Revolutie in clasa mica
- 01/12/2006
-
Tags:
Fiat, Grande punto
Italdesign-Giugiaro si Centro Stile Fiat au folosit din plin limbajul stilistic tipic scolii italiene, cu forme menite sa emotioneze si marcheaza transant si elegant trecerea la o noua era in designul Fiat, una pe care departamentele de marketing si cel de vanzari o asteapta de ceva vreme. Zona frontala aminteste de Maserati, iar daca eliminam bara, grila te duce cu gindul la noile Audi. Zona laterala are ceva din Alfa (inclusiv oglinzile tip sport, montate pe portiere), in timp ce spatele este o interpretare italiana a hatch-back-urilor „New Edge”.
Desi este cea mai mare masina din segment, Grande Punto pare foarte compacta tocmai datorita designului. Noul model are 4,03 metri lungime, 1,68 in latime, o inaltime de 1,49 metri si un ampatament de 2,51 metri. Gratie acestor cifre, ofera o habitabilitate la cel mai inalt nivel in clasa sa. Totusi, in cazul unor persoane cu inaltime peste medie, la drum lung este de preferat ca pe bancheta din spate sa fie plasate doar doua persoane, o restrictie devenita deja clasica pentru un automobil din acest segment.
Exteriorul atragator este completat de un interior pe masura. Impresioneaza placut ergonomia, ca si plansa de bord, care permite un acces facil si intuitiv la comenzi. Scaunele tip sport, profilate, ofera un bun suport lateral si au fost concepute pentru a oferi o pozitie cit mai confortabila. Pozitia la volan este comoda, dar poate fi incardrata si la categoria "sport", aspectul fiind incurajat consistent si de volanul cu cele doua nervuri care ajuta prinderea.
Siguranta a fost si ea una dintre prioritatile celor de la Fiat. Pe linga rezultatul excelent la testele EuroNCAP (cinci stele) trebuie sa amintim ca intre dotari figureaza pina la 7 airbaguri, centuri pretensionate in 3 puncte, ESP, ABS cu EBD si un sistem de frinare menit sa te protejeze in situatii de criza.
Clientii lui Grande Punto vor putea sa-si configureze masina pe masura dorintelor, avand la dispozitie circa 100.000 de combinatii. Astfel ca, teoretic, daca Fiat va reusi cifrele de vanzari estimate, de circa 400.000 de unitati, exista sansa ca pe intregul continent sa gasesti numai 4 masini la fel. De unde aceasta cifra? Nimic mai simplu. Sunt disponibile, la momentul lansarii, doua versiuni de caroserie (3 si 5 usi), 7 motorizari, 5 transmisii, 4 echipari (Active, Dynamic, Emotion, Sport), 35 de tipuri de interior, 6 de jante si 13 culori. Grande Punto propune 7 variante de propulsoare, toate Euro4. Doua dintre acestea sunt pe benzina (1.2 8v de 65 CP si noul 1.4 8v de 77 CP), in timp ce patru sunt turbodiesel- 1.3 Multijet 16v de 75 si 90 CP (ultimul, dotat cu turbina cu geometrie variabila) si 1.9 Multijet de 120 si 130 CP. Gama va fi completata insa de un motor turbo pe benzina de 180 CP, dar si un nou Multijet de 150 CP.
{i-acum sa trecem la treaba. Mai intai am pus la incercare versiunea 1.3 Multijet de 90 CP. Ca sa simti cei 90 CP trebuie sa accelerezi in zona 2.500 - 3.500 rpm, aspect deloc deranjant din cauza decibelilor ca in cazul unor propulsoare ale concurentei. Ba chiar, pentru a obtine cuplul maxim, in special in oras, iti trebuie ureche fina. Altfel vei oscila intre a subtura motorul sau in a schimba foarte sus cu riscul de a consuma mai mult decit scrie in pliante. Lipsa de cuplu in zona de turatii medii-joase poate reprezenta o supriza pentru cei care au mai condus masini turbodiesel care au raspuns maxim tocmai in acest segment, nefiind obisnuiti cu schimbari rapide de trepte si mentinerea turatiei ridicate. Pana la urma, sigur ca totul este o chestiune de obisnuinta, dar acest comportament ar trebui explicat foarte riguros potentialilor clienti in momentul in care au primul contact cu masina.
