rss

Suspensia auto: tot ce trebuie sa stii despre suspensiile masinii tale

  1. 22/02/2018
  2. Tags: amortizoare auto, arc elicoidal, suspensie

Suspensia masinii este cea care ne permite sa circulam cu viteza la bordul unui vehicul. Fara suspensie, viteza maxima posibila ar fi doar de vreo 10 km/h pana sa zburam din interior. Dar suspensiile fac ca o masina sa-si pastreze stabilitatea si sa ramana lipita de asfalt. Primele masini nu aveau suspensie, motiv pentru care nu depaseau 10-15 km/h. Dar acum, suspensiile s-au complicat atat de mult incat e greu sa le cataloghezi pe toate. Iata care sunt tipurile de suspensii auto.

Tipuri de suspensii auto

In functie de cate roti deserveste, o suspensie poate fi independenta pe fiecare roata sau semi-rigida, pentru doua roti de pe aceeasi punte. Adica o suspensie independenta are tot ansamblul dedicat unei singure roti, in timp ce la puntea rigida sau la semi-rigida este folosita o suspensie comuna. Multe masini din zilele noastre folosesc suspensie semi-rigida pe puntea spate, acolo unde exista o punte unica legata la ambele roti, in timp ce, pe fata, fiecare roata are propria suspensie.

Cele mai performante sunt suspensiile independente, care nu depind de ceea ce face roata de pe partea cealalata a masinii. In cazul unei suspensii semi-rigide, atunci cand masina se apleaca si intr-o parte suspensia se ridica, automat, fiind rotile legate de o singura punte, in cealalata parte se lasa mai mult. Toate vehiculele performante din zilele noastre, dar si majoritatea SUV-urilor, folosesc o suspensie independenta pe toate rotile.

O alta impartire a suspensiilor poate fi facuta in functie de felul arcului: cu arc elicoidal, cu arc de foi sau pe bare de torsiune. In zilele noastre se folosesc doar suspensiile pe arcuri elicoidale, acestea fiind cele mai bune si cele mai fiabile. Rare mai sunt cazurile la masini utilitare de suspensii pe arcuri elicoidale sau pe bare de torsiune. Indiferent de modul arcului, toate aceste suspensii au si amortizoare care impiedica masina sa topaie pe drum.

In functie de designul suspensiei, exista mai multe tipuri. Cea mai comuna este suspensia de tip MacPherson, care este si cea mai simpla, cu o singura bascula si cu un amortizor cu arcul montat in jurul sau. O suspensie mai performanta este cea de tip Double Wishbone, care, asa cum ii spune si numele, se foloseste de doua bascule pentru a oferi o mai buna aderenta cu anvelopa perpendiculara pe carosabil. Urmeaza suspensia tot mai des intalnita la masinile din ziua de azi numita Multiplink. Adica o suspensie cu mai multe brate care lucreaza la unison astfel incat sa ofere o stabilitate optima indiferent de ruliul masinii.

La final am lasat impartirea suspensiilor auto in functie de elementele folosite ca sa functioneze. Aici avem suspensie mecanica, pe baza de arc si amortizor umplut cu gaz, ulei sau aer, dar avem si suspensie hidraulica, doar pe baza de perne cu lichid sub presiune, suspensie hidro-pneumatica, asa cum folosea Citroen in trecut, suspensie pneumatica ce se foloseste doar de presiunea aerului si suspensie magnetica, ce se foloseste de un praf magnetic pentru a se intari sau a deveni mai confortabila.

Indiferent de tipul suspensiei masinii tale, atata timp cat elementele de directie si mecanica, adica articulatii, pivoti, bucsaraie, rulmenti, sunt toate in regula, cu siguranta vei putea circula fara probleme. Totul ramane doar la singurul element al masinii care ramane o necunoscuta: soferul.

Citeste un articol mai detaliat despre suspensii pe 4Tuning.ro

Vizualizari: 22083