in modul Boost la 370 kW si cuplul este de 973 Nm.
Autonomia modelelor S ajunge pana la 494 km pentru SUV si pana la 513 km pentru Sportback conform WLTP. Viteza lor maxima este limitata la 210 km/h.
Bateria are o capacitate mai mare si se incarca mai repede
Sunt disponibile doua baterii de dimensiuni diferite. Bateria cu care este dotat Q8 50 e-tron are o capacitate neta de stocare de energie de 89 kWh (brut 95 kWh), iar versiunile mai puternice, Q8 55 e-tron si SQ8 e-tron, sunt echipate cu baterie de 106 kWh net (114 kWh brut). Datorita ajustarii sistemului de management al bateriei, a crescut, de asemenea, si capacitatea utilizabila de catre client a bateriei. Astfel, la statiile de incarcare de mare putere, Audi Q8 50 e-tron atinge o putere maxima de incarcare de 150 kW. La Q8 55 e-tron si SQ8 e-tron, puterea maxima de incarcare creste la 170 kW. Pentru a incarca bateria mai mare de la 10% la 80% este nevoie de o oprire de doar circa 31 de minute in conditii ideale, ceea ce corespunde unei autonomii de pana la 420 kilometri (conform WLTP). De la statiile de incarcare in curent alternativ sau de la wallbox-uri, Audi Q8 e-tron se incarca la pana la 11 kW. De asemenea, Audi ofera optional o putere de incarcare de pana la 22 kW in curent alternativ.
In conditii ideale, Audi Q8 50 e-tron poate fi incarcat complet in circa 9 ore si 15 minute (22 kW: circa 4 ore si 45 de minute) folosind curent alternativ. Bateria mare poate fi incarcata complet in circa 11 ore si 30 de minute la 11 kW si circa 6 ore la 22 kW. Audi Q8 e-tron este echipat in dotarea standard cu functia Plug & Charge. Astfel, la statiile de incarcare compatibile, automobilul se autorizeaza automat la conectarea cablului de incarcare si activeaza automat punctul de incarcare. Facturarea are loc, de asemenea, automat. Noul serviciu de incarcare Audi Charging ce va fi lansat in 2023 si va inlocui serviciul actual e-tron Charging Service, va permite accesul facil si confortabil la circa 400.000 de puncte de incarcare publice din Europa. Functia e-tron deplanificare a rutelorasigura asistenta la gasirea punctelor de incarcare optime de-a lungul rutei de navigatie.
Motor optimizat pe puntea spate si sistemul de control electric al cuplului pentru o agilitate sporita
Motorul asincron de pe puntea spate a fost modificat pentru noul Audi Q8 e-tron. Astfel, acum cele 12 bobine generatoare de camp magnetic au fost inlocuite cu 14 bobine. Drept urmare, motorul genereaza un camp magnetic mai puternic, cu acelasi consum de electricitate, ceea ce in schimb asigura insa un cuplu mai mare. Cand acesta nu este insa necesar, motorul electric are nevoie de mai putin curent electric pentru a genera cuplul. In consecinta, scade consumul si creste autonomia. Audi foloseste acum la modelul S al gamei e-tron in premiera pentru productia de serie mare conceptul de propulsie cu trei motoare. Acest concept a fost acum rafinat pentru SQ8 e-tron. Astfel, pe puntea fata a fost instalat un motor electric de 124 kW. Pe puntea spate sunt instalate doua motoare electrice, fiecare de cate 98 kW. Fiecare motor antreneaza separat cate o roata din spate. Aceasta permite o putere de pana la 370 kW in modul Boost. Cuplul poate fi distribuit complet variabil intre cele doua roti din spate, prin intermediul celor doua motoare, in doar cateva fractiuni de secunda.
Echilibrul optim intre confort si sportivitate
Noul Audi Q8 e-tron include in dotarea standard si suspensia pneumatica cu sistemul de control al amortizarii. Astfel, inaltimea automobilului poate fi variata cu in total 76 mm, in functie de situatia de mers. Pentru a optimiza tinuta dinamica laterala a automobilului, au fost ajustate reglajele suspensiei pneumatice. Mai mult, sistemul sau de control electronic al stabilitatii ESC va permite o manevrabilitate chiar si mai avansata pe viitor, in special in viraje. Iar Audi Q8 e-tron negociaza virajele cu o agilitate mult mai accentuata, datorita directiei progresive revizuite. Raportul de transmisie al directiei a fost astfel modificat incat directia sa raspunda mult mai rapid, chiar si la miscari delicate ale volanului. Efectul raportului mai direct al sistemului de directie este sustinut si de suspensiile mai rigide de pe puntea fata. Miscarile volanului sunt astfel transmise mai direct catre roti, iar feedback-ul reactiilor directiei este, la randul sau, optimizat. Au fost ajustate, de asemenea, toate sistemele de control al sasiului, toate ramanand insa perfect echilibrate si interconectate in maniera armonioasa, conform ADN-ului Audi.
Caracteristici aerodinamice si mai avansate
Caracteristicile aerodinamice au fost un aspect prioritar pentru dezvoltarea noului Audi Q8 e-tron, ceea ce a rezultat in reducerea coeficientului aerodinamic cw de la 0,26 la 0,24 pentru Q8 Sportback e-tron si de la 0,28 la 0,27 pentru Q8 e-tron. Deflectoarele pentru roti montate sub automobil ajuta la redirectionarea fluxului de aer pe langa roti. Deflectoarele de pe puntea fata au fost marite, iar Audi Q8 Sportback e-tron are acum aditional deflectoare si la rotile din spate. La SQ8 Sportback e-tron, deflectoarele sunt instalate doar pentru rotile din spate. In ceea ce priveste grila, acum este pentru prima data cand un model Audi dispune si de un sistem de auto-etansare, suplimentar fata de diafragmele cu actionare electrica ce inchid automat radiatorul. Acest sistem optimizeaza fluxul de aer in partea din fata a autoturismului si previne pierderile nedorite.
Manevre facile de parcare cu Remote Park Assist Plus
Audi Q8 e-tron ofera circa 40 de sisteme asistenta pentru sofer. Cei pana la cinci senzori radar, cele pana la cinci camere video si 12 senzori cu ultrasunete furnizeaza informatii cu privire la mediul din jurul automobilului. Informatiile sunt apoi analizate de unitatea de comanda centrala a sistemelor de asistenta a soferului. O functie noua este Remote Park Assist Plus, ce va intra in gama de dotari incepand din 2023. Cu ajutorul acestei functii, Audi Q8 e-tron poate accesa chiar si cele mai mici locuri de parcare. Clientii pot controla manevra de parcare de pe smartphone-urile lor, prin intermediul aplicatiei myAudi. Cand masina ajunge in pozitia finala pe locul de parcare, isi va opri automat motoarele, va activa automat frana de parcare si va incuia usile. Pentru a iesi de pe locul de parcare, motoarele pot fi pornite din aplicatia myAudi si apoi automobilul va executa automat manevrele de iesire, pana cand ocupantii pot urca in maniera confortabila la bord.
Farurile Matrix LED digitale
Q8 e-tron poate fi dotat optional cu faruri Matrix LED digitale. La deplasarea pe autostrada, luminile de orientare marcheaza pozitia automobilului pe banda de rulare si ajuta soferul sa pastreze traiectoria pe centrul benzii pe portiunile inguste. Sunt disponibile si alte trei dotari speciale: functia ce furnizeaza informatii optimizate din trafic, luminile pentru banda de rulare cu indicator de directie si luminile de orientare pentru sosele.
Interior din clasa de lux
Plafonul panoramic vitrat creeaza senzatia unui interior si mai luminos si accentueaza dimensiunile ample ale habitaclului. Elementele din sticla se deschid si inchid automat. Si jaluzelele pot fi controlate la fel de facil si confortabil. Cand este deschis, plafonul compus din doua elemente din sticla imbunatateste si conditiile climatice de la interiorul automobilului, gratie ventilatiei eficiente. Deflectorul de vant integrat reduce, de asemenea, zgomotul. Ca alternativa la sistemul de climatizare cu reglaje pe doua zone inclus in dotarea standard, Audi ofera si un sistem automat de climatizare cu reglaje pe patru zone si un pachet pentru calitatea aerului. Ventilatia pe trei trepte oferita pentru scaune asigura conditii optime de confort, chiar si in zilele toride de vara. Ventilatia este disponibila chiar si pentru scaunele standard, ce au tapiterie elegant perforata. O dotare superioara sunt scaunele Individual Contur, ce pot fi ajustate in detaliu de catre utilizator. Alaturi de reglajele pneumatice pentru sezut si sectiunile laterale, aceste scaune pot fi dotate optional si cu functie de masaj. Toate variantele de echipare includ insertii decorative si clientii pot opta aici pentru furnir de lemn cu pori deschisi, precum frasin sau platan sau pentru aluminiu sau la echiparile S line si edition S line, pot alege pentru prima data un decor cu structura de carbon. Noi in oferta sunt si lemnul de nuc maro deschis si tesatura tehnica realizata partial din sticle PET reciclate.
Display-uri tactile cu inalta rezolutie si comanda vocala
La fel ca toate modelele Audi din clasa de lux, si Q8 e-tron foloseste sistemul de operare MMI touch response. Cele doua disiplay-uri de inalta rezolutie si mari dimensiuni inlocuiesc aproape toate butoanele fizice. Display-ul din partea de sus are diagonala de 10,1 inchi si cel de jos de 8,6 inchi. Suplimentar fata de operarea functiilor prin intermediul celor doua ecrane tactile, utilizatorii pot face uz si de functia de comanda vocala cu limbaj natural. Conceptul digital de afisare si operare al modelului Audi Q8 e-tron este desavarsit cu Audi virtual cockpit cu rezolutie full HD, ce este inclus in dotarea standard. Grafica specifica ilustreaza toate aspectele importante pentru condusul unui automobil electric, de la puterea de incarcare, la autonomie. La cerere poate fi adaugat si un display head-up. In Germania, Audi Q8 e-tron va fi oferit cu sistemul de navigatie MMI plus inclus in echiparea standard. Acest sistem de infotainment avansat suporta standardul LTE Advanced de transmitere de date de inalta viteza, si are un hotspot Wi-Fi integrat pentru dispozitivele mobile ale pasagerilor. Sistemul de navigatie recomanda in maniera inteligenta destinatii, in baza rutelor parcurse anterior. Mai mult, pachetul Audi connect Navigation & Infotainment include siserviciile car-to-X.
Materiale din procese de reciclare
Audi Q8 e-tron va fi certificat ca avand amprenta neta neutra de carbon1 in Europa si SUA. De asemenea, Audi foloseste materiale reciclate pentru o parte dintre componentele modelului Audi Q8 e-tron. Aceste materiale ce provin din procese de reciclare reduc cantitatea de resurse folosite si asigura un circuit inchis, eficient si sustenabil pentru materiale. La interiorul noului Audi Q8 e-tron, Audi foloseste materiale reciclate pentru izolatii si amortizare, precum si pentru mocheta. Insertia decorativa de deasupra display-ului se numeste Tech Layer si este disponibila cu un nou material tehnic in nuanta antracit ce este realizat partial din sticle PET reciclate. La pachetul de dotare S, scaunele sport sunt tapitate cu piele sintetica si microfibra Dinamica. Materialul Dinamica este realizat in proportie de 45% din fibre de poliester realizate din sticle PET reciclate, materiale textile folosite si fibre reziduale.
Spre deosebire de microfibra folosita pana acum, pentru productia materialului Dinamica, Audi a renuntat si la solventi, ceea ce contribuie, de asemenea, la protectia mediului.
Mai mult, acum sunt folosite pentru prima data componente relevante pentru siguranta ce contin un amestec de plastic ce include deseuri din material plastic de la automobile, reciclat printr-un proces chimic special. Mai exact, este vorba de carcasele sistemelor de prindere ale centurilor de siguranta. Ca parte a proiectului PlasticLoop, pentru productia de serie a modelului Audi Q8 e-tron, Audi a colaborat cu producatorul de mase plastice LyondellBasell, pentru a concepe un proces in care este folosita pentru prima data reciclarea chimica pentru a refolosi deseuri mixte de plastic de la automobile. Conform acestui proces, in colaborare cu LyondellBasell, Audi demonteaza mai intai componente din plastic ce nu mai pot fi reparate de la automobilele de clienti. Acestea sunt apoi curatate de alte tipuri de materiale, ca de pilda de clipsuri metalice. Apoi plasticul este tocat si este transformat in ulei de piroliza, prin intermediul unui proces chimic. Acest ulei de piroliza este apoi utilizat ca materie prima pentru productia de noi mase plastice, in baza metodei echilibrului masic2.