rss

Noul Mitsubishi Pajero - De 4x4 ori adrenalina

  1. 08/12/2006
  2. Tags: 4x4, Pajero
A patra generatie a lui Pajero impresioneaza prin rafinament si, chiar daca pare greu de crezut, printr-un comportament off-road chiar mai bun decat al precedentei versiuni.
Mitsubishi a decis ca este momentul sa schimbe gama sa 4x4 pentru a oferi un suflu proaspat intr-un segment in plina dezvoltare, lucru demonstrat de faptul ca in ultimii cinci ani a inregistrat la nivel mondial un spor de 78% in ceea ce priveste vanzarile. Si a facut-o in mai putin de 12 luni.
A lansat mai intai L200, iar acum, iata, a sosit momentul sa prezinte noua generatie pentru Pajero. Un model care in 25 de ani a devenit o veritabila legenda in segmentul off-roaderelor, reusind un total de peste 2,5 milioane de exemplare vandute, si care a ajuns la a patra generatie, care, sustin oficialii constructorului nipon, va reprezenta unul dintre elementele-cheie pentru viitorul companiei.
Oamenii de marketing de la Mitsubishi au fixat ca tinta anuala pentru Europa cifra de 25.000 de exemplare, iar daca o vor atinge vor putea sa se laude cu faptul ca detin o cota de 25% din piata acestui segment de automobile.

In momentul in care s-a decis relansarea acestui automobil, s-a plecat de la faptul ca rata loialitatii clientilor de Pajero este de 70% in Europa. O cifra care impunea un set de obligatii legate de asteptarile consumatorilor, ale caror viziuni legate de lucrurile bune sau perfectibile ale vechiului model trebuiau respectate. Asa incat, ideea a fost ca noua versiune sa reprezinte o evolutie si nu o revolutie pentru Pajero in special in ceea ce priveste arhitectura si designul.  Iar faptul ca imaginea sa generala isi are originile in a doua generatie, lansata in 1979, ale carei tuse patratoase au fost usor indulcite, devenind mai elegante si rafinate, in ton cu noile tendinte stilistice, este un exemplu in acest sens.
Noul Pajero isi pastreaza insa simplitatea care sugereaza fiabilitate si robustete, respectand faptul ca aceste calitati reprezinta principala atractie pentru clientul tipic, care foloseste masina cu precadere in off-road, in activitatea zilnica sau pentru propria placere, transporta obiecte voluminoase si foloseste carligul de remorcare. Cu alte cuvinte, cauta mai degraba un off-roader veritabil, decat o masina 4x4 pentru sosea.

Partea frontala, care beneficiaza de o grila cromata noua, faruri redesenate (care pot fi achizitionate si in varianta cu xenon), ca si linia laterala moderna confera insa noului Pajero un plus de echilibru si eleganta. Merita amintita, la capitolul schimbari, si zona spate, redesenata, si care, prin coborarea rotii de rezerva cu 50 de mm si dispunerea sa centrala ofera acum o vizibilitate imbunatatita. In plus, amintind ca noul Pajero a preluat de la vechea versiune, in functie de specificatie, intre 22 si 26% dintre componente, am remarcat coborarea nivelului zgomotelor cu 15%, intarirea caroseriei, nivelul ridicat de siguranta pasiva si activa (Mitsubishi estimeaza ca masina va obtine 4 stele la testele Euro NCAP), motoarele noi si rafinate, tractiunea integrala imbunatatita, sistemele de asistenta de ultima generatie precum si dotarile de lux ale masinii.

Un pas urias in ceea ce priveste designul si calitatea am descoperit si la interior. Acum, Pajero nu mai este doar o masina robusta si fiabila pe teren accidentat, ci si o masina de strada bine echipata, care poate gazdui sapte pasageri in deplin confort. Designul bordului a fost modificat, noile ceasuri analogice oferind un aspect sportiv si atragator, iar consola centrala aminteste de modelele premium din clasa SUV. De asemenea, la categoria noutati trebuie trecute scaunele redesenate, materialele mai bune si dispunerea mai buna a instrumentelor utilizate frecvent, cum ar fi climatizarea sau sistemul audio. Acesta din urma, un element premium, a fost conceput special pentru acest model de firma americana Rockford Acoustic, ofera 12 difuzoare si 860 W, si permite fiecarui ocupant al masinii sa beneficieze de un nivel de calitate maxim in ceea ce priveste acustica.

