Primul test cu Subaru Impreza WRX STi
- 29/01/2008
-
Tags:
Impreza, STI, Subaru, Test-drive, WRX
Noua generatie a Subaru Impreza a fost conceputa inca de la inceput drept o masina care sa faca si volum, nu doar sa atraga prin performante, si sa se bata in special pe piata europeana cu numeroasele modele hatchback care sunt la vanzare. Versiunea de serie a noului Impreza a fost primita cu interes de clientii din Romania, dar toata lumea astepta cu nerabdare versiunile WRX si WRX STi. Cea de-a doua versiune a fost lansata recent pe piata europeana.
Am avut ocazia sa o si punem la incercare, intr-un test scurt, pe circuitul de la Serres, din Grecia. Interesant ca design, avand o lungime de 3,186 km, 9 viraje de dreapta si 7 de stanga, acest circuit a fost o locatie adecvata pentru a ne forma o prima impresie despre calitatile masinii.
Cu siguranta stiti deja amanunte despre designul si dimensiunile noului Impreza, asa ca ne vom rezuma doar sa ne referim la diferentele dintre masina de serie si STi. Acesta din urma are aripile evazate, un spoiler spate mai mare si unul fata cu alt design, care transforma destul de mult aspectul masinii, plus un mic eleron pozitionat deasupra lunetei. Ca dimensiuni, STi este cu 55 mm mai lat decat Impreza si are ecartamentele mai mari cu 45 mm pe puntea fata si cu 40 mm pe puntea spate.
Caroseria versiunii STi difera destul de mult de cea a modelului de serie. Suspensia forteaza caroseria sa suporte forte mai mari, asa ca a fost nevoie de o ranforsare suplimentara. Majoritatea schimbarilor au fost efectuate in partea din spate. Spre deosebire de generatia precedenta, acest nou model avea o mare problema. Fortele generate de suspensie tind sa afecteze partea din spate a caroseriei, distorsionand-o pe laterale. Pentru a impiedica acest lucru, solutia adoptata a fost introducerea pe interior a unor placi de sustinere.
Surprinzator, aceste forte suplimentare actioneaza si asupra puntii spate in sine (ceea ce poate afecta tinuta de drum si manevrabilitatea, pentru ca influenteaza geometria suspensiei in conditii de condus extreme), asa ca si aceasta a fost ranforsata.
In partea frontala, suspensia a fost si ea intarita. O bara rigida a fost montata de la baza stalpilor A si pana la sasiu (desupra rotilor fata). De asemenea, a fost ranforsata si sustinerea radiatorului. Oricum, per total, noul Impreza este mai usor decat cel vechi, in ciuda unui sasiu mult mai rezistent. Renuntandu-se la unele subansamble fata s-au salvat aproximativ 20-25 kg.
Sub caroserie se afla deosebitul tren de rulare Subaru, care conecteaza motorul boxer cu patru cilindri la o tractiune integrala simetrica, care a fost aranjata recent asemanator cu cea quattro de la Audi. Cutia de viteze cu 6 rapoarte este localizata in spatele puntii fata, fiind conectata direct la aceasta si, prin diferential, la puntea spate. Motorul boxer se afla in fata puntii frontale. STi are diferentiale vascocuplante. Suspensia spate multibrat este noua la aceasta generatie a Impreza, cum sunt si bratele de aluminiu ale acesteia. Pe puntea fata suspensia este neschimbata.
Sub capota are un motor, evident, boxer, turbo, de 2.457 cmc si 300 CP care sunt disponibili la 6.000 rpm si un cuplu maxim de 407 Nm la 4.000 rpm. Motorul se afla pozitionat mai jos cu 22 mm, iar diferentialul central este si el mai jos cu 10 mm. Franele Brembo au etrieri cu patru pistoane, iar sistemul de franare este mult mai rigid.
La interior, noile scaune sunt foarte comode, avand suport lateral. Optional, se poate echipa masina cu scaune Recaro. Cam aici se reduc diferentele fata de modelul de serie in ceea ce priveste pozitia la volan, care, apropo, poate fi reglat si pe adancime. Logo-ul STi se regaseste pe praguri si la interior, unde au fost folosite materiale de o calitate mai buna decat la Impreza de serie.
Sa trecem asadar la treaba. Inca de la primul tur de acomodare pe circuitul Serres am remarcat comportamentul liniar al motorului. In jur de 4.000 rpm, unde curbele puterii si cuplului se intalnesc, masina devine mult mai vioaie. Motorul este foarte fericit si la 7.000 rpm, desi un LED rosu se aprinde in mijlocul turometrului, solicitand schimbarea treptei de viteza. Comportamentul motorului si al masinii difera si in functie de controlul dinamic al vehicolului (VDC). In modul Normal, masina este foarte civilizata si poate fi condusa fara probleme de oricine, dar in modul extrem, Sport, devine o adevarata bestie. Am schimbat din mers setarile din discul de comanda de langa schimbator si, accelerand constant, masina a plecat de sub mine, lasand impresia ca ar fi intrat in functiune o a doua turbina, care, bineinteles, nu exista.
Franele se simt solide si eficiente, desi sufera usor la capitolul feedback. Ne-a fost mai greu sa ne dam seama de subtilitatea directiei in cele 5 tururi de circuit pe care le-am facut, insa, ca prima impresie, pare suficient de agila si de precisa pentru o asemenea masina. Am ramas insa impresionati de abilitatea STI-ului de a se lipi pe drum. Foarte greu am ajuns sa imprim un comportament subvirator masinii, aceasta inscriindu-se fara mari probleme pe trasa. In momentul in care fortezi si puntea spate pleca in derapaj nu ai nici o problema sa controlezi masina chiar daca nu ai in dreapta, asa cum ni s-a intamplat noua, un copilot experimentat.
Noi am beneficiat de sfaturile celui mai bun copilot grec, Kostas Stefanis, in varsta de 40 de ani si care, de-a lungul carierei, a alergat ca invitat la Race of Champions in Gran Canaria si pe Stade de France alaturi de Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Steve Blomqvist, Tommi Makinen, Sebastien Loeb, Markku Allen, Miki Biasion, Emanuele Pirro, Armin Schwartz, Carlos Sainz, Francois Delecour, Gilles Panizzi, Valentino Rossi sau Walter Rohrl.
In concluzie, desi am avut parte de numai 5 tururi de circuit la Serres, lucrurile sunt clare. Noul Subaru Impreza WRX STi se anunta o adevarata masina hardcore, care va fi pe gustul pasionatilor. In Romania se vor comercializa doua tipuri de echipari, Impreza WRX STi FQ/LQ si Impreza WRX STi BF, care vor costa 36.500 de euro, respectiv 34.500 de euro, fara taxe. Mai multe detalii va vom oferi pe www.auto.ro dupa un test mai amplu realizat in Romania. Ramaneti pe faza!