© 2025 Auto.ro
Piata auto a inregistrat o scadere la un nivel care nu a mai fost atins din 1999, in contextul crizei financiare globale, astfel ca inmatricularile de masini noi din primele 11 luni ale 2008 au scazut cu 53% fata de aceeasi perioada din 2007.
,,Ultimele date referitoare la piata auto din Europa, arata o
deteriorare continua a pietei, cu scaderi ce nu s-au mai intalnit din
'99 incoace. Astfel, daca la nivelul UE 27, inmatricularile de
autoturisme noi din luna noiembrie 2008 au fost cu circa 26% mai mici
decat cele din noiembrie 2007 (cu o scadere generala la 11 luni de
7,1%), in Romania inregistram un volum cu circa 53% mai mic decat cel
din 2007 (numai 13.700 unitati fata de 29.000) si cu o scadere generala
de 7,5% la nivelul celor 11 luni" potrivit comunicatului APIA.
Principalele cauze ale scaderilor din ultima perioada au fost
determinate atat de criza financiara globala care se resimte intr-o
anumita masura si in Romania, in special in ceea ce priveste
restrangerea creditului, dar mai ales intrarilor masive de vehicule
uzate, care pana la mijlocul lunii decembrie au beneficiat de taxe
reduse. Pentru a se redresa, industria auto
are nevoie de o politica sectoriala de descurajare a intrarilor de
autovehicule vechi si poluante, dublata de derularea unui program de
innoire a parcului auto, astfel de masuri fiind avute in vedere peste
tot in lume.
Pe piata din Romania, APIA confirma o scadere cu 39,5% a vanzarilor la autoturismele de productie autohtona.
In ceea ce priveste vanzarile de autovehicule in Romania, in cele 11
luni de pana acum, volumul general al pietei auto este de 308.984
unitati (-7,4%), din care 257.941 (-10,4%) autoturisme, 47.013 (+9,2%)
autovehicule comerciale si 4.030 autobuze (+47.7%).
Totodata, productia nationala in primele 11 luni a cunoscut o crestere
de 8,3% (241.263 unitati) fata perioada similara a anului trecut cu
toate ca in luna noiebrie 2008 piata a suferit o depreciere de pana la
39% fata de noiembrie 2007 a mai precizat APIA. Potrivit Asociatiei in
2008 vehivulele comerciale au atins un volum total de 13.948 unitati
aceasta ducand in mod direct la cresterea pietei.
Potrivit APIA exportul a inregistrat o crestere de 37,6% cu un volum
total de152.322 unitati, in conditiile in care 63% din productia
nationala este destinata exportului care in cea mai mare parte este
reprezentat de Dacia.
Importul de autovehicule in perioada ianuarie-noienbrie 2008 a cumulat
un numar de 221.094 masini fiind in scadere cu 1,5% fata de intervalul
cuprins in primele 11 luni ale anului trecut, scaderea fiind
determinata de segmentul autoturisme (10.208 unitati), care a
inregistrat o scadere de 3,2%.
In ceea ce priveste segmentarea in functie de marca, Dacia, cu cele 81.087 unitati vandute (26,2% cota de piata) se claseaza pe primul loc,
fiind urmata de marca Skoda - 22.432 unitati (cota de piata 7,3%), pe
locu 3 Volkswagen - 22.361 automobile avand o cota de piata de 7,2%
apoi Ford 21.485 unitati, si Renault cu 21.135 masini comercializate
avand o cota de piata de 6,8%, aceste marci ingloband peste 54% din
totalul pietei auto din Romania.
Conform APIA cele mai bine vandute marci sunt Mazda (217%), urmata de
KIA (189%), Cadillac (123%), Jaguar (94%), Suzuki (86%), Subaru (66%),
Maserati (58%), Lancia (55%), Saab (53%) si Smart (50%).
La polul opus,cele mai importante scaderi la 11 luni sunt inregistrate
de catre Geely (-89%), Daewoo (-55,8%), Great Wall (-50%), SsangYong
(-48%), Chrysler cu (-40%), Alfa Romeo (-33%), Renault (-30%), Citroen
(-28%), Peugeot (-26%) si Chevrolet (-25%).
In categoria autovehicule comerciale, Asociatia Producatorilor si
Importatorilor de Automobile prezinta o crestere de aproximativ 9,2% cu
un volum total de 47.013 unitati. Totodata APIA aduce la cunostinta
faptul ca in ultimele luni au existat deprecieri ale pietei in
comparatie cu lunile similare ale anului 2007.
Sursa: Bloombiz