© 2025 Auto.ro
Pe ansamblul pietei, livrarile totale
de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) inregistreaza, dupa 9 luni
din 2014, o crestere de 26,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit
unui comunicat transmis de APIA. In interiorul acestei cresteri, autoturismele
au inregistrat o evolutie de +27%. Aceeasi evolutie pozitiva se remarca si pe
plan European, principalele tari inregistrand cresteri ce consolideaza un tren ascendant
pentru 2014 (datele dupa 9 luni fiind: Franta +2,1%, Germania +2,9%, Italia
+3,6%, Spania +17,2%, UK +9,1%).
In Romania, in continuare vanzarile
sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, acestea
reprezentand 71% din volumul total inregistrat pe primele 9 luni din 2014. In
interiorul acestei valori medii anuale, APIA remarca faptul ca ponderea
achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna
mai la 31% in luna septembrie.
Inmatricularile de autoturisme rulate
au scazut cu cca. 3,9% (6.500 unitati) comparativ cu aceeasi perioada din 2013.
Cu toate acestea, volumul lor (cca. 160.000 unitati in 2014) ramane ridicat comparative
cu cel au autoturismelor noi (cca. 3 ori mai mare), desi in scadere fata de
situatia din 2013 (cand la 9 luni raportul a fost de 4 rulate la unul nou).
Dupa 9 luni din 2014, APIA remarca o
productie de 287.413 de autovehicule, cu 6,7% mai putin decat in perioada
similara din 2013. Dintre acestea, 244.072 unitati (85%) sunt produse de catre
Dacia, 43.336 (15%) de catre Ford si 5 unitati de catre Roman Brasov. Volumele
cele mai mari dupa 9 luni le-au inregistrat Dacia Duster (119.443 unitati, din care
17.766 in luna septembrie), urmata de Dacia Logan (61.043 unitati, din care
5.472 unitati in septembrie), Ford B-MAX (43.336 unitati, din care 4.781 in
septembrie), Dacia Sandero (32.951 unitati) si Dacia Logan MCV (20.675
unitati).
Au fost exportate in luna septembrie
2014 un numar de 34.181 unitati, ceea ce face ca dupa noua luni din 2014 sa
consemnam un export total de 266.352 unitati, adica o scadere de 2,1% fata de
perioada similara din 2013. Cel mai exportat model dupa 9 luni din 2014 este
Dacia Duster (114.019 unitati), urmat de Logan (51.179 unitati) si Ford B-MAX
(43.316 unitati).
Cu un volum total de 9.128 unitati in
luna septembrie, APIA remarca faptul ca, fata de luna similara a anului trecut,
s-a inregistrat o crestere cu cca. 12% a vanzarilor, ceea ce faca ca, la un
volum total de 73.602 unitati dupa 9 luni din 2014, sa se inregistreze o
crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 26,8%, situatie datorata in
special autoturismelor, care au inregistrat +27% (+28,1% cele autohtone si
+26,5% cele din import).
La autoturisme, topul pe marci dupa 9
luni din 2014 este condus de catre Dacia, cu 20.213 unitati vandute (32,9% din
total), urmata de Volkswagen (6.369 unitati/10,4%), Skoda (5,752 unitati/9,4%),
Ford (4.365 unitati/7,1%), Renault (4.188 unitati/6,8%) si Opel (2.786
unitati/4,5%).
In ceea ce priveste topul pe modele,
Dacia Logan este cel mai bine vandul model in luna septembrie (dar si dupa 9 luni
din 2014), urmat de Dacia Duster, Volkswagen Golf, Skoda Octavia si Dacia Logan
MCV.
Analizand segmentarea pe clase,
situatia la noua luni arata faptul ca majoritatea segmentelor (in special cele
de volum, respective B si C) inregistreaza cresteri importante (peste 30%),
scaderi consemnandu-se pe segmentele cuprinzand autoturisme aflate in gama de
pret superioara (Executive -8% si Sport -38%).
In functie de tipul de combustibil,
dupa noua luni din 2014, motoarele diesel au o pondere de 55,3%, in crestere
fata de 2013, cand aceasta era de 52,9%. Se mentine numarul de 8 marci si respective
7 modele din primele 10 care au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel
peste ponderea media a vanzarilor totale (55,3%), unele modele avand ponderi
ale motorizarii diesel care depasesc 75% din vanzarile totale ale respectivului
model.
APIA concluzioneaza, consemnand un
numar neintrerupt de 15 luni consecutive (din iulie 2013) de crestere fata de
lunile similar din anul precedent. Totusi, aceste volume nu inseamna in mod
automat si cresterea afacerilor, daca ne uitam si la datele comunicate de catre
Institutul National de Statistica. Conform INS, cresterea cifrei de afaceri in
comertul cu autovehicule dupa 8 luni din 2014 era de numai 4,8% fata de aceeasi
perioada din 2013 (fata de +29% cat a fost cresterea numarului de unitati
vandute).
Pe de alta parte, autovehiculele
rulate importate continua sa intre in numar important (de 3 ori mai mare decat
cele noi) in parcul national, in conditiile in care nefiscalizarea comertului
cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc.) ramane un subiect
nerezolvat de ani de zile si care favorizeaza, in mod evident, importul de
autovehicule rulate in detrimentul celor noi.
Fata de recenta atentionare a Comisiei
Europene adresata Romaniei pentru depasirea limitelor emisiilor poluante in
marile orase din tara, APIA atrage din nou atentia asupra necesitatii unui
cadru legal care sa stimuleze in mod real achizitia de autovehicule care
incorporeaza tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau
care folosesc combustibili alternative), orientate catre eficienta si protectia
mediului deoarece acestea polueaza mai putin sau deloc, contribuind totodata si
la cresterea gradului de siguranta rutiera. De asemenea, complementar, sunt
necesare masuri eficiente de limitare a evaziunii fiscal din domeniul
comertului cu autovehicule rulate.