Altfel, pedalele si cutia sunt foarte usor de operat, favorizand si mersul in oras, manevrabilitatea este excelenta gratie sistemului de asistare Dualdrive, iar stabilitatea a fost imbunatatita gratie largirii ecartamentelor si regandirii complete a suspensiilor. Directia este excelenta pentru o masina de acest gen: rapida, precisa si cu un feedback foarte bun. Este cea mai buna pe care am vazut-o in ultimii ani la un model Fiat si poate pune serios pe ganduri concurenta. Ca ssi la generatia anterioara, printr-o simpla apasare de buton se poate cupla modul City, unde gradul de asistare al mecanismului electrohidraulic este majorat, foarte util pentru manevrele de parcare. Apropo de acest moment, vizibilitatea spate nu este tocmai buna, asa ca merita sa investiti intr-un sistem de asistare la parcare.
Sistemul de franare este un alt punct forte, orice apasare a pedalei, cat de fina, avand ca rezultat un raspuns instantaneu si foarte viguros, Grande Punto semanand din acest punct de vedere cu Alfa 147.
A doua versiune testata este cea Sport, care pentru Grande Punto inseamna o masina cu o caroserie in trei usi, un nivel de echipare exclusiv, o motorizare unica, 1.9 Multijet de 130 CP, si un pret atractiv pentru un model cu temperament: 13.880 euro CIP (16.847 de euro cu toate taxele incluse). Este disponibila doar in caroseria cu 3 usi, iar culoarea orange, folosita si la interior in combinatie cu negru, este, cu siguranta, un magnet pentru cei care vad acest model pe strada. Iar multi dintre acestia, chiar daca vor prefera variante mai cuminti, vor pune umarul la ascensiunea lui Grande Punto in topul vanzarilor.
Merita insa sa dai banii pe aceasta varianta? Cu siguranta, da. Pentru ca nu doar arata asa, ci se si comporta pe masura, beneficiind si de o cutie cu sase trepte, etajate scurt, pentru a oferi reprize adevarate. Cuplul motor este de 280 Nm si este disponibil la 2.000 rpm. Cilindreea de 1.910 cmc si masa proprie, de 1.280 kg, au un cuvant greu de spus cand vine vorba despre performantele masinii. Grande Punto Sport accelereaza de la 0-100 km/h in 9,5 secunde si poate atinge o viteza de top de 200 km/h. }inuta de drum este buna, in timp ce directia precisa, superioara celei de pe generatia precedenta, ruliul mic si suspensiile ferme te invita la o maniera sportiva de pilotaj. |n virajele negociate ceva mai agresiv, asa cum ii sta bine unei masini sport, Grande Punto este vag subviratoare, insa usor de corectat, aspect care iti da un plus de siguranta la volan. De altfel, tendinta usor subviratoare iti poate oferi dozaa de fun de care un pasionat de modele „rele” are nevoie.
In concluzie, Fiat a facut din cea de-a treia generatie a lui Punto un autoturism mai mare, mai elegant, mai stilat, dar si mai puternic. Astfel, a rezultat un produs excelent, complet diferit de precedentul model, cu forme menite sa emotioneze. Din septembrie 2005, cand a fost lansat, si pana in prezent s-au comercializat in Europa peste binisor peste 300.000 de unitati, ceea ce face ca noul model Fiat sa fie lider de clasa. Succesul se care se bucura Grande Punto se datoreaza combinatiei perfecte a celor trei elemente esentiale, pret/echipare/performante. Este un model care-si merita banii si, probabil, va imbunatati substantial imaginea Fiat.