rss

Revolutie in Formula 1 (update)

  1. 01/07/2007
  2. Tags: Formula1
Asa cum v-am anuntat deja, Consiliul Mondial al Sporturilor cu Motor a elaborat primul document-cadru menit a stabili tintele privind modul in care va evolua Formula 1. Miscarea nu este o surpriza in conditiile in care, in pofida capitalului de imagine de care se bucura, Marele Circ este in deriva, inghitind anual circa doua miliarde de dolari fara sa produca efecte vizibile in viata de zi cu zi.

Acesta este si scopul FIA, de a face din F1 o platforma reala de dezvoltare a tehnologiilor pentru automobilele de serie. Pentru ca, desi in prezentarile diverselor masini regasim ideea ca inglobeaza tehnologii care au fost utilizate in principala competitie mondiala a motorsportului, de multe ori este vorba doar de marketing, iar atunci cand chiar avem de-a face cu realitatea, ponderea sau importanta elementelor respective este extreme de mica. FIA a stabilit deja liniile directoare ale negocierilor si, pe langa relevanta pentru industria auto a inclus intre prioritati reducerea costurilor si protectia mediului.

Motoare. De la 8 cilindri si 2,4 litri cat au in prezent, motoarele din F1 vor avea o cilindree de 1,3 - 1,5 l si doar 4 cilindri, existand si varianta reintoarcerii la versiunile dotate cu turbine. In plus, cantitatea totala de carburant consumata pe timpul unui weekend de curse va fi limitata prin regulament, iar emisiile de CO2 vor fi reduse prin adoptarea unui biocombustibil.

Risipa de energie este si ea vizata de noul regulament. Se vorbeste de introducerea unor sisteme de recuperare a energiei pe perioadele de franare, plusul astfel rezultat urmand sa fie folosit pe perioadele de accelerare, pentru a favoriza depasirile. Motoarele nu vor mai avea un numar limita in ceea ce priveste turatia, vor dezvolta 400 CP, iar in momentele de depasire (limitate ca numar si durata) vor mai avea la dispozitie pana la 250 CP.

„Motoarele din 2011 vor avea drept obiectiv randamentul eficace si vor include dispozitive de asistenta electronica“, spune Tony Purnell, fost drector al echipei Jaguar, cel care a fost desemnat de FIA sa se ocupe de proiect.

Aerodinamica. FIA intentioneaza sa permita ajustarea inclinatiei eleroanelor in timpul cursei, in scopul de a reduce rezistenta la inaintare pe liniile drepte si, implicit, risipa de energie, dar si pentru a favoriza depasirile. In plus, toate elementele aerodinamice tip flapsuri si deflectoare vor disparea, pentru a reduce nivelul de apasare la jumatate fata de cat este in prezent. In plus, masura ar avea darul sa reduca perturbarile aerodinamice cauzate unui monopost care ruleaza in pluton, favorizand depasirile.

Documentul-cadru va fi dezbatut impreuna cu echipele si constructorii, urmand ca in septembrie FIA impreuna cu actorii implicati in Formula 1 sa prezinte Consiliului Sporturilor cu Motor un proiect final de regulament 2011, care sa fie supus validarii forului mondial.
Vizualizari: 863