Mission X este un automobil cu doua locuri cu aspect dramatic care si-a sarbatorit premiera pe 8 iunie 2023 – in ajunul vernisajului expozitiei „75 de ani de masini sport Porsche”, care se deschide la Muzeul Porsche din Stuttgart-Zuffenhausen. O data speciala: cu 75 de ani in urma, pe 8 iunie 1948, 356 „Nr. 1” Roadster a devenit primul automobil care purta numele Porsche care a primit autorizatia generala de functionare. Aceasta data a devenit data de nastere a celebrei marci de masini sport.
„Porsche Mission X este un etalon tehnologic pentru masina sport a viitorului. Preia stafeta de la masinile sport emblematice din deceniile trecute: la fel ca 959, Carrera GT si 918 Spyder inaintea lui, Mission X ofera un impuls critic pentru dezvoltarea viitoarelor concepte de automobile”, spune Oliver Blume, Presedintele Comitetului executiv al Porsche AG. „A indrazni sa visam si a construi masini de vis sunt doua fete ale aceleiasi monede pentru noi: Porsche a ramas Porsche doar prin schimbare constanta.”
Michael Mauer, Head of Style Porsche, spune: „Mission X este un angajament clar fata de nucleul marcii. Expresia continua si imbunatatita a identitatii marcii noastre si a produsului este un reper important pentru noi pentru dezvoltarea modelelor noastre de serie. Studiul conceptual simbolizeaza o simbioza a ADN-ului inconfundabil de motorsport, cu o impresie generala de lux.”
Masurand aproximativ 4,5 metri lungime si doi metri latime, conceptul Mission X este un hypercar relativ compact. Cu un ampatament de 2,73 metri, are dimensiunile unui Carrera GT sau 918 Spyder. In scopuri aerodinamice, are anvelope de dimensiuni mixte, cu roti de 20 de inci in fata si roti de 21 de inci in spate.
Design: elemente clasice ale marcii, reinterpretate
Mission X reprezinta apogeul performantei si al luxului modern. In acelasi timp, forma sa sculptata si liniile musculoase demonstreaza ca hipercarurile nu trebuie sa arate agresiv. Caroseria joasa, care are mai putin de 1,2 metri inaltime, este finisata in Rocket Metallic – o culoare eleganta de vopsea, special conceputa pentru acest concept. Elementele de design cu finisaj din tesatura de carbon se gasesc sub linia centurii. Aceste componente sunt lacuite intr-un finisaj satinat si, prin urmare, sunt usor colorate, dar structura lor materiala ramane recognoscibila.
Rotile prezinta detalii elaborate: puntea spate este echipata cu aeroblades aproape transparente, proiectate ca niste turbine, pentru o racire mai buna a franelor. O cupola de sticla usoara, cu un exoschelet din plastic armat cu fibra de carbon, se extinde peste ambii ocupanti. Usile in stil Le Mans sunt atasate la stalpul A si la acoperis; se deschid inainte si in sus. Acest tip de usa a fost folosit anterior pe legendara masina de curse Porsche 917. Un alt punct de atractie este semnatura luminoasa: pentru Mission X, designerii au reinterpretat caracteristica Porsche - luminile in patru puncte. Forma de baza, verticala, a farurilor a fost inspirata de masinile de curse istorice, cum ar fi Porsche 906 si 908 si trasa bine in jos, aproape de sosea. O structura de sustinere de inalta tehnologie incadreaza modulele de lumini cu LED-uri si prezinta elemente inguste expuse pentru luminile de zi si ale indicatoarelor. Cand este activata, lumina se deschide ca un ochi care clipeste. Complet aprinse, farurile dau o senzatie de putere si incredere.
Un bloc luminos intins pe toata latimea masinii, care pare sa pluteasca, caracterizeaza partea din spate a Mission X . Inscriptia Porsche transparenta si iluminata este o caracteristica remarcabila. Lumina spate sculpturala iese, parca suspendata in aer, dintr-o structura de sustinere moderna si se extinde pe toata latimea vehiculului, in patru segmente. In timpul incarcarii, „E”-ul din numele Porsche pulseaza, adaugand un plus de mister.
