rss

Noul BMW X6 in rol de show car spectaculos: primul automobil in Vantablack din lume

  1. 11/09/2019

In septembrie, Salonul Auto de la Frankfurt va reprezenta scena pe care are loc premiera mondiala a celei de-a treia generatii BMW X6, automobilul care a pus bazele segmentului Sports Activity Coupe in urma cu 12 ani.
La eveniment, BMW va prezenta si un unicat spectaculos vopsit in nanostructura Vantablack® VBx2 care evidentiaza perfect limbajul de design expresiv si aparitia puternica, dominanta si increzatoare a noului BMW X6. Acest show car exclusiv este rezultatul colaborarii intre BMW si Surrey NanoSystems, inventatorii tehnologiei Vantablack.
BMW X6 este primul si singurul automobil din lume care dispune de o finisare Vantablack VBx2. "In trecut am refuzat numeroase cereri din partea a diferiti constructori auto", explica Ben Jensen, fondator si director tehnic executiv al Surrey NanoSystems. "Am folosit BMW X6 si designul sau expresiv unic pentru a pune ideea in aplicare." Cu elemente de design spectaculoase precum grila optionala Iconic Glow, farurile duble distinctive si stopurile desenate expresiv, noul BMW X6 ofera contraste fascinante pentru a pune in valoare finisarea Vantablack VBx2, care schimba perceptia vizuala a privitorului asupra formei tridimensionale a unui obiect.

Ochiul uman percepe Vantablack ca fiind bidimensionala
O suprafata acoperita cu Vantablack isi pierde trasaturile definitorii pentru ochiul uman, obiectele parand a fi bidimensionale. Acest lucru poate fi interpretat de creier ca o privire intr-o gaura sau chiar in gol, ceea ce face Vantablack un finisaj mai degraba nepotrivit pentru un automobil, pentru ca elimina aproape toate detaliile de design. Din acest motiv, BMW X6 a fost acoperit in varianta VBx2, dezvoltata initial pentru utilizare in aplicatii arhitecturale si stiintifice. Aceasta vopsea poate fi pulverizata si are o reflectare emisferica totala (THR) de un procent, ceea ce inseamna ca inca este considerata "supernegru", cu un nivel mic de reflexie din orice unghi. Astfel, materialele vopsite cu ea par sa-si piarda aparitia tridimensionala - asa cum demonstreaza in mod impresionant la BMW X6.

Vantablack: "cel mai negru negru", dezvoltat pentru aplicatii aerospatiale
Numele Vantablack a devenit deja sinonim cu o intreaga gama de lacuri si vopseluri foarte negre precum VBx2. In primele doua silabe contine un acronim al tehnologiei care permite acest negru profund, care vine de la Vertically Aligned Nano Tube Array (matrice de nanotuburi aliniate vertical), o matrice realizata din carbon. Fiecare dintre aceste nanotuburi de carbon are o lungime de 14-50 micrometri, cu un diametru de 20 nanometri, de aproape 5.000 de ori mai subtire decat parul uman. In consecinta, aproape un miliard de aceste nanotuburi de carbon aliniate vertical intra intr-un centimetru patrat. Orice sursa de lumina incidenta pe aceasta suprafata este absorbita aproape complet, nu reflectata, si este transformata eficient in caldura.

Initial, aceasta tehnologie a fost dezvoltata pentru acoperirea componentelor utilizate in spatiu. Intrucat Vantablack poate fi aplicata la temperaturi de pana la 430 de grade Celsius, este potrivita pentru materiale delicate precum aluminiu, iar componentele optice acoperite cu Vantablack permit observarea stelelor slabe si a galaxiilor indepartate ce sunt greu de detectat prin lumina imprastiata de soare. Prima generatie de Vantablack, introdusa de Surrey NanoSystems in 2014, absorbea pana la 99,965% din lumina, eliminand astfel aproape complet reflexia si lumina imprastiata.

  • Interviu cu Ben Jensen, inventatorul Vantablack si fondatorul Surrey NanoSystems

Care a fost primul tau gand cand ai abordat ideea de a oferi o finisare Vantablack unui BMW X6?
Ben Jensen: Sincer sa fiu, am primit cereri de la majoritatea producatorilor auto mari, aproape din ziua cand am lansat materialul original in 2014, dar mereu am spus "nu". Acest lucru s-a datorat si faptului ca am avut un material potrivit doar cand am venit cu VBx2. Cand am fost abordati de BMW, inca eram destul de ezitanti daca sa incercam. Dar noul X6 a aratat atat de diferit incat ni s-a parut ca este alegerea cea mai buna.

V-ati indeplinit asteptarile?
Jensen: Cred ca asteptarile noastre au fost depasite. BMW X6 in Vantablack arata absolut fantastic. Ne-am dat seama si ca nu ar fi functionat daca am fi utilizat materialul original, pentru ca privitorul ar fi pierdut orice sentiment de tridimensionalitate. VBx2, cu capacitatea sa de reflexie de 1%, ofera suficiente indicii ale formei. Adaugati la aceasta contrastul dintre suprafata negru mat si detalii precum grila Iconic Glow, faruri si geamuri - totul este realizat superb.

