Opel Astra Sedan: Go East!
- 10/11/2007
-
Tags:
Astra, Opel, Sedan
Cincizeci de ani de comunism si cateva lupte interetnice au fost suficiente pentru ca majoritatea statelor din Estul Europei sa fie in permanenta cu un pas in urma celor de la Apus, insa cel mai grav lucru tine de faptul ca popoarele rasaritene au facut din aceasta situatie fie o metoda de autoflagelare psihologica, fie un “medicament” de stabilizare a unei stari de resemnare.
Nimic mai gresit, mai ales in aceste momente, fiindca, va vine sa credeti sau nu, suntem mult mai importanti pentru tarile civilizate decat va lasa televizorul sa banuiti.
Aici ar fi enorm de multe de discutat, insa sunteti pe un site auto si asta inseamna ca trebuie sa facem referiri la industria de profil, o industrie care a constatat, spre exemplu, ca, intr-un interval de cinci ani (din 2002 pana in 2007), vanzarile auto din Europa Centrala si de Est au crescut cu peste 100%, de la 2,7 milioane de unitati la 5,5 milioane de unitati.
In aceste conditii, cei mai importanti jucatori au devenit extrem de interesati de gusturile noastre la nivel de modele de volum, si nu le-a luat mult sa constate ca suntem innebuniti dupa sedan-uri familiale (in Turcia si Rusia, doua dintre cele mai vizate zone de desfacere a produselor, clientii clasei compacte opteaza in 67% din cazuri, respectiv 65% din cazuri pentru un model cu patru usi).
Bineinteles, Opel, ramura europeana a lui General Motors, nu putea lipsi de la acest festin – mai ales in conditiile in care cota sa de piata a crescut in Europa de Est de la 4,35% la 8,9% – si, dupa ce l-a prezentat oficial la salonul auto de la Istanbul in noiembrie anul trecut, l-a adus pe Astra Sedan in aceeasi tara pentru primele impresii culese din spatele volanului.
Inainte insa de a va spune ce este cu aceasta masina (produsa, incepand cu 23 august, la Gliwce, Polonia), merita mentionat ca ea este cea de-a sasea versiune a gamei Astra – dupa cele in cinci usi, combi, GTC, coupe-cabrio si monovolum –, avand la baza platforma tehnica cu ampatament lung a lui Astra Station Wagon si fiind, in definitiv, o versiune Astra in cinci usi careia i s-a adaugat un portbagaj extern mai mult decat spatios.
Nu inteleti gresit: spre deosebire de alte modele mai vechi din acest segment, ce pareau ca au un cufar sudat de hayon, profilul masinii este unul chiar reusit in zona critica a montantului posterior, curba plafonului imbinandu-se armonios cu linia portbagajului scurt si adanc.
Mai putin reusit este insa posteriorul, destul de "sec" in comparatie cu expresivitatea cu care ne-a obisnuit restul designului exterior, insa cei care vor opta pentru un Opel Astra Sedan vor fi mult mai fascinati de ceea ce se ascunde in spatele capacului de metal, anume spatiul de depozitare de 490 de litri.
Asadar, concediile, cumparaturile de la hypermarket si aprovizionarea cu produse de la tara sunt ca si rezolvate, precum si transportul rudelor in conditii confortabile, o mare parte din acest merit revenindu-i ampatamentului de 2,70 m.
In rest, habitaclul este la fel de familiar ca si cel al oricarui alt Astra, cu consola centrala masiva si, in ciuda oceanului de butoane, destul de ergonomica, bordul acoperit cu plastice de buna calitate si volanul gros, ce finalizeaza o pozitie a corpului in care relaxarea a triumfat in fata sportivitatii.
De fapt, nu are nici un sens sa te lupti pentru a scoate untul din aceasta masina, pentru ca, nici in versiunea cu motor pe benzina de 1,8 litri si 140 CP, nici in cea diesel de 1,3 litri si 90 CP (doar doua din cele patru motorizari puse deocamdata la dispozitie, va urma inca un diesel de 1,7 litri cu 125 CP), ea nu da semne ca ar putea furniza vreo surpriza celor setati sa-i descopere calitatile dinamice.
Ambele motoare se cer tinute in ture pentru a obtine acceleratii si reprize cat de cat viguroase, directia nu este tocmai un exemplu de precizie (chiar daca obtine o bila alba pentru doza de feeling), iar ruliul, chiar si pe virajele mai largi, este destul de pronuntat.
La randul lor, transmisiile manuale au treptele etajate destul de lung, favorizand calatoriile relaxante pe autostrada si pe cele in conditii de trafic linistit, iar suspensiile destul de moi vor sosi ca o binecuvantare pentru cele mai sensible funduri, in special pe drumurile cu piatra cubica sau mai prost asfaltate (care, trebuie sa recunoastem, trebuiesc cautate in Turcia).
Sigur, compacta Opel poate fi echipata cu sistemul inteligent de control al activitatii sasiului IDS, precum si cu un set de jante din aliaj cu dimensiunea de 16 inch, astfel incat sa evite un impact direct cu imaginea de produs dedicat celor care se indreapta cu pasi repezi spre anii pensionarii, insa impresia generala lasata este ca, daca acasa nu te asteapta cu drag o sotie si cel putin doi copii, aceasta nu este masina pentru tine. Doar daca nu cumva esti un estic care, in afara obsesiei de a burdusi autoturismul cu aproape orice articol de pe lista cu dotari optionale (de la faruri bi-xenon si asistenta la pornirea in rampa la sistemul de incalzire "Quickheat" si senzorii de parcare), este convins ca doar un sedan precum cele din “gasca” acestui Opel Astra ii poate respecta statutul si pozitia sociala ocupata...