Un evident plus la capitolul gadgets, asa cum este si sistemul Mitsubishi Multi Communication System (MMCS), care ofera un hard disk cu 30 GB de memorie, afisaj touch-screen si gazduieste sistemul de navigatie, memoreaza harti, fotografii sau muzica. Sau, ca sa mai consemnam doua premiere, camera video posterioara pentru mersul in marsarier, precum si un sistem DVD pentru pasagerii din spate.
Desi s-au facut pasi foarte mari in privinta aspectului si a dotarilor, principala trasatura a lui Pajero ramane comportamentul excelent off-road, indiferent ca este vorba despre versiunea cu cinci sau despre cea cu trei usi. Pentru aceasta, masina beneficiaza de o versiune noua a sistemului All Wheel Control (AWC) cu Super Select 4WD-II, care poate fi setat in patru moduri, cu diferential central blocabil, si, in premiera, noul diferential spate blocabil, care se cupleaza automat la viteze mai mici de 6 km/h, in situatii critice. Aceste sisteme, la care se adauga sistemul de control al tractiunii si stabilitatii ASTC si arhitectura caroseriei ranforsate, cu console scurte, permite un comportament excelent in cele mai dificile situatii off-road.

Unghiul de atac este similar pentru cele doua versiuni de caroserie, in timp ce varianta scurta, cu trei usi, este avantajata la unghiul de degajare, cu 34,9 grade, fata de 25,0 grade in cazul celei lungi. Amatorii de off-road vor beneficia si de faptul ca masina poate intra 70 de centimetri in apa si de o capacitate maxima de tractare de 3.300 kg, atuuri extrem de importante atunci cand vine vorba despre clientii acestui segment de automobile.

Pajero va beneficia de doua variante de motorizare. Una este reprezentata de noul turbodiesel cu injectie directa common-rail, de 3,2 litri. Acesta dezvolta fie 160 CP si 381 Nm daca este cuplat la cutia manuala cu cinci trepte, fie 170 CP si 373 Nm atunci cand este asistat de cutia de viteze automata cu cinci trepte. Masina poate fi echipata si cu motorul V6 pe benzina, de 3,8 litri, preluat de la modelul Eclipse si care dezvolta 250 CP si 329 Nm, dar acesta va fi disponibil initial doar pe cateva piete.
Am pus la incercare noul Pajero in Spania, pe circuitul de teste al celor de la Mitsubishi, acolo unde sa calesc inclusiv modelele pentru celebrul rally-raid Dakar. Din Barcelona si pana la complexul Les Comes, am avut parte de trafic urban, pe autostrada, dar si pe inguste si virajate drumuri de munte. Gratie vizibilitatii foarte bune ai mereu controlul, iar directia precisa iti permite sa desenezi traiectorii precise. Tinuta de drum este mai buna acum, raportata la vechea generatie, chiar si in varianta cu doua roti motrice, iar in aceea 4x4 iti da senzatii apropiate de cele ale unui SUV. Evident, este loc de mai bine, dar, am mai spus-o, aceasta nu este o masina pentru cei care vor sa se deplaseze zi de zi la locul de munca sau pe care sa o folosesti pentru a-ti duce copilul la gradinita sau scoala. De altfel, chiar si motorul, care nu este deloc unul sportiv, iti arata, franc, acest lucru, inca de la primele momente in care incerci sa te transformi in pilot de curse pe autostrada.

Pe traseele de la Les Comes insa, am avut parte de un adevarat regal. Am inceput cu parcursul „verde”, mai rapid si mai putin dur. In fine, este discutabil conceptul, in conditiile in care parcursul, plin de bolovani ascutiti de mari dimensiuni, cu drumuri virajate si inguste pe pante destul de abrupte, ne-a pus serios la incercare. In momentul in care l-am parcurs insa pe celalalt, al carui cod era „rosu”, prima parte ni s-a parut o adevarata plimbare in parc. Sute de metri pe o stanca inclinata, cu masina la 45 de grade, alte zeci in coborare pe pante pe care le-ai urca cu greu cu piciorul, de-a lungul carora doar centura te oprea sa nu ajungi pe parbriz si simteai parca faptul ca ai in carca masina, sleauri, pod de barne, poteci pe marginea unor adevarate hauri sunt numai cateva repere ale unui traseu de-a lungul caruia nivelul de adrenalina a fost la cote maxime. Pajero a fost imperial, a trecut relaxat orice proba, si, la final, doar noi, participantii la test, resimteam efortul pe care il facuse. Erau sub 10 grade si batea vantul, dar transpirasem serios, iar mainile ne dureau de atata incordare la fel de tare precum o faceau, probabil, dupa o ora de exercitii la sala. Insa nu cred ca este cineva care ar raspunde negativ unei invitatii de a mai trai din nou aceasta experienta.
Vizualizari: 5281