© 2024 Auto.ro
Un ulei auto nu este un simplu lubrifiant care face ca piesele de motor sa aiba o frecare minima. Ci este o solutie care trebuie sa raspunda la 6 cereri esentiale ale unui motor. Iata la ce sarcini este supus un ulei auto din interiorul motorului.
Ungere
Principala sarcina pe care o are un ulei auto este de lubrifiere. Uleiul formeaza o pelicula care acopera piesele interne aflate in miscare, iar aceasta pelicula face ca frecarea sa fie mult mai usoara. Uleiul trebuie deci sa raspunda la cerintele de ungere, atat la temperaturi mici, cat si ridicate. Si sa-si pastreze aceasta capacitate de lubrifiere chiar si dupa 10.000 de kilometri parcursi, ceea ce nu este deloc usor.
Racire
O alta trasatura a uleiul de motor este racirea motorului. Aparent, specialistii spun ca in jur de 25% din caldura emanata de motor in urma arderii interne si a frecarii dintre piese este eliminata de circulatia uleiului in motor. De retinut ca uleiul de motor trebuie sa raceasca motorul la niste temperaturi foarte inalte. De exemplu, daca temperatura apei este de 90 de grade, temperatura uleiului din motor este mult mai mare. De aceea, unele masini au si radiator de ulei.
Curatare
Pe langa ungere si racire, un ulei auto mai trebuie sa si curete interiorul motorului. Mai precis, uleiul are anumiti aditivi de curatare, care aduna depunerile, spanul sau alti elementi de contaminare, fie din carburant, fie din lichidul de racire, si sa le transmita in filtru. Aici, filtrul de ulei preia mizeria si uleiul reia traseul mai departe, curatand in continuare motorul.
Compresie
Uleiul are si rol de etansare si compresie. Adica un motor produce compresie datorita uleiului care este inter piston si camasa. Asta inseamna ca uleiul trebuie sa reziste la presiuni uriase in timp, atat la temperatura joasa, cat si la temperaturi foarte ridicate. Daca uleiul isi pierde aceasta proprietate, motorul va consuma mult si arderea se va face ineficient.
Anticoroziune
Inca o sarcina a uleiului de motor extrem de importanta este trasatura anticoroziva. Adica uleiul care circula prin motor trebuie sa protejeze piesele interne care sunt din otel impotriva ruginii. Daca un ulei nu este bun, nu va forma o pelicula uniforma pe elementele interne iar acestea risca, in timp, sa oxideze sau sa rugineasca. Uleiul are in compozitie aditivi care trateaza suprafata elementelor metalice si previn rugina.
Agent de forta
Un ulei auto are si proprietati hidraulice. Aceasta proprietate se numeste "agent de forta" si este utilizata de motoarele cu intinzator de lant hidraulic sau axe cu came variabile. Mai precis, uleiul nu trebuie sa se comprime, ci trebuie sa produca presiune la prima pornire a motorului, cand acesta este rece, astfel incat intinzatorul de lant de distributie sau axele cu came sa functioneze cum trebuie.