© 2025 Auto.ro
Pe ansamblul pietei, livrarile totale
de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) inregistreaza, dupa 7 luni
din 2014, o crestere de 30,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut,
potrivit unui comunicat APIA. In interiorul acestei cresteri, avem
autoturismele cu +32,7%.
Acelasi trend ascendent se remarca si pe plan european, principalele tari europene inregistrand cresteri ce
consolideaza un trend ascendent pentru 2014 (datele dupa 7 luni sunt: Franta
+1,9%, Germania +3%, Italia +3,6%, Spania +16,6%, UK +10,1%).
Vanzarile din Romania sunt sustinute
de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (71% din volumul total
inregistrat pe primele 7 luni din 2014), desi in luna iulie raportul persoane
fizice/persoane juridice este mai echilibrat (36% vs. 64%).
In primele 7 luni ale anului,
inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu circa 7% (9.300 unitati) comparative
cu aceeasi perioada din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (119.200 unitati in
2014) ramane ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3 ori mai
mare), desi in scadere fata de 2013 (cand raportul a fost de 4,3 rulate la unul
nou).
In ceea ce priveste productia
nationala, comunicatul APIA mentioneaza ca in primele 7 luni ale anului 2014
s-a realizat o productie de 246.227 de autovehicule, cu 8,8% mai putine decat
in perioada similara a anului anterior. Dintre acestea, 209.701 unitati (85%)
sunt produse de catre Dacia, 36.521unitati (14,8%) de catre Ford si 5 unitati
de catre Roman Brasov. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster
(99.485 unitati), urmata de Dacia Logan (54.795 unitati), Ford B-Max (36.521
unitati), Dacia Sandero (29.681 unitati)
si Dacia Logan MCV (25.740 unitati).
In aceasta perioada au fost exportate un numar total de 227.867 unitati, inregistrandu-se o crestere de 1,1% fata de perioada similara din 2013. In luna iulie 2014, APIA consemneaza un numar de 34.327 unitati exportate.
Cel mai exportat model in primele 7
luni a fost Dacia Duster (95.564 unitati), urmat de Logan (45.582 unitati) si
Ford B-MAX (36.521 unitati).
In ceea ce priveste volumul vanzarilor
in primele 7 luni ale anului, comunicatul APIA mentioneaza un total de 57.019
unitati, in crestere cu 30,9% fata de perioada similara din 2013, situatie
datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +32,7% (+47% cele
autohtone si +27% cele din import). Cu toate acestea, luna iulie a inregistrat
o scadere de cca. 5% a vanzarilor fata de luna iunie.
La autoturisme, top-ul pe marci dupa 7
luni din 2014 este condus de catre Dacia, cu 16.302 unitati vandute (34,1% din
total), urmata de Volkswagen (4.723 unitati / 9,9%), Skoda (4.374 unitati /
9,1%), Ford (3.313 unitati / 6,9%), Renault (3.175 unitati / 6,6%) si Opel
(2.161 unitati / 4,5%).
Pe modele, situatia ramane
neschimbata, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna iulie (dar si
dupa sapte luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia
si Volkswagen Golf).
APIA observa faptul ca la jumatatea
anului majoritatea segmentelor inregistreaza cresteri importante, in special pe
segmentele de volum (B +54,3%, C +35% si SUV +18,9%), scaderi consemnandu-se pe
segmentele cu volume reduse, precum Executive (13,5%), Monovolum (13.1%) si
Sport (36%).
In functie de tipul de combustibil,
APIA consemneaza dupa sapte luni din 2014 o pondere de 54,6% pentru motoarele
diesel, in usoara crestere fata de 2013, cand acestea erau in proportie de
53,6%.
Per total, cu datele inregistrate in
luna iulie 2014, se consemneaza un numar de 13 luni consecutive de crestere
fata de lunile similar din anul precedent, ceea ce indica, la prima vedere, o
consolidare a evolutiei pozitive din ultima perioada, remarcata inclusive la
nivel European.
Totusi, APIA trage un semnal de
alarma, remarcand faptul ca aceste volume cuprind si unitati ce fac obiectul
comertului intracomunitar. In acest context, datele communicate de catre INS si
cele privind inmatricularile efective in Romania, arata o situatia a pietei mai
putin optimista, deoarece cifra de afaceri din comertul cu autovehicule
inregistreaza la 6 luni o crestere de doar 4,7% in timp ce numarul de
autoturisme noi si inmatriculate in Romania (in sapte luni) este cu cca. 17%
mai mic decat vanzarile realizate. Desi datele sunt pozitive, in piata exista
un optimism moderat fata de continuarea acestei evolutii, in conditiile in care
cresterea volumelor nu se datoreaza, in principal, derularii in aceasta
perioada a programului “Rabla”, pe fondul unei evolutii in scadere a
interesului pentru acest program.
In acest context, continua sa
actioneze in piata masuri cu caracter negativ precum limitarea
deductibilitatii TVA si cea a amortizarii pentru achizitia de autoturisme de
catre persoane juridice, dar si nefiscalizarea comertului cu autovehicule rulate
din import (TVA, impozite etc.), acestea favorizand importul de autovehicule
rulate in detrimental celor noi.
APIA subliniaza nevoia unui cadrul
legal care sa stimuleze achizitia de autovehicule care incorporeaza tehnologii
avansate, orientate catre eficienta si protectia mediului deoarece acestea
polueaza mai putin sau deloc, contribuind, totodata si la cresterea gradului de
siguranta rutiera precum si de masuri eficiente de limitare a evaziunii fiscal din
domeniul comertului cu autovehicule rulate.