Un detaliu deosebit este emblema Porsche modernizata, care isi face debutul pe Mission X. Metal pretios periat, o structura tridimensionala de tip fagure, o silueta cabalina redesenata si o culoare aurie mai subtila – la o inspectie atenta, acestea sunt diferentele dintre modelul modernizat al emblemei Porsche si precursorul sau imediat. Cu o executie mai curata si mai moderna, blazonul rafinat simbolizeaza caracterul Porsche. La Mission X, se gaseste pe capota si volan, precum si sub forma monocroma, pe centrele rotilor.
Orientarea catre sofer poate fi vazuta in asimetria interiorului si in conceptul sau de culoare. Cele doua scaune sunt colorate diferit. In afara de placutele din piele in Andalusia Brown, scaunul soferului este Kalahari Grey si formeaza o singura unitate de culoare cu consola centrala si tabloul de bord. Scaunul pasagerului este in nuanta contrastanta Andalusia Brown. Dincolo de carcasele scaunelor CFRP si centurile lor de siguranta in sase puncte integrate in monococa, alte paralele cu motorsport-ul includ volanul deschis, care are comutatoare de mod si padele pentru schimbarea vitezelor. Exista mai multe camere la bord. Inregistrarea incepe imediat ce soferul apasa butonul inregistrare (REC) de pe controlerul multifunctional.
Un alt element important se gaseste pe partea pasagerului, unde exista un sistem de prindere de tip baioneta incorporat in tabloul de bord la care poate fi atasat un modul de cronometru. Pentru Mission X , Porsche Design a creat un modul special de cronometru cu afisaj analogic si digital. Ceasurile sunt proiectate atat pentru circuitele de curse, cat si pentru raliuri si pot afisa, printre alte informatii, timpii pe tur sau datele vitale ale soferului.
Viziune tehnica: note maxime in privinta raportului putere-greutate, forta deportanta si viteza de incarcare
Porsche exemplifica e-performanta, dar este si un pionier in mobilitatea durabila. Noul concept indeplineste ambele obiective pe deplin.
Viziunea noastra: daca Mission X intra in productie de serie, atunci ar trebui
- sa fie cel mai rapid vehicul legal pe Nurburgring Nordschleife;
- sa aiba un raport putere-greutate de aproximativ un PS pe kilogram;
- sa atinga valori ale fortei deportante mult peste cele furnizate de actualul 911 GT3 RS;
- sa ofere performante de incarcare semnificativ imbunatatite cu arhitectura sa pe sistem de 900 de volti si sa se incarce aproximativ de doua ori mai repede decat liderul actual al Porsche, Taycan Turbo S.
Bateria este instalata central, in spatele scaunelor. Acest „aspect e-core” concentreaza masa in centrul masinii. Ca in cazul unei masini cu motor central si propulsie conventionala, aceasta ofera baza pentru o agilitate excelenta.
Predecesori: masini super sport inovatoare de la Porsche
Cea mai rapida masina de serie din timpul sau; primul Porsche de serie care a fost fabricat din fibra de carbon si primul vehicul legal care a depasit recordul de sapte minute de pe Nurburgring Nordschleife – Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) si respectiv 918 Spyder (2013) - au fost modele reper in lumea masinilor super sport. Si asta le face precursoare ale Mission X.
In 1985, Porsche 959 si-a facut debutul ca platforma tehnologica. Motorul sau boxer twin-turbo cu sase cilindri, de 450 CP, combinat cu o caroserie optimizata aerodinamic, a propulsat super-masina sport la o viteza maxima de 317 km/h – recordul mondial al vremii pentru o masina sport de serie.
Cu motorul sau V10 si 612 CP, designul agresiv si, nu in ultimul rand, experienta sa de condus incomparabila, Porsche Carrera GT ramane un etalon printre masinile super sport pana in ziua de azi.
Tehnologia hibrida Porsche a atins un apogeu spectaculos cu 918 Spyder. In septembrie 2013, masina cu doua locuri de 652 kW (887 CP) a fost primul vehicul omologat rutier care a spart bariera de sapte minute de pe cei 20,6 kilometri ai Nordschleife, Nurburgring, completand turul in 6:57 minute. Porsche isi propune sa ramana fidel acestui standard de cea mai inalta performanta electronica: viziunea noastra, in cazul in care Mission X va intra in productie de serie, este ca acesta sa fie cel mai rapid vehicul omologat legal, pe Nurburgring Nordschleife.