Vorbind ipotetic, iti poti imagina Vantablack VBx2 devenind o optiune de finisare obisnuita pentru oamenii care cumpara un automobil in viitor?
Jensen: Cred ca a functionat foarte bine la BMW X6 datorita dimensiunii masinii, formei sale distinctive si a cat de impunatoare este. Daca aplici o vopsea ca aceasta pe un automobil conventional, lipsit de un design distinctiv, probabil ca ar lipsi impactul. In plus, dezvoltarea unei vopsele auto Vantablack VBx2, suficient de rezistenta la utilizarea cotidiana, este o provocare tehnologica imensa.

Cu toate acestea, Vantablack are deja un rol important in tehnologia auto avansata...
Jensen: Intr-adevar, materialul este utilizat acum din ce in ce mai mult in diferite tipuri de echipamente cu senzori bazati pe laser pentru sisteme de asistare a condusului si tehnologii pentru condus autonom, de exemplu. Folosim aceasta solutie pentru ca lumina solara poate cauza o degradare a performantelor la aceste sisteme. Un strat Vantablack elimina aceste probleme si rezultatul este o crestere a sigurantei.

  • Interviu cu Hussein Al Attar, director de creatie pentru design auto la Designworks si designer responsabil pentru noul BMW X6

Ce inseamna pentru tine ca BMW X6 al tau este primul automobil din lume ales pentru un asemenea proiect de catre producatorii Vantablack?
Al Attar: Prima data am auzit de Vantablack in urma cu cativa ani - si am fost absolut fascinat de tehnologie de atunci. Asa ca, pentru mine, este o mare realizare. Cand colegii mi-au spus despre o posibila colaborare acum cateva luni, am fost foarte fericit.

Ce face ca BMW X6 sa fie automobilul perfect pentru acest proiect?
Al Attar: Intern, deseori ne referim la BMW X6 ca fiind "Bestia". Cred ca acest lucru spune tot. Finisarea Vantablack VBx2 accentueaza acest aspect si face BMW X6 sa arate foarte amenintator. Mai mult, BMW X6 a fost mereu cel mai provocator si imposibil de ignorat model din portofoliul nostru. Asa ca de ce sa nu accentuam acest lucru si mai mult, cu o finisare care pur si simplu capteaza atentia privitorului? La urma urmelor, asta a insemnat BMW X6 dintotdeauna.

Dar finisarea Vantablack face obiectele sa para bidimensionale. Nu o face sa fie vopseaua cea mai nepotrivita pentru o masina, in special pentru una cu designul expresiv precum BMW X6?
Al Attar: Da, exista o anumita contradictie inerenta. Dar exact acest lucru o face interesanta si explica de ce BMW X6 este automobilul perfect pentru acest proiect. In plus, Vantablack VBx2 deschide noi posibilitati pentru noi, ca designeri. De multe ori preferam sa vorbim despre siluete si proportii decat de suprafete si linii. Invelisul Vantablack VBx2 are in vedere aceste aspecte fundamentale ale designului auto, fara a se distrage atentia de la lumina si reflexii. Sunt foarte mandru de cat de frumos este noul BMW X6, inclusiv suprafetele sale indraznete si expresive. Dar cea mai remarcabila evolutie fata de predecesor priveste proportiile sale. Iar aceasta este exact ceea ce subliniaza Vantablack, desi intr-o maniera destul de neasteptata.

Vorbind ipotetic, iti poti imagina Vantablack VBx2 devenind o optiune de finisare obisnuita pentru oamenii care cumpara un automobil in viitor?
Al Attar: Categoric. Conducatorii BMW X6 sunt printre cei mai extrovertiti si cu spirit liber clienti ai nostri. Daca cineva opteaza pentru o optiune de vopsea Vantablack, atunci va fi, fara indoiala, un client BMW X6.

A treia generatie BMW X6 debuteaza in noiembrie 2019
Cea mai noua intruchipare a automobilului care a pus bazele segmentului inovator si distinctiv al Sports Activity Coupe-urilor (SAC) va avea premiera mondiala la editia 2019 a Salonului Auto de la Frankfurt, intre 12 si 22 septembrie. Lansarea in showroom va incepe la putin timp dupa aceea, in noiembrie 2019. A treia generatie BMW X6 utilizeaza un limbaj de design precis si exclusiv pentru a sublinia aparitia sa increzatoare si dominanta. In plus, tehnologia sa avansata pentru trenul de rulare si sasiu este combinata cu numeroase inovatii pentru a oferi o experienta a condusului deopotriva sportiva si luxoasa. Asemenea predecesorilor sai, noul BMW X6 este produs la uzina BMW din Spartanburg, in SUA.

Vizualizari